Слайд 3
Генры Лангфела
Генры Лангфела (1807-1882) - класік амерыканскай
літаратуры. Яго творчасць - вяха ў амерыканскай паэзіі XIX
ст. У адрозненне ад вядомых паэтаў і пісьменнікаў Лонгфелло спаўна нацешыўся славай пры жыцці. Калі ён памёр, жалоба была абвешчана не толькі ў ЗША, але і ў Англіі
Слайд 4
“Спеў пра Гаявата»
Лепшым яго творам была паэма “Спеў
аб Гаяваце». Спеў ўвайшоў ў лік найбольш вядомых твораў
сусветнай літаратуры. «Спеў» напісаны па матывах індзейскіх паданняў і легенд. Лонгфелла апеў у ёй індзейскага нацыянальнага героя казачна-гарманічнага стагоддзя Гаявата, які прапаведаваў мір паміж плямёнамі, навучыў людзей земляробству і пісьменству. Паэма прасякнута дзіўна кранальным апісаннем прыроды і народных легенд, духам светлага смутку. Заклікае да гармоніі ў адносінах паміж людзьмі, паміж прыродай і чалавекам.
Слайд 6
Індзейская тэма адлюстравана ў пяці раманах Фенімора Купера
(1789-1851), аб'яднаных агульным героем - паляўнічым і следапытаў Ната
Бампа: «Піянеры», «Апошні з магікан», «Прэрыі», «Следапыт», «Зверабой». Дзеянне раманаў адбываецца ў XVIII ст. у перыяд вайны паміж Англіяй і Францыяй на тэрыторыі Амерыкі. Ф. Купер з горыччу апісвае бесчалавечнае вынішчэньне індзейскіх плямёнаў і знішчэнне унікальнай культуры. Сустрэча двух цывілізацый стала трагедыяй. Сумленны і адважны Натт Бампо і яго верны сябар індзейскі правадыр Чінгачгук таксама былі раздушаныя светам скнарнасці і нажывы.
Слайд 7
Уолт Ўітмэн (1819- 1892)
У перыяд дэмакратычнага ўздыму
50-х гг., Калі Штаты скалынаць спрэчкамі паўночнікаў з паўднёўцаў
і ў краіне наспела Грамадзянская вайна, з’явіўся паэт Уолт Ўітмэн (1819- 1892). Радавы журналіст, ён выдаў ў 1855 г. кнігу «Лісце травы», якая зрабіла яго вялікім паэтам Амерыкі і прынесла яму сусветную славу. Гэтая адзіная кніга паэта была не падобнай на ўсё тое, што было напісана да яго. Дзіўны творчы ўзлёт, «загадку Ўітмэна» беспаспяхова спрабуюць разгадаць людзі.
Слайд 9
Марк Твен
Марк Твен (1835-1910) падвергнуў бязлітаснай крытыцы
і абсмейванню сваіх галоўных ворагаў - «манархію грошай» і
рэлігію. Таму некаторыя з яго кніг доўгі час не маглі быць надрукаваныя ў ЗША. Лепшыя творы Марка Твена - «Прыгоды Тома Соера» і «Прыгоды Гекльберрi Фіна», прысвечаны жыццю простых людзей Амерыкі.
Слайд 10
Гарриет Бічэр-Стоў (1811 – 1896)
На хвалі руху за
адмену рабства паўстала некалькі таленавітых твораў. Самым значным з
іх з'явіўся раман «Хаціна дзядзькі Тома» (1852).
Слайд 11
Джэк Лондан
Джэк Лондан (12 студзеня 1876 - 22
лістапада 1916) - амерыканскі пісьменнік, сацыяліст, грамадскі дзеяч, найбольш
вядомы як аўтар прыгодніцкіх апавяданняў і раманаў.
Слайд 12
Жывапіс
Амерыканскі жывапіс знаходзіўся пад моцным уплывам Заходняй Еўропы.
Для яго былі характэрныя рамантызм і рэалізм, а з
канца XIX ст.- імпрэсіянізм. Мастакоў рамантычнага кірунку больш за ўсё цікавілі дзве вялікія тэмы - прырода і асоба. Таму шырока быў распаўсюджаны партрэтны жывапіс. Ва ўмовах эканамічнага росквіту мастакі, як правіла, малявалі багатых людзей і членаў іх сем'яў. Нейкай асаблівай самабытнасцю амерыканскі жывапіс яшчэ не адрозніваўся.
