Слайд 2
ІВАНА КОТЛЯРЕВСЬКОГО ЗАЗВИЧАЙ НАЗИВАЮТЬ ЗАЧИНАТЕЛЕМ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ,
ТВОРЕНОЇ ЖИВОЮ НАРОДНОЮ МОВОЮ
Слайд 3
НАТАЛКА ПОЛТАВКА — ОПЕРА М.В.ЛИСЕНКА ЗА ОДНОИМЕННОЮ П'ЄСОЮ І.КОТЛЯРЕВСЬКОГО.ЙОГО
ОПЕРА ЗАКРІПИЛАСЯ В РЕПЕРТУАРІ ОПЕРНИХ ТЕАТРІВ І ЗАЙНЯЛА МІСЦЕ
СЕРЕД НАЙПОПУЛЯРНІШИХ УКРАЇНСЬКИХ ОПЕР.
Слайд 5
П’ЄСА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» НАПИСАНА
І. КОТЛЯРЕВСЬКИМ ДЛЯ ПОТРЕБ ПОЛТАВСЬКОГО ТЕАТРУ 1818 Р. – САМЕ ТОДІ, КОЛИ ДРАМАТУРГ ПЕРЕБУВАВ ТАМ НА ПОСАДІ КЕРІВНИКА.
ГЛЯДАЧ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ БУВ НАЙРІЗНОМАНІТНІШИЙ, АЛЕ ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ ХОТІВ БАЧИТИ В ТЕАТРІ НАЙБІЛЬШЕ ПРОСТОЛЮДИНА, ТОМУ ОСНОВОЮ ДЛЯ ЙОГО П'ЄСИ СТАЛА ЖИВА ДІЙСНІСТЬ, ТОГОЧАСНЕ НАРОДНЕ ЖИТТЯ, І ГЕРОЇВ ВІН ОБРАВ ТАКОЖ З НАРОДУ.
Слайд 6
ТЕМА ТВОРУ «НАТАЛКА ПОЛТАВКА»:
ДРАМА КОХАННЯ БІДНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ
ДІВЧИНИ-СЕЛЯНКИ, ЯКА ВІДСТОЮЄ СВОЄ ПРАВО НА ЩАСТЯ. СЮЖЕТ П'ЄСИ
МАЄ СОЦІАЛЬНУ СПРЯМОВАНІСТЬ: ПЕРЕШКОДОЮ НА ШЛЯХУ ДО ОДРУЖЕННЯ НАТАЛКИ Й ПЕТРА СТАЄ МАЙНОВА НЕРІВНІСТЬ.
Слайд 7
“НАТАЛКА ПОЛТАВКА” ПОКЛАЛА ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ДРАМАТУРГІЇ. І.КОТЛЯРЕВСЬКИЙ
НАПИСАВ ЇЇ І ВІДРАЗУ Ж ВОНА БУЛА ПОСТАВЛЕНА В
ПОЛТАВІ ЗА УЧАСТЮ ВІДОМОГО АКТОРА МИХАЙЛА ЩЕПКІНА. ІЗ ПОЛТАВИ П’ЄСА ПІШЛА У ВЕЛИКИЙ СВІТ. ЇЇ ДИВИЛИСЯ В ПЕТЕРБУРЗІ, МОСКВІ, КИШИНЕВІ, КИЄВІ, ЧЕРНІГОВІ, МІНСЬКУ, ВАРШАВІ, ВІЛЬНЮСІ, МІСТАХ СИБІРУ, СЕРЕДНЬОЇ АЗІЇ, КАВКАЗУ ТА В ІНШИХ КУТОЧКАХ СВІТУ.
Слайд 8
І В НАШ ЧАС П’ЄСА З НЕЗМІННИМ УСПІХОМ
ЙДЕ В БАГАТЬОХ КРАЇНАХ. ЯК ЖЕ ЗАБЕЗПЕЧИВ АВТОР ТАКЕ
ДОВГОЛІТТЯ СВОЇЙ П’ЄСІ? ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ ТВЕРДЯТЬ, ЩО “НАТАЛКА ПОЛТАВКА” НАПИСАНА НА ОСНОВІ СПРАВЖНЬОГО ЖИТТЄВОГО ФАКТУ. КРІМ ТОГО НАПОЄНА ЖИВЛЮЧИМИ СОКАМИ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ І НАРОДНОГО ПОВНОКРОВНОГО ЖИТТЯ.
Слайд 9
В П’ЄСІ “НАТАЛКА ПОЛТАВКА”
22 ПІСНІ. ЦЕ НАРОДНІ ПІСНІ
Й ТІ, ЩО ОБРОБЛЕНІ АВТОРОМ, А ТАКОЖ ВЛАСНІ ПІСНІ І.КОТЛЯРЕВСЬКОГО. МОВА П’ЄСИ ПРОСТА І ЗРОЗУМІЛА, ОБРАЗНА І ДОТЕПНА, ІНОДІ ПРОЙНЯТА НАРОДНИМ ГУМОРОМ, Є НЕПЕРЕВЕРШЕНИМ ЗРАЗКОМ РОЗМОВНОЇ МОВИ ПРОСТОГО НАРОДУ ТОГО ЧАСУ.
Слайд 10
ПІСНІ, ВИКОРИСТАНІ І. П. КОТЛЯРЕВСЬКИМ У П’ЄСІ, ЗА
СВОЇМ ЗМІСТОМ, МОТИВАМИ
І ЖАНРОВИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА ЛІРИЧНІ («ВІЮТЬ ВІТРИ, ВІЮТЬ БУЙНІ»), ІСТОРИЧНІ («ГОМІН, ГОМІН, ГОМІН ПО ДІБРОВІ»), БУРЛАЦЬКІ («ТА ЙШОВ КОЗАК З ДОНУ, ТА З ДОНУ ДОДОМУ»), ЖАРТІВЛИВІ («ДІД РУДИЙ, БАБА РУДА»), САТИРИЧНІ («ВСЯКОМУ ГОРОДУ НРАВ І ПРАВА»).
Слайд 11
ВСІ ВОНИ Є НЕ ТІЛЬКИ ОКРАСОЮ ТВОРУ, А
Й ВІДІГРАЮТЬ ВАЖЛИВУ РОЛЬ В ХАРАКТЕРИСТИЦІ ГЕРОЇВ, РОЗКРИВАЮТЬ ЇХНІЙ
ВНУТРІШНІЙ СВІТ. ЦІ ПІСНІ НЕ ВИПАДКОВО ВВЕДЕНІ В ТКАНИНУ П’ЄСИ. ВОНИ Є ОРГАНІЧНИМ ЕЛЕМЕНТОМ ЇЇ КОМПОЗИЦІЇ. КОЖНА З ПІСЕНЬ НЕСЕ ПЕВНЕ СЮЖЕТНЕ НАВАНТАЖЕННЯ, ДОПОМАГАЄ ГЛИБШЕ РОЗКРИТИ ОБРАЗИ ТВОРУ, ПОКАЗАТИ МРІЇ, НАСТРОЇ І ПРАГНЕННЯ ДІЙОВИХ ОСІБ.
Слайд 12
ОПЕРА «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» ЗДОБУЛА ВЕЛИКУ ПОПУЛЯРНІСТЬ ЩЕ ЗА
ЖИТТЯ М.ЛИСЕНКА.
ЦЕ БУВ НАЙРЕПЕРТУАРНІЙШИЙ ТВІР ПЕРШИХ УКРАЇНСЬКИХ ПРОФЕСІЙНИХ МУЗИЧНО-ДРАМАТИЧНИХ ТРУП.