Слайд 2
В індуїзмі не існує загальної, центральної доктрини, авторитетної
для всіх напрямків індуїзму, а багато хто з послідовників індуїзму
взагалі не вважають, що належать до якого-небудь певного напрямку.[19] Вчені, однак, виділяють в сучасному індуїзмі чотири основні традиції:
Вайшнавізм
Шиваїзм
Шактизм
Смартизм
Напрямки індуїзму
Слайд 3
Поняття Бога в індуїзмі
Послідовники монотеїстичної традиції вайшнавізму, які складають близько 70%
від загальної кількості індусів, поклоняються Вішну та його аватарам, таким, як Крішна та Рама. Індуїзм є
комбінацією найрізноманітніших філософських систем і вірувань, заснованих на монотеїзмі, політеїзмі,[21] панентеїзмі, пантеїзмі,монізмі та атеїзмі. Іноді індуїзм відносять до генотеїзму (поклоніння одному Богу, і у те ж час прийняття існування інших богів), однак, використання будь-якого подібного терміна є надмірним спрощенням складної та різноманітної системи вірувань індуїзму
Слайд 4
Чоловічі та жіночі аспекти Бога
Одні традиції в індуїзмі
поклоняються Богові в Його нейтральній, безособистісній формі, як Брахману (сам термін
«Брахман» на санскриті — слово середнього роду), тоді, як інші напрямки індуїзму представляють Бога, який має чоловічу та жіночу іпостась, і навіть розглядають жіночу іпостась Бога, як джерело чоловічої.
Слайд 5
Діви та аватари!
У священних писаннях індуїзму описуються небесні істоти, називані
діви («що світні», «що блищать»), що можна перекласти на
українську мову, як «Боги» або точніше «напівбоги».[35] Деви є невід'ємною частиною індуїстської культури — їх зображують у мистецтві, архітектурі, іконографії, вони описуються в різних історіях, особливо в індійській епічній поезії і Пуранах. Діви, однак, є слугами Ішвари, Верховного Особистісного Бога, якому багато індусів поклоняються в одній з Його іпостасей як своєму ішта-девате або обраному ідеалу;[36][37] причому цей вибір ґрунтується на особистих перевагах кожного індуса, а також на регіональних і сімейних традиціях поклоніння
Слайд 6
Йога!
Незалежно від того, яка кінцева мета життя для
індуса, існує кілька методів йоги, які були дані мудрецями
для досягнення цієї мети. Того, хто займається йогою, називають йогом. До текстів, в яких описуються різні види йоги, ставлять «Бгаґавад-Ґіту», «Йога-сутра», «Хатга-йога-прадіпіка», а також Упанішади.
До різновидів йоги, слідуючи яким можливо досягти вищої духовної досконалості (мокші, самадхі або нірвани), ставляться:
Бгакті-йога — шлях любові та відданості Богу[52]
Карма-йога — шлях правильних дій[52]
Раджа-йога — шлях медитації[52]
Джняна-йога — шлях знання або мудрості[52]
Людина може слідувати одному із цих шляхів або декільком, залежно від нього або її схильностей і розуміння. Традиції бгакті вчать тому, що для більшості людей бхакті є єдиним практичним шляхом для досягнення духовної досконалості в справжню епоху Калі Юґа. Практика одного виду йоги не виключає можливість практикувати також й інші. Наприклад, прийнято вважати, що практика гьяна-йоги неодмінно приводить до чистої любові до Бога, яка є основною метою бгакті-йоги, і навпаки.[53] Інші, котрі практикують глибоку медитацію (таку як у раджа-йозі) повинні також прямо або побічно дотримуватись основних принципів карма-йоги, гьяна-йоги і бгакті-йоги
Слайд 7
Обряди!
Більшість індусів беруть участь в релігійних обрядах щодня.[78] Багато
індусів також проводять релігійні обряди у себе вдома.[79] Індуси здійснюють
такі щоденні ритуали:
Пуджа на сході сонця після прийняття омовіння, або в кінці дня. Цей обряд зазвичай відбувається в сімейному храмі або домашньому вівтарі і складається з піднесення мурті запаленої лампи, пахощів і харчів, які після піднесення вважаютьсяпрасадом.
Читання різних священних писань.
Бгаджана абокіртана — обряд оспівування молитов, мантр і релігійних пісень.
Різні види медитації, такі як читання мантр на вервиці «джапа-мала», — ритуал, який називається «джапа».[79]
Мантри і молитви, своїм змістом, звуком і способом повторення допомагають зосередити розум на духовному рівні або висловити свою відданість Богу або девам. Велику роль у індуїстському релігійному житті відіграє ритуальне повторення або оспівування мантр. Воно може здійснюватися індивідуально як джапа (повторення мантр на вервиці), або проводиться в групі — практика, яка називається кіртана або бгаджана. Для багатьох індусів ці практики є основою духовного життя.