Слайд 2
План:
“Відлига” та пожвавлення літературно-мистецького життя.
Нова інтелектуальна генерація
“шестидесятників”. Дисидентський рух.
Метод “соцреалізму” та андеграундне мистецтво 70-х років.
“Перебудова”
та формування ідеї незалежності.
Українська культура другої половини ХХ століття.
Слайд 3
Основні терміни та поняття
Дисидентський рух, “шестидесятники”, тоталітаризм, “відлига”,
“застій”, соціалістичний реалізм, нонконформізм, андеграунд, соц-арт, перфоманс, концептуалізм, перебудова
Слайд 4
Тоталітаризм (у перекл. з лат. Totalis – всеохоплюючий)
– термін, що був уведений у політичний і науковий
обіг ідеологами італійського фашизму у 1920-ті роки.
Тоталітарним є тип суспільства, в якому існує жорсткий контроль влади над усіма сферами життя суспільства, а також кожної особистості.
Слайд 5
Відлига
З приходом до влади М.С. Хрущова політична обстановка
в країні поступово змінюється, настає “відлига” (поняття, що взято
з книги Іллі Еренбурга “Оттепель” 1954 р., яке точно передає зміст епохи.
Слайд 6
Було посмертно реабілітовано письменників Василя Еллана-Блакитного, Василя Чумака,
Григорія Косинки, режисера Леся Курбаса.
Припинилися нападки на Андрія Малишка,
Максима Рильського, Володимира Сосюру, Наталію Забілу.
Із сталінських таборів повернулися 25 письменників.
Слайд 7
Передвісником духовного пробудження стала публікація роботи Олександра Довженка
“Мистецтво живопису і сучасність”, де автор закликав до вільного
творчого пошуку.
З’являються нові твори: поема “Мазепа” Володимира Сосюри, романи Михайла Стельмаха “Кров людська – не водиця”, “Правда і кривда”, романи Олеся Гончара “Прапороносці”, “Собор” та інші.
Слайд 8
Значну роль у згуртуванні столичної інтелігенції відіграв Клуб
творчої молоді “Супутник” (1960-1964 рр.) – це було перше
гуртування молоді поза межами офіційних творчих спілок, яке прагнуло відродження української культури.
На Західній Україні схожим за діяльністю був клуб творчої молоді “Пролісок” у Львові.
Слайд 9
Шестидесятництво -
Це перш за все відмова від тоталітаризму
в усіх сферах суспільного життя та утвердження загальнолюдських моральних
і естетичних цінностей.
В основі світоглядних засад шестидесятництва лежить визнання свободи в усіх її виявах: свобода совісті, свобода мислення, свобода нації.
Слайд 10
До шестидесятників належали:
- письменники Микола Вінграновський, Василь Симоненко,
Іван Драч, Василь Стус, Ліна Костенко;
- літературні критики Іван
Дзюба, Євген Сверстюк, Іван Світличний, журналіст В’ячеслав Чорновіл;
- художники Опанас Заливаха, Алла Горська;
- кіномитці й театральні діячі Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика, Іван Миколайчук.
Слайд 11
Іван Дзюба “Інтернаціоналізм чи русифікація?”: робота набула великої
популярності серед дисидентів та стала їх програмним документом.
В’ячеслав Чорновіл
“Лихо з розуму (Портрети двадцяти “злочинців”) – перший український документальний збірник, складений у 1967 р. у Львові.
Слайд 12
Застій
Характерні ознаки цього періоду: відставання у розвитку у
порівнянні із Західною Європою, мілітаризація виробництва, загострення товарного дефіциту,
а на рівні культури – ідеологічна домінанта радянського суспільства, побудова соціалізму і комунізму.
Слайд 13
Дисидентський рух
Дисиденти (лат. dissidens – незгодний) – учасники
опозиційного руху СРСР, що виступали за демократизацію суспільства, дотримання
прав і свобод людини в радянських республіках.
Слайд 14
1958 р. – створено Українську робітничо-селянську спілку (УРСС):
Левко Лук’яненко, Іван Кандиба, Василь Луцький. Мета – ненасильницькі
мирні форми опору.
У середині 70-х рр. з’явився новий напрям дисидентського руху – правозахисний.
1976 р. – в Києві створено Українську Гельсінську групу на чолі з Миколою Руденко.
Слайд 15
Соціалістичний реалізм – основний напрям художнього стилю в
СРСР, який вимагав зображення типових характерів у типових обставинах
з орієнтацією на систему духовних цінностей соціалізму.
Слайд 16
Неофіційне мистецтво в СРСР мало дві
форми прояву:
- нонконформізм (лат. non conformis –
невідповідний, незгодний) – мистецькі пошуки з рисами новаторства, креативного мислення, які існували в рамках державної цензури
- андеграунд (англ. Undeground – підпілля) – радикальний мистецький спротив тоталітаризму, протест проти системи художніх цінностей, що нав’язувалася зверху.
Слайд 17
Одним із найяскравіших проявів андеграунду був напрям “соц-арт”.
Його основа –це політичний аспект та громадський протест.
Винахідники соц-арту:
московські художники Віталій Комар та Олександр Меламід.
Слайд 20
Література
50-60-ті роки: твори Олеся Гончара, Ліни Костенко, Борис
Олійник, Василь Симоненко, Павло Загребельний, Михайло Стельмах та інші;
Поява
фундаментальних праць: “Українська радянська енциклопедія”, “Історія українського мистецтва”, “Словник української мови” Бориса Грінченка.
Слайд 21
Образотворче мистецтво
Велике піднесення відбувається в кінці 80-х років.
Зачинателі постмодернізму в Україні Олександр Дубовик та Любомир Медвідь.
З’являються
перші виставки: “Діалог крізь віки” (1980), “Погляд” (1987-1989), “Українське малАРТство” (1990), “Молодість країни” (1987).
Слайд 22
Архітектура
Визначальні архітектурні споруди 60-80-х рр.:
Палац “Україна”;
Нові копуси Київського
національного університету;
Створено архітектурний ансамбль Хрещатика, комплекс споруд ВДНХ;
Музично-драматичний театр
в Івано-Франківську
Слайд 26
Музичне мистецтво
Початок 70-х рр. – злет української пісні,
пов’язаної з Володимиром Івасюком.
1989 р. – перший фестиваль української
сучасної пісні та популярної музики “Червона Рута”.
1968 р. – перший рок-конкурс в Україні “Біг-Бет”, де було представлено близько 50 колективів: “Авангард”, “Садко”, “Варта” та інші.
Слайд 27
Кіномистецтво
Український кінематограф другої половини ХХ ст. представлений іменами
світової величини: це режисери Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід
Осика, Леонід Биков, актори Іван Миколайчук, Юрій Шумський, Гнат Юра, Костянтин Степанков, Микола Гринько, Богдан Ступка, Ада Роговцева.
Слайд 28
Українське поетичне кіно
Сергій Параджанов “Тіні забутих предків” (1965);
Юрій
Іллєнко “Білий птах з чорною ознакою” (1970);
Костянтин Єршов “Вій”
(1967);
Іван Миколайчук “Вавілон-ХХ” (1979).