Слайд 13
Сэрца Анд. Фрэдэрык Чэрч (1826-1900)
У 1850-я гг. наведаў
Паўднёвую Амерыку, пасля чаго праславіўся ў ЗША яркімі і
ўражлівымі малюнкамі экзатычных ландшафтаў
Слайд 14
Маці і дзіця, 1890. М. Кассатт
Амерыканка М. Кассатт
стала першай жанчынай, якая дамаглася прызнання сярод імпрэсіяністаў. Карціны
на тэмы мацярынства простыя, выразныя і поўныя душэўнай цеплыні
Слайд 15
Найбольш вядомымі амерыканскімі жывапісцамі XIX ст. былі прадстаўнікі
рамантычнага кірунку: Коўл, Даренд і Бінга. Вялікай папулярнасцю карыстаўся
партрэтыст Сарджэнт. Аднак тыповым амерыканскім мастаком канца стагоддзя прынята лічыць Уінслоў Хомера.
Слайд 16
Лёгкі брыз, 1878. У. Хомер (1836-1910).
Гэтая карціна
была сустрэта як найвялікшае дасягненне мастака. Дзіцячая тэматыка была
папулярная ў другой палове XIX ст., як і ў часы Гекльберы Фіна.
Слайд 17
Дачкі Эдварда Буата, 1882.
Дж. Сарджэнт (1856-1925)
Нарадзіўся
ў сям'і багатых амерыканцаў у Італіі. Усё жыццё правёў
у Еўропе, зрэдку здзяйсняючы наезды ў ЗША. Стварыў віртуозныя свецкія партрэты.
Слайд 19
У XIX ст. у ЗША пачалося калекцыянаванне твораў
еўрапейскай жывапісу. Багатыя амерыканцы выязджалі ў Еўропу і скуплялі
там мастацкія каштоўнасці. У 1870 г. група грамадскіх дзеячаў і мастакоў заснавала ў Нью-Ёрку Метрапалітэн-музей - найбуйнейшае мастацкае сховішча ЗША. Сёння ў ім захоўваецца каля 3 млн твораў сусветнага мастацтва. Метрапалітэн-музей стаіць у адным шэрагу з найбуйнейшымі мастацкімі музеямі свету, як Эрмітаж і Траццякоўская галерэя ў Расіі, Луўр у Парыжы або Брытанскі музей у Лондане.
Слайд 23
Амерыканская архітэктура была такой жа эклектычнай, як і
еўрапейская. У ёй мудрагеліста перапляталіся элементы вядомых вам стыляў
- готыкі, ракако і класіцызму. У другой палове XIX ст. амерыканцы ўнеслі вялікі ўклад у развіццё сусветнай архітэктуры. Ім належыць заслуга ў стварэнні стальной канструкцыі для вялікіх прамысловых і адміністрацыйных будынкаў.
А пачалося ўсё з трагічнай падзеі. У 1871 г. горад Чыкага амаль цалкам выгарэў ад вялікага пажару. Трэба было перабудоўваць ўвесь горад, што выклікала ўсплёск розных ідэй. Група архітэктараў на чале з Луісам Салівеном распрацавала мадэль камерцыйнага хмарачоса, у аснову якога быў пакладзены сталёвы каркас, напоўнены каменем і цэментам. У 1880-я гг. спачатку ў Чыкага, а затым і ў іншых гарадах з'явіліся першыя хмарачосы, якія сталі сімвалам індустрыяльнай моцы Амерыкі.
Слайд 24
Луіс Генры Саліван
Амерыканскі архітэктар, першапраходзец рацыяналізму, бацька амерыканскага
мадэрнізму. Стваральнік аднаго з першых хмарачосаў і канцэпцыі арганічнай
архітэктуры, адзін з самых вядомых прадстаўнікоў і ідэолаг Чыкагскай школы архітэктуры, настаўнік Фрэнка Лойда Райта. Яму належыць афарызм «форму ў архітэктуры вызначае функцыя».
3 верасня 1856 г. - 14 красавіка 1924 г.