Слайд 2
Ознаки символізму
Поет – медіум і творець загадкового і
таємничого світу символів.
Інтуїція – головне містичному прозрінні митця.
Протиставлення реального
світу – духовному, світу вічних Ідей, Краси.
Прагнення наблизитися до непізнанної Таїни, Вічності, Сенсу всього.
Художній символ – головний засіб пізнання.
Краса – це Істина і форма Бога
Сугестивність (натяки, навіювання смислів)
Складна метафоричність.
Музичність.
Абстрактність образів.
Намагання висловити невимовне.
Слайд 7
Які ознаки символізму ми можемо знайти у цих
репродукціях?
Слайд 8
Художній світ поезії Артюра Рембо
…я занотовував невимовне.
Я
фіксував запаморочення.
Артюр Рембо
Слайд 9
План
Особливості творчих пошуків Артюра Рембо. Емоційність у змалюванні
духовних поривань, бунтарство ліричного героя – самітника й мандрівника.
Прагнення осягнути універсальність буття світу.
Художня вишуканість поетичних творів.
«Голосівки» - яскравий зразок символістського пошуку «відповідностей» між протилежними явищами життя.
Багатство асоціацій при створенні панорами Всесвіту («П яний корабель», «Відчуття», «Голосівки»).
Слайд 10
Рембо, перебудувавши всю
поетику, зумів знайти шлях
до найшаленішої краси.
Пабло Неруда
Слайд 11
Видатна українська поетеса Ліна Костенко розповіла про юнацькі
роки Артюра Рембо у вірші «Хлопчик прийшов із Шарлевілю»
Слайд 12
Рембо судилося коротке, але яскраве життя. Слава прийшла
до нього після смерті. Його ім`я стало символом світового
поетичного авангарду.
Слайд 13
Прослуховування поезії Анни Савіної
ЯКИМ Артюра Рембо побачила поетеса?
Слайд 14
Народився Рембо в 1854 році в містечку Шарлевілі,
Франція.
Слайд 15
У 15 років він уже був автором надрукованих
віршів.
Слайд 16
Наприкінці серпня 1870 Артюр тікає до Парижа, пише
натхненні комунарські вірші, поезії «П’яний корабель» та «Голосівки».
Слайд 17
Рембо зустрічається з П. Верленом і вони разом
два роки мандрують Бельгією та Англією.
Слайд 18
Розірвавши стосунки з другом, Рембо завершив і видав
свій останній твір — «Сезон у пеклі».
Слайд 19
З 1874 року Рембо блукав світом, виїхав до
Африки, відмовившись назавжди від поетичної творчості.
Слайд 20
Тяжко захворівши, він повертається на батьківщину й іде
з життя в 1891 році в марсельській лікарні
Слайд 21
Визначальним для лірики Артюра Рембо є:
Дух бунтарства, протест
проти світобудови вцілому.
Сатиричне викриття потворності сірої буденності, обивательства і
захоплене оспівування протесту.
Духовна свобода, потяг до безмежного, чарівного перетворення світу поетом-ясновидцем.
Одухотворення природи.
Ліричний герой – бродяга та невдаха, неприкаяний, вільний і надзвичайно внутрішньо розкутий.
Творення універсальної поетичної мови, яка буде “мовою душі до душі…вбере в себе все: запахи, звуки, кольори…поєднає думку з думкою і приведе їх у рух“.
Метафори
Яскраві символи.
Райдужний кольоропис.
Слайд 23
Перший період творчості (1869-1870) пов’язаний із романтизмом.
Впливи:
Шарль Бодлер, Ф. Війон, В. Гюго
“парнасці”
Рембо: “Що ви від
мене хочете, я впертий у своєму обожнюванні вільної волі…”
Слайд 24
У віршах А. Рембо «Відчуття» та «Голосівки» подана
асоціативно-чуттєва картина Всесвіту
Слайд 25
Асоціації – засіб досягнення художньої виразності, що грунтується
на
зв`язку чуттєвих образів з уявленнями, які зберігаються
в
пам`яті.
Слайд 26
«Відчуття»
В блакитні вечори стежками йтиму я;
Колотиме стерня,
траву почну топтати:
Відчує свіжість піль тоді нога моя,
Я вітру голову дозволю овівати.
Отож мовчу собі, сповільнюю ходу.
В душі безмежної любові лиш припливи;
Все далі й далі, мов бродяга той, піду,
З Природою, немов із жінкою, щасливий.
Переклад Г. Кочура
Слайд 27
Другий період (1872-1873) – символістський.
Створення
«теорії ясновидіння».
