Слайд 2
ХХ а. сонъу – ХХI башында къырымтатар
эдебиятшынаслыгъы саасында бир сыра эдиплер озьлерини таныттылар, буларнынъ саесинде
къырымтатар эдебияты ве эдебият бильгиси янъы бир севиеге чыкъкъан эди.
Догърудан-догъру эдебий тенкъит акъкъында айтаджакъ олсакъ, бу девирде къырымтатар эдебиятында эдебий тенкъит мевзулы материаллар чокъ олмагъандыр.
1980-джи сенелеринден башлап вазиет бус-бутюн денъише. Бу девирде бир сыра эдебий-тенкъидий макъалелер къырымтатар эдебиятынынъ муим шахсиетлери олгъан Ш.Алядин, А. Османнынъ къалеминден чыкъкъандыр. Бу чалышмаларнынъ чокъу шу йылларда да нешир олунды, базылары – даа кеч, базыларынынъ исе такъдири белли дегильдир.
Слайд 3
ШАМИЛЬ АЛЯДИН
Şamil Seit oğlu Alâdinov; 12 июль 1912,
Махульдюр, Крым — 21 майыс 1996, Симферополь
АЙДЕР ОСМАН
Айдер Осман
1938, Бешкуртка-Вакуф (Тамбовка кою)— 20 июнь 1997, Симферополь
Слайд 4
Бу девирнинъ къырымтатар эдебий тенкъидининъ энъ муим мейданларындан
бир – «Йылдыз» меджмуасы олгъандыр. Бу меджмуанынъ саифелеринде басылгъан
эдебий-тенкъидий материаллар шимди къырымтатар эдебиятшынаслыгъынынъ “алтын фондуны” тешкиль этмектедирлер. Лякин, ич шубесиз, даа чокъ йыллар девамында къырымтатар эдебиятыны огренме иши озь актуаллигини ич джоймайджакътыр.
Слайд 5
Ишимизнинъ объекти Ш.Алядин ве А.Османнынъ къырымтатар эдебиятына олгъан
бакъышлары.
Ишимизнинъ предмети исе Ш.Алядин ве А.Османнынъ къырымтатар
эдебиятына олгъан бакъышларында умумий ве хусусий фикирлер.
Ишимизнинъ макъсады къайд этильген бакъышларыны тедкъикъ этип, умумий ве хусусий фикирлерни бельгилемектир.
Слайд 6
Шамиль Алядин ве Айдер Осман къырымтатар эдебиятынынъ корюмли
векиллеридир. Олар медений хазинемизге къыйметли ве дегерли эдебий мирас
къалдырдылар. Шамиль Алядиннинъ яратыджылыгъы муреккеп тарихий девирни къаврап алды. Онынъ эсерлеринде муим тарихий вакъиалар акс олды.
Слайд 7
Шамиль Алядиннинъ яратыджылыгъы
«Топракъ кульди, кок кульди» 1932 йыл
«Къызыл
казакънынъ йырлары» 1935 йыл
«Эгер севсенъ» 1936 йыл
«Омюр» 1940
"Иблиснинъ зияфетине
давет" 1979
«Чауш огълу»
«Теселли»
«Эгер севсень»
«Рузгардан саллангъан фенерлер»
«Девушка в зелёном», 1971
«Эльмаз» 1972
«Чорачыкълар» 1987
«Жертвы Кремля» 1994
Мердивен «Я — ваш царь и бог» 1994
1980 - 1985 Шамиль Алядин «Йылдыз» журналнынъ башлыгъы
Слайд 9
Айдер Осман – автор сборника рассказов, очерков и
повестей
«Эмдженъденъ селям» 1972
«Таныш козьлер» 1975
«Йыллар ве достлар» 1981
«Осювбасамакълары»
1984
«Тутушув» 1988
Он создал ряд литературно-публицистических произведений. В последние годы жизни вышли такие повести, как «Агент», «Къайтув» и пьеса «Аедин», книга литературной критики.
Слайд 10
Миллетимиз Къырымгъа къайткъан сонъ эдебиятымыз бир сыра бедиий,
ильмий эсерлернен зенгинлешти. Бир сыра алим ве теткъикъатчылар, языджы
ве авескярлар терен мундериджели эсерлер яратып кельмектелер. Шуны биз земане кутьлевий хабер васталарында: «Йылдыз», «Къырым», «Янъы дюнья», «Авдет», «Голос Крыма» киби дердж олунгъан ильмий, публицистик макъалелер ве бедиий эсерледен коремиз.
Слайд 11
Шамиль Алядин эм шаир, эм аджайип несирджидир. Онынъ
яраткъан колемли романлары, повестлери къырымтатар эдебиятнынъ хазинеси тертип эттилер
эм зенгинлештирдилер. Шамиль Алядин тенкъитчи оларакъ да яш шаир ве языджыларнынъ усталыгъыны арттырувда аджаип оджа эм алидженап насиатчы, ишанчлы аркъадаш эди.
Слайд 12
Айдер Осман бир чокъ эсерлеринде эдебий асабалыгъымызнынъ теренликлеринде
къалып кеткен, ясакълар нетиджесинде унутылаязгъан, тыш мемлекетлерде догъып да
Ватанына къайтып оламагъан къырымтатар эдебиятыны яваш-яваш окъуйыджыларымызгъа такъдим этмектемиз ве бу саадаки ишлер эп даа кенишлейджегине ишанч бильдире. Лякин бунынънен бирге земане къырымтатар эдебиятынынъ эльде эткен севиесини инкишаф эттирмек де муимдир, деп сая.
Слайд 13
ХХ асырнынъ сонъки чериги къырымтатар эдебияты тарихында пек
муим бир девирдир. Чюнки, «эдебият миллет кузьгюси» оларакъ, миллетнен
берабер муреккеп тарихий ёлунен илериледи. Бу девирде къырымтатар эдебияты баягъы инкишаф этти.
Слайд 14
Итак, творчество Шамиль Алядина и Айдера Османа безусловно
оказало огромное влияние на современную крымско-татарскую литературу. Так как
основные труды были написаны в годы высылки на чужбине. Они не только сохранили язык и культуру крымско-татарского народа, но до сих пор являются примером для подражания.