Слайд 2
Не гасіте ж
святого огню...
І. Франко
Слайд 3
План уроку
1. Біблія як джерело натхнення Івана Франка;
2.
Бог - всеосяжна сила, яка організовує, цілеспрямовує.
3. Азазель
як уособлення матеріалістичного погляду на світ.
4. Мойсей як виконавець Божої волі.
5. "Та прийде колись час і для вас..."
Слайд 4
Дочка письменника Ганна Франко-Ключко згадувала:
“Надзвичайне враження на
тата зробила статуя Мойсея…”
Слайд 5
Мойсей — яскрава історична особистість. Він жив у
XIII столітті до н.е. У єврейській Біблії Мойсей описується
як пророк, який вивів ізраїльтян із Єгипту, де вони зазнавали принижень. Через Мойсея Бог передав свій Закон, що містить умови союзу-заповіту Бога з Ізраїлем, укладеного на горі Синай. Багато хто вважає Мойсея засновником іудаїзму. Слово «Мойсей» (Моше) єгипетського походження і означає «дитя».
Слайд 6
Мойсей народився в Єгипті в єврейській родині у
ті часи, коли євреї були в рабстві у єгиптян.
Фараон, який не вірив у відданість євреїв, наказав убивати всіх єврейських немовлят чоловічої статі. Коли Мойсей народився, його матері Йохевед вдалося приховувати немовляти у себе вдома протягом 3 місяців. Не маючи більше можливості його ховати, вона залишила немовля в кошику у заростях очерету на березі Нілу.
Слайд 7
Через деякий час маленького Мойсея знайшла дочка
фараона, яка прийшла до річки на купання. Зрозумівши, що
перед нею єврейська дитина, принцеса зглянулася над сумним немовлям і за порадою сестри Мойсея Міріам, яка здалеку спостерігала за тим, що відбувається, погодилася покликати годувальницю-ізраїльтянку. Міріам покликала Йохевед, і, таким чином, Мойсей був відданий своїй матері, яка вигодувала його.
Слайд 8
«І підросло те дитя,
і вона привела його до дочки фараона, і він
став їй за сина»
(Вих. 2 10.) Добра принцеса, дочка фараона, згодом із єврейським народом на чолі з Мойсеєм пішла з Єгипту.
Слайд 9
Мойсей, будучи свідком несправедливого і жорстокого
поводження єгиптян із євреями, не міг спокійно переносити це.
Одного разу він побачив, що єгипетський наглядач б'є єврея. Заступившись за одноплемінника, у пориві гніву він убив кривдника. Після цього Мойсей змушений був тікати в пустелю на схід від Єгипту. Там Мойсей одружився на доньці мадіамського жреця і почав пасти худобу свого тестя.
Фрагм30.10-31.05
Слайд 10
Через багато років Мойсею явився Бог
і говорив з ним із охопленого полум'ям куща на
горі Хорив. Він дав Мойсею завдання врятувати євреїв від знищення, вивівши їх із Єгипту до Палестини. Мойсей спробував ухилитися від покладеної на нього місії, посилаючись на своє недорікуватість. Бог пообіцяв, що брат Аарон буде його «устами». Після цього Мойсей зустрівся з Аароном і разом із ним повернувся в Єгипет для виконання місії порятунку єврейського народу.
Фрагмґ 0.44-46
Слайд 11
Хоча ізраїльтянам було дозволено піти, однак
дізнавшись, що євреї справді залишили Єгипет, фараон Рамзес II
відправив за ними свою армію. Згодом люди, яких вів Мойсей, побачили на горизонті солдатів, що наближалися, але втікати їм було нікуди — попереду розстилалося Червоне море. За наказом божим Мойсей підняв над морем свою палицю, і води розтупилися. Ізраїльтяни перейшли через море , а війська фараона поглинула вода.
Слайд 12
Через три місяці мандрівники досягли гори
Синай. Тут Бог відкрив Мойсею Свій Закон і дав
йому 10 заповідей
Слайд 13
Ізраїльтяни, забувши про своє покликання, повстали
проти Мойсея, за що були приречені до сорокарічних блукань
пустелею
Слайд 14
Основною темою поеми я зробив смерть
Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ця тема
в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні
І.Франко
Слайд 15
“Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла
з житейського бою, – писав про зустріч з І.
Франком у 1905 році Михайло Коцюбинський. “В своїй убогій хаті сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті й писав поему “Мойсей”. Не знаю, чи попалася риба у його сіті, але душу мою він полонив своєю поемою". Основою поеми поет зробив смерть Мойсея як пророка, невизнаного народом. У Франковій поемі смерть Мойсея на вершині гори перед обличчям Бога мотивована тим, що його відштовхнув власний народ, розчарований його сорокалітнім проводом. Поема “Мойсей” має алегоричний характер, поет думав про український народ і про український народ співав пісню.
Слайд 16
Поема "Мойсей" Івана Франка –
це філософський твір,
в якому письменник порушує багато проблем. Основна з них-
вірність меті,
а точніше - вірність Богові у виконанні Його волі. Цю проблему поет розкриває через образи Бога, Азазеля, Мойсея і народу,
з яких ми розглянемо три перших.
Слайд 17
...Воздвигне Вкраїна свойого Мойсея…
П.Тичина
Слайд 18
Поема “Мойсей” написана І.Франком у
січні-липні
1905р. Якими подіями жив тоді світ і Україна зокрема?