Слайд 28
Теорія Рембо:
митець має розвинути в собі здатність до
«ясновидіння» шляхом надзвичайного загострення почуттів.
Слайд 29
Рембо про поета-ясновидця:
«Я кажу, що треба
стати ясновидцем,… Поет робить себе ясновидцем тривалим, безмежним і
обгрунтованим розладом усіх почуттів. Придатні будь-які форми любові, страджання, безуму.
Він сам шукає, сам виснажує себе всілякими отрутами, аби мати лише квінтесенцію. Невимовна мука, коли йому потрібна вся віра, уся надлюдська сила, тоді він стає найхворішим, найзлочиннішим, найпорклятішим серед усіх – і Найученішим! Бо він досяг невідомого. Тому що він кохав більше, аніж будь-хто, свою душу, й так багату! Він досягає невідомого і, божеволюючи, перестає розуміти свої видіння, - він їх побачив!
Слайд 30
«Теорія ясновидіння» Рембо
І нехай він згорить
під час свого злету від нечуваних і несказанних речей:
прийдуть нові трудівники; вони почнуть від тих горизонтів, де знесилено впав попередник!”
Слайд 31
“Я усвідомив себе поетом. Це не моя
провина. Помилкою було б говорити: я думаю. Слід радше
сказати мене думає… Я є хтось інший. Тим гірше шматкові дерева, як він зрозуміє, що він – скрипка…”
Рембо про власну творчість,
травень 1871.
Слайд 32
Уявіть
голосні звуки кольоровими.
Якою буде ця картина?
Слайд 33
Голосівки
А чорне, біле Е,
червоне І, зелене У,
синє О,
- про вас я нині б розповів:
А - чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е - шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І - пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп'яніле каяття або нестримний гнів;
У - жмури на морях божественно-глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій -
Печать присвячених алхімії ночей;
О - неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей.
(Переклад Г. Кочура)
Слайд 34
У центрі вірша А. Рембо «П’яний корабель» символічний
образ корабля - людини, що ототожнюється із самим поетом.
Слайд 35
“П`яний корабель” –
це перший твір, створений
відповідно до принципів “об`єктивної поезії”, у якій “не поет
думає, а його думають”.
Одне з найдинамічніших і найекспресивніших творінь світової літератури.
Багатство та зримість образів-символів
Правдивість і природність
картин
Художня інтуїція
Слайд 36
Чи досяг поет містичного прозріння,
того “невідомого”, до
якого прагнув?
Чи став ясновидцем?
Слайд 37
Я сонце споглядав у пострахах містичних,
Під гривою
заток я - корабель пропащий,-
Закинутий у вись етерну
без птахів,
Звідкіль ні монітор, ні парусник найкращий
Не вирвуть острова, що від води сп'янів;
Я, що в бузковій млі повільно так пролазив,
Довбаючи, як мур, червоний небокрай,
Де видно - о нектар солодких віршомазів! -
Небесні сопляки та сонячний лишай;
Слайд 38
Я, жахом пройнятий, бо округ потойбічний
Тремтів од
ревища Мальштремів та Биків,
Ясних застиглостей вивідувач одвічний,-
Я
за Європою прадавньою тужив!
Архіпелаги зір та острови незнані
Я зрів, де небеса відкриті для плавців: …
Слайд 39
і нарешті - від чого відмовляється ліричний герой?
І
я, купаючись у ваших млостях, хвилі,
Не можу більше
йти в кільватері купців,
Під оком злих мостів я пропливать не в силі,
Ані збивать пиху з вогнів і прапорів.
Слайд 41
Новаторство Рембо:
Пошуки універсальної поетичної мови, щоб висловити “невимовне”.
“Теорія
ясновидіння” – “об єктивна поезія”, що народжується незалежно від
волі поета.
Слайд 42
Костянтин Бальмонт, російський поет-символіст, так описував свої
відчуття від звуків, за допомогою яких народжується поезія:
«Я, Ю,
Ё, И - суть заострённые, истончённые А, У, О, Ы. Я - явное, ясное, яркое. Я - это Ярь. Ю - вьющееся, как плющ и льющееся в струю. Ё - таящий лёгкий мёд, цветик-лён. И - извив рытвины Ы, рытвины непроходимой, ибо и выговорить Ы невозможно, без твёрдой помощи согласного звука. Смягчённые Я, Ю, Ё, И всегда имеют лик извившегося змия, или изломной линии струи, или яркой ящерки, или это ребёнок, котёнок, соколёнок, или это юркая рыбка вьюн...»
Цікавинка для цікавих