громадську діяльність
…..Доля рідного краю й українського народу в
поезії І.Франка…..Висновок
FindSlide.org - это сайт презентаций, докладов, шаблонов в формате PowerPoint.
Email: Нажмите что бы посмотреть
Громадський діяч І. Франко зазнав немало горя, утисків, кайданів і
тюрем. Досить згадати, що чотири рази його судили й замикали за грати.
“Такої великої голови в цілій Австрії нема”, – почув якось у свої
шкільні роки Василь Стефаник про розум і вченість Франка від простих
людей. Але отого вченого, перед яким схиляли голови закордонні
університети і академії, за Австрії не допускали до викладання у
Львівському університеті. А все через “політичне минуле” (належності до
насправді неіснуючої таємної соціалістичної організації, підбурювання
проти “законного порядку” тошо). Громадська діяльність І. Франка була
невтомною на всіх етапах його життя.
Своєю творчістю І. Франко звершував безнастанний подвиг – вів свій народ
до щасливої долі. Вже друга поетична книга “З вершин і низин” (1887)
засвід-чила, що у літературу прийшов мужній поет-громадянин, якому
боліли кривди свого уярмленого, роздертого ворожими кордонами народу.
Енергійний ритм, закличні інтонації, високий гуманістичний пафос твору відбивали
визвольні настрої не тільки окремих соціальних верств, а й усього
національно "поневоленого народу. Вірш І. Франка “Гімн”, як і Шевченків
“Заповіт”, був одним із неофіційних гімнів бездержавного народу.
Поезії з циклу “Веснянки” пронизані пафосом торжества весняних, тобто
справедливих сил. Вони утверджували непереможність нового у суспільстві.
У вірші “Дивувалась зима” люта зима дивується, чому почали танути сніги
і скресати ріки". Їй важко зрозуміти причини своєї слабкості, причини
появи того леготу, що “теплом пронима”. Зимі нестерпно бачити первоцвіт,
проліски, “дрібні” квітки, які посміли “проклюнутись”, пробитись крізь
снігову кору.
Яскравою народнопоетичною символікою відзначається поезія “Червона
калино, чого в лузі гнешся”. Червона калина – молода, вродлива дівчина,
дуб – могутній, дужий юнак. Твір має форму діалогу між калиною і дубом.
Відповіда-ючи на зверхні, несправедливі запитання дуба, калина їх
спростовує: в неї немає сили тягнутися вгору, тому й свої ягідки схиляс
додолу. Повторення в кожній строфі закінчення попереднього непарного
рядка концентрує увагу на висловле-ній думці, посилює мелодійність
звучання твору.
Геній Франка найповніше розкрив себе у другому “жмутку” віршів
“Зів'ялого листя”. Обробки народних пісень чи вірші, написані спеціально
в народнопісенному ключі, мінорні й драматичні за змістом, входять у
“Зів'яле листя”, за словами Д. Павличка, “як сонячні промені в осінню
галузку”. Тут є речі такої простоти і глибинності, що їх можна
зарахувати до най геніальніших поетичних творінь світової любовної
лірики.