Слайд 2
Татари женуть жіночий ясир. Малюнок Погрібняка.
Там в долині
огні горять,
Там татаре полон ділять...
Один полон з
жіночками,
Другий полон з дівочками...
І тоді довгим, "Чорним, Незримим Шляхом", Крізь Дикі Поля аж до Босфору верстали путь своєї долі українки. Незавидні доля й дорога:
...Одну взяли попри коні.
Попри коні на ремені...
Другу взяли попри возі,
Попри возі на мотузі...
Третю взяли в чорні мажі...
Слайд 3
Чарівна краса Анастазії Лісовської перевершила найкращі сподівання
її торгівців. За найвищу ціну закуплено її до найпершої
категорії: до сераю Падишаха в Стамбулі, царгородській столиці оттоманської імперії. Найпишніше, найбільш вславлене й водночас найбільш таємниче місце на землі: грізне, казкове й унікальне!
Вид на гарем і селямлік з вежі "Дивану" (Державної Ради)
Олійний портрет Роксоляни в стилі італійського відродження з ХVІ ст. невідомого артиста. Зберігається в Українському Національному Музеї у Львові.
Слайд 4
Французькі історики називають його турецьким Людвиком ХІV (бо
не допустимо для них назвати свого Людвика "французьким Сулейманом
Величавим"). А втім номенклятурі Сулеймана Величавого годі найти рівню:
Султан Оттоманів,
Посланець Аллаха на землі,
Непомильний Законодавець,
Володар Володарів цього світу,
Власник людських голів,
Наказодавець вірних і невірних,
Величний Цезар,
Покровитель усіх народів свесвіту,
Тінь Всемогучого,
Роздавальник миру на землі...
...Це тільки частина офіційних титулів Сулеймана І, що свідчать про нахил східніх народів до гіперболізації.
Слайд 5
У султанському гаремі на пишній колись візантійській землі
окутано містерією школу одалісок. Під строгим доглядом Кізляр Аги
(начальника евнухів) муштровано армію красунь призначених для розкошів, веселощів і втіхи "Тіні Аллаха на землі". Канони стислих приписів визначували сувору дисципліну з ієрархією, формальностями, церемоніялами. Дівчата раз замкнуті в гаремі не мали вийти з нього ніколи, а неслухняних у навантажених мішках поглинали холодні хвилі Босфору.
Сулейман Величавий - рисунок Альфреда Дюрера, на підставі тогочасних описів, коли імператорові було 30 років.
Слайд 6
Свіжоприбулі адептки імператорської алькови, напучувані в майстерності всіх
тонкостей спокушування й приваб, крім Корану вивчали письмо, музику,
танець, спів, приписи поведінки, мережання, шиття. Призначені до службового персоналу вдосконалювалися в усіх домашніх роботах і керуванні ріжними ділянками господарства.
Найвищим досягненням тих недоступних істот був ласкавий погляд володаря.
Слайд 7
Одним із найбільших тріюмфів Роксоляни, а в парі
з ним найважливішим досягненням для жіночих впливів наступних поколінь
уважають дослідники переселення її з гарему до головної королівської палати, себто з т.зв. старої палати до "великого сераю".
Роксолана - олія
Роксолана –означає «українка», адже дівчат із України турки називали роксоланами.
Слайд 8
Звітодавці засвідчили, що Роксоляна взяла з собою коло
сотні двірських дам та цілу гвардію покоївок і служби
з евнухами в пропорційній кількості. Особливо занотовано, що серед службового персоналу були окремі її власні швачка й доставець. Цей останній "дуже виставно одітий приходив до палати й відходив, коли хотів, та завжди в супроводі 30 слуг".
Коронаційна заля в Гаремі, побудована для Роксоляни.
Апартаменти Роксоляни в новій палаті були вивінувані "на велику скалю", як завважує Бассано: церкви (так!), величаві купальні, престольна заля й усякі люксусові вигоди. Кілька років пізніше (1553) Наваджеро писав: "Апартаменти Гранд Сіньора й султанки є посеред дуже просторого парку в перекрої 3-ох миль у сераї. Щоб дістатися з одного до другого треба пройти вузький, обмурований город, а далі другий город, обведений стінами, що належить до імператорки."
Це потверджує секретний перехід, що з'єднував оба апартаменти.
Слайд 9
Прихідна (вестибюль) у гаремі
Купальня в гаремі. Коридор гаремових
купалень.
Брама до Сераю. т.зн. Ворота Щастя. (З подорожі по
Греції графа Choiseui -
Gouffier "Le voyage pittoresque de la Greсe", 3 vol., Paris, 1782.)
Слайд 10
Коронаційна заля в Гаремі, побудована для Роксоляни.
Мавзолeй Роксоляни
в Стамбулі
Слайд 11
Ніхто не переважив Роксоляни в серці Сулеймана, ніхто
її й по смерті не переміг. Її гробниця чекала
його приходу. Сулейман в останні роки бажав умерти на полі бою, щоб піти за Роксоляною в колишній лицарській славі, за яку найбільше вона його полюбила.
Так і сталося. Смерть постигла Сулеймана під час облоги мадярськоі твердині Шігету (1566 р.). Його мавзолeй здвигнено поблизу Роксоляни.
Вигляд нутра 8-гранної гробниці поблизу Сулейманії передав Олекса Грищенко під датою 2 вересня, 1920:
За дерев'яною масивною й простою балюстрадою, посередині мавзолею, стоїть самітний гріб славної султанки, вкритий до землі білим матовим шалем. Стіни викладені плитами з простим, скомпонованим із квадратів рисунком. Інших прикрас немає. У заскленому вестибюлю стіни мавзолєю геть чисто викладені перським фаянсом. Ясні кольори з гармонійними контрастами: сині, червоний гранат, тюркюсовий, зелений малахіт - прикрашено квіткамн й листям на чорних стеблах по білому тлі...
Слайд 12
1) Мечета "Сулейманія", закінчена 1557 р. Твір славного
Сінан'а,
2) Виховна академія при мошеї "Сулейманія". "Сулeйманія" Сулеймана
й Роксоляни
Слайд 13
Понад триста гаремових жінок від того часу не
могли стати суперницями Роксоляни, яка впродовж 32 років аж
до смерти була легальною королівською дружиною Сулеймана, що добровільно дотримував вірности цього першого в історії Туреччини моногамічного султанського подружжя.
"Роксоляна, руської національности є так полюблена своїм монархом, як ніяка інша в оттоманській династії, та що ніхто з них не дорівняв їй силою влади".
Слайд 14
Роксоляна в старшому віці - гравюра Мельхіора Льорха
Син
Роксоляни, султан Селім ІІ. - перська мініятура XVI ст.
(F.Martin "Miniature - Painting of Persia", t. II)
Слайд 15
З доступних українських творів про Роксоляну слід визнати
досі найкращим повість Осипа Назарука "Роксоляна - жінка халіфа
й падишаха (Сулеймана Великого) завойовника і законодавця", надруковану у Львові 1930 р. Ще в 1918 році задумав цю тему автор студіюючи джерельні матеріяли з історії Туреччини, з літератури й етнографії України. Це й дозволило йому відтворити епоху й внутрішній світ персонажів.