Слайд 2
У його творчості виділяють два періоди:
докритичний ( захоплення
природничими науками, натурфілософською проблематикою) та критичний (вивчення походження пізнавальної
діяльності).
Слайд 3
Критичний період
Визначна робота цього періоду
“Загальна природна історія
і теорія неба”
Слайд 4
Планети і Сонце виникли із хмари розсіяної матерії,
що займала колись весь простір
Слайд 5
Частинки цієї хмари стикалися одна з одною, що
врешті решт призвело до його ущільнення і впорядкованого обертального
руху навколо центрального згущення, з якого згодом утворилося Сонце
Слайд 6
Надалі відбулась фрагментація матерії, що оберталася навколо Сонця,
на окремі згустки, з яких утворилися Планети
Слайд 7
Всі речовини, з яких складаються небесні тіла нашої
Сонячної системи, спочатку були розкладені на свої первинні частини
і заповнювали весь світовий простір, в якому нині повертаються усі вже сформовані тіла
Слайд 8
Внаслідок взаємодії сил тяжіння і відштовхування виникають потужні
вихори часток, які утворюють матеріальні тіла, які в свою
чергу складають світи різного порядку :
Планети – Сонячні системи – Системи багатьох зірок
Слайд 9
Галактика складена з безлічі зірок, які рухаються визначеними
орбітами, однак надзвичайно повільно, внаслідок великої віддаленості від центру
їх обертання
Слайд 10
Критичний період
Головні праці цього періоду: “Критика
чистого розуму”, “Критика практичного розуму”, “Критика здатності судження”
Слайд 11
Філософія – наука про відношення будь-якого знання до
суттєвих цілей людського розуму.
Філософія має відповісти на такі
питання:
Що я можу знати?
Що я маю робити?
Чого я можу сподіватись ?
Слайд 12
Практична філософія – філософія моральності, філософія звичаїв містить
принципи, які визначають всю нашу поведінку.
Теоретична філософія – теорія
наукового пізнання, яка би містила у собі усі принципи чистого розуму, побудовані виключно на поняттях теоретичного знання.
Слайд 13
Знання є судженнями, тобто поєднанням уявлень та понять
у свідомості й через свідомість.
Судження можуть бути:
аналітичними (не вимагають
звернення до досвіду, а отже не дають насправді нового знання);
синтетичними (завжди дають нове знання);
Слайд 14
Два види знання:
апостеріорне(досвідне);
апріорне (незалежне від досвіду);
Апріорні знання
– це знання, що передують досвіду і обумовлюють його.
Вони існують у трьох видах пізнання: математиці, теоретичному природознавстві, теоретичній філософії.
Слайд 15
Концепція “речі у собі”
Процес людського пізнання починається з
досвіду. Існує дві чисті форми чуттєвого досвіду: простір і
час. Вони упорядковують відчуття, розміщуючи їх у просторі і часі, і є принципами апріорного знання. Речі діють на наші органи чуття, викликають відчуття, які не дають ніякого знання про речі як такі.
Слайд 16
Світ людини – це предмети та явища, які
упорядковуються людською свідомістю.
Світ явищ, який існує в нашому
досвіді, у просторі і часі (трансцендентальний світ).
Світ речей у собі, який не досліджений для пізнання і перебуває поза простором і часом, за межами людської свідомості (трансцендентний світ).
Слайд 17
Концепція трьох сходинок пізнання: чуттєвого споглядання, розсудку та
розуму.
Апріорні форми чуттєвості розміщують та упорядковують дані відчуттів у
просторі і часі, в результаті чого виникають явища. Але самі по собі явища ще не дають знань, я являють собою лише необхідний підготовчий матеріал. Щоб з цього матеріалу отримати знання, його необхідно осмислити.
Слайд 18
Розсудок дає поняття, за допомогою яких осмислюються отриманні
знання. Розсудок – це здатність осмислити предмет чуттєвого споглядання
і одночасно здатність осмислити його в певній незалежності від чуттєвих вражень. Поняття, які дає розсудок, можуть бути емпіричними, якщо в них містяться відчуття, викликані присутністю предмета, та чистими, які містять у собі форму мислення про предмет взагалі. Ці поняття і є категоріями філософії (категорії кількості, якості, відношення і модальності).
Слайд 19
“Переворот у філософії”
В процесі пізнання на рівні розсудку
ми упорядковуємо чуттєві дані категоріями розсудку, формулюючи закони науки.
Отже, закони науки є не відображенням дійсності, а результатом конструктивної діяльності мислення, категорії розсудку. Мислення може знайти в природі лише те, що дозволяють знайти його апріорні категорії.
Слайд 20
Розум утворює свої поняття – трансцендентальні ідеї:
світ психологічних
ідей (мікросвіт людського “Я”);
світ космологічних ідей (макрокосмос: природа, космічна
цілісність, “людина в природі”);
світ теологічних ідей (вводять людину у світ віри, в якому центральне місце відведене поняттям Бога та безсмертя душі);
Слайд 21
Антиномія – суперечність у законі.
Чотири антиномії:
Світ є кінечним
у просторі і в часі / світ є безкінечним
у просторі і в часі;
Все у світі є простим і неподільним / все у світі є складним, і все можна розділити;
В світі існує свобода / в світі немає свободи, все відбувається за законами природи, тобто з необхідності;
Існує Бог як першопричина світу / не існує ніякої першопричини світу;
Слайд 22
Етика
Категоричний імператив – це таке привило, яке незалежно
від морального змісту вчинку могло би стати всезагальним законом
поведінки.