Слайд 2
Мікеланджело Буонарроті народився 6 березня 1475 - 18
лютого 1564рр. в невеличкому містечку Капрезе. В 13 років
починає навчання в майстерні живописця-флорентійця, через рік його віддають до скульптурної майстерні при монастирі Сан-Марко. Виконує копії з робіт античних майстрів, а згодом і оригінальні твори.
Будинок в Капрезі
Слайд 3
Рельєф «Битва кентаврів» Флоренція, музей Буонарроті Цей твір
викликав захоплення і здивування багатьох. Сам Мікеланджело на старість
часто показував цей рельєф і зі сльозами на очахах, говорив, що міг створити щось грандіозне якби не полишав ніколи скульптури заради живопису.
Слайд 4
«Мадо нна біля сходів»— перша самостійна скульптурна робота
Мікеланджело, створена в 1491 році за власним задумом. Зберігається
в музеї Буонарроті у Флоренції. Це не зніжена патриціанка і не юна мати, зворушлива в своїй любові до немовляти, а сувора і велична діва, яка усвідомлює свою славу і знає про трагічне випробування, що попереду.
Слайд 5
Перший римський період (1496-1501) У 1496 р. молодий
художник від’їжджає до Риму, де створює перші роботи, які
приносять йому визнання: «Вакха» (бл. 1496, Національний музей, Флоренція) та скульптурна група «П'єта» (бл. 1498-99), що свідчить про початок творчої зрілості майстра. Вазарі писав: «Жоден скульптор, яким би блискучим майстром він не був, не зможе досягти такої досконалості та витонченості в малюнку, такої чистоти й майстерності в обробці мармуру, якої досяг Мікеланджело.
Слайд 6
Раб, що вмирає
У 1513 році Мікеланджело повернувся до
створення гробниці Юлія ІІ і створив три фігури: “Раба,
що вмирає”, “Раба, що рве пута” та “Мойсея”. “Раб, що вмирає” (1513 р.) дає найбільш правильне уявлення про те, якою була б скульптура гробниці, якби Мікеланджело її завершив. В цій статуї він демонструє дуже високу якість обробки. “Раб” як віртуально жива істота вмирає, кам’яніє. Але “Раб” як камінь – прокидається. Прокидання каменю тут слід розуміти алегорично
Слайд 7
Гробниця Джуліано Медичі
Майже 15 років (з 1520) працював
майстер над усипальницею Медичі у Флоренції.
Слайд 9
Скульптурна група «Переможець» 1532 – 1534 рр., палаццо
Веккіо у Флоренції
«В ту мить, коли переможець повинен завдати
удару, він зупиняється, відвертає в бік сумне обличчя і нерішучий погляд. Його рука згинається до плеча. Він відкидається назад, він більше не хоче перемоги, він її зневажає. Він переміг. Він переможений. Це образ героїчного сумніву. Це перемога зі зламаними крильми…Це символ самого Мікеланджело і всього його життя»
Ромен Ролан
Слайд 10
Давид 1501-1504р.р. Мармур, висота 5,17м Академія, Флоренція
Статуя, призначена
для огляду по колу. Зображує оголеного Давида, який зосередився
на очікуваному двобої з Голіафом. В цьому сюжеті полягає iконо-графічна новизна. Попередники Мікеланджело надавали перевагу зображенню Давида, який святкує перемогу над гігантом. Юнак готується до бою з ворогом, який сильніший. Він спокійний і зосереджений, але м’язи його напружені. Брови грізно насуплені, в них читається те, що вселяє страх. Через ліве плече він перекинув пращу, нижній кінець якої підхоплює його права рука. Вільна поза героя — класичний приклад контрапоста — уже готує смертоносний удар.
Слайд 11
Моісей. Статуя для надгробку папи Юлія ІІ у
Римі. 1515-1516 р.р.
Образ героя збагачується новими рисами. Йому притаманні
мудрість і владна сила. Не без підстави припускають, що "Мойсей" - втілення мрії про героя-вождя, людину, здатну звільнити і возвеличити Італію. Відмовившись від поширеного типу надгробку у вигляді саркофага з фігурою померлого, Мікеланджело створив складний скульптурно-архітектурний комплекс і таким чином дав нове рішення пам'ятника такого роду. Художня сила пам'ятки визначається тільки однією скульптурою Мойсея. Прийнято думати, що біблійний пророк зображений в той момент, коли, спустившись зі скрижалями з вершини гори Синай, він побачив, що народ в його відсутність відлив золотого тельця і поклоняється цьому ідолу.
Слайд 12
Стриманий гнів Мойсея передає і рух могутньої фігури
і вираз красивого обличчя владної особи, в якому є
щось жорстоке. Він пильно дивиться вдалину, готовий кинутися туди, де твориться неправедне діло, одна рука його спочиває на скрижалях, інша перебирає пасма бороди, переданої у мармурі з такою майстерністю, що волосинки її, за влучним висловом Вазарі, "здаються найтоншими, легкими, розпатланими, ніби різець став пензлем". Навіть поверхневого погляду достатньо, щоб переконатися у підпорядкованій ролі сюжету, в тому, що він лише привід для розповіді художника про героя своєї мрії.