Це був час початку першої російської революції – доба змін і сподівань. Українське громадянство порушувало такі важливі проблеми:
піднесення національної гідності,
зростання свідомості,
народ як головна рушійна сила історії,
взаємини вождя і народу,суспільна роль слова.
Слайд 19
Проблемні запитання і завдання
Прочитати й у ході
уроку осмислити думку Мікулаша Неврлія: "Перенісши біблійний сюжет на
рідний грунт, Франко створив багатопроблемний філософський твір, який сягає корінням історичної долі українського народу, зачерпнути при цьому страдницької долі свого геніального творця ".
Як жити українцям?
Якими шляхами йти до щастя?
Яким вождям довіряти свою долю?
Слайд 20
ПРОБЛЕМАТИКА:
вождь і суспільство;
митець і суспільство;
людина і суспільство;
добро і
зло;
воля і рабство;
матеріальне і духовне;
юрба і народ;
самотність і натовп;
мрії і дійсність;
сумніви і віра;
людина в історії.
Слайд 21
Іван Франко
Мойсей
Поема
Пролог
Народе мій, замучений, розбитий,
Мов паралітик той на
роздорожжу,
Людським презирством, ніби струпом, вкритий!
Твоїм будущим душу я тривожу,
Від
сорому, який нащадків пізних
Палитиме, заснути я не можу.
Невже тобі на таблицях залізних
Записано в сусідів бути гноєм,
Тяглом у поїздах їх бистроїзних?
Невже повік уділом буде твоїм
Укрита злість, облудлива покірність
Усякому, хто зрадою й розбоєм
Тебе скував і заприсяг на вірність?
Невже тобі лиш не судилось діло,
Що б виявило твоїх сил безмірність?
Невже задарма стільки серць горіло
До тебе найсвятішою любов'ю,
Тобі офіруючи душу й тіло?
Задарма край твій весь политий кров'ю
Твоїх борців? Йому вже не пишаться
У красоті, свободі і здоров'ю?
Задарма в слові твойому іскряться
І сила, й м'якість, дотеп, і потуга,
І все, чим може вгору дух підняться?
Задарма в пісні твоїй ллється туга,
І сміх дзвінкий, і жалощі кохання,
Надій і втіхи світляная смуга?
О ні! Не самі сльози і зітхання
Тобі судились! Вірю в силу духа
І в день воскресний твойого повстання.
О, якби хвилю вдать, що слова слуха,
І слово вдать, що в хвилю ту блаженну
Вздоровлює й огнем живущим буха!
О, якби пісню вдать палку, вітхненну,
Що міліони порива з собою,
Окрилює, веде на путь спасенну!
Якби!.. Та нам, знесиленим журбою,
Роздертим сумнівами, битим стидом,—
Не нам тебе провадити до бою!
Та прийде час, і ти огнистим видом
Засяєш у народів вольних колі,
Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,
Покотиш Чорним морем гомін волі
І глянеш, як хазяїн домовитий,
По своїй хаті і по своїм полі.
Прийми ж сей спів, хоч тугою повитий,
Та повний віри; хоч гіркий, та вільний,
Твоїй будущині задаток, слізьми злитий,
Твойому генію мій скромний дар весільний.
Д[ня] 20 липня 1905
Слайд 22
Притча-алегорія –
інакомовна оповідь повчального змісту
Слайд 23
СЛОВНИКОВА РОБОТА ПО ТВОРУ “МОЙСЕЙ” І.ФРАНКА
Єгова. В перекладі
означає сущий і втілює Того, хто сказав про себе:
«Я єсьм Альфа і Омега, перший і останній».
Вавилон. У перекладі означає змішування. Вавилон — столиця царства Ушиврода. Та не довго бриніла слава цього великого і красивого міста, сади якого — одне із семи див світу. Згідно з пророцтвом, воно перетворилося на руїни і стало символом усього нечистого, спокусливого, оманливого
Палестина. Так називається земля гебреїв, земля Господня, свята земля Ізраїлева, земля обітована, ханаанська земля, що лежала в самому центрі давнього світу. Тому Господь говорить: «Єрусалим я поставив серед народів Авірон, Датан- супротивники Мойсея
Азазель- диявол,“темний демон одчаю”
Слайд 24
Дерева — се народи землі,
А король
у їх колі —
Божий вибранець, син і слуга
Господевої волі
Слайд 25
Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?..
Організована, свідома, вигранена збірна одиниця без'язиких і безликих постатей?
...не
переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал...вповні заслуговує на назву нарід. З жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот не розуміє і не усвідомлює в собі двох дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.
Почувати себе людиною,., почувати себе свідомим у всіх своїх вчинках - значить зламати самих себе, це значить втратити основний стрижень буття, це значить перекреслити своє моральне обличчя.
Національна свідомість - це перша передумова широкої, свідомої і творчої чинності взагалі. Денаціоналізована людина не може сильною, не може мати міцного морального хребта, не може бути повним характером.
...Не все одно, хто як говорить, яким богам молиться, які книжки читає... А коли - все одно, це значить, що ми не нарід, не якась спільна історична збірна сила, а невиразна юрба, сіра маса, вічно принижена без всяких ідеалів чернь.
Робота над тезами статті Уласа Самчука "Нарід чи чернь?" (1941).