Слайд 2
Основні тези
1) Найдавніші етичні уявлення
2) Західна концепція прав
тварин
3) Філософія Швейцера та Леопольда
4) Еволюція екоетичних поглядів
5) Принцип
“неруйнування-творення” Г.Б.Марушевського
6) Сучасні досягнення екологічної етики у передових країнах
Слайд 3
Найдавніші усвідомлення необхідності гуманного відношення до живих істот
Будда нагодував тигра частиною свого тіла
Пророк Мухаммед велів повернути
у гніздо пташенят
Християнський святий Франціск Асізький називав живих істот своїми братами і вважав, що не вони повинні служити людині, а вона їм
Античні мислителі Піфагор, Плутарх, Цицерон, Овідій закликали до етичного ставлення до тварин
Слайд 4
Франціск Асізький проповідує птахам
Слайд 5
Леонардо да Вінчі купляв у торговців диких птахів
і випускав їх на волю
Томас Мор, Вольтер, Шекспір, Бернс,
Шеллі засуджували жорстокість до тварин та безумство полювання
Шопенгауер вважав, що основою моральності є “безмежне співчуття, що поєднує нас з усіма живими істотами”
Слайд 6
Західна концепція прав тварин (17 ст.)
Юрист Н. Уард,
ботанік Дж. Рей та філософ Дж. Локк:
-Тварини мають внутрішнє вроджене право на життя, незалежно від своєї утилітарної (практичної) цінності для людей.
Це революційна ідея, що означає: людина не є центром біологічного світу, а лише одним із багатьох рівноцінних видів.
Слайд 7
Європа (18 – 19 ст.)
І. Бентам, англійський філософ
про співчуття до тварин: питання не в тому, “чи
можуть вони міркувати або розмовляти, а в тому – чи можуть вони страждати”
“Може настати день, коли тварини вимагатимуть відновлення їх прав”
Слайд 9
“Судова справа Білла Бернса”
Перша судова справа через
побиття віслюка
Власника тварини було оштрафовано
Пізніше було прийнято
“закон Мартіна”, що ініціював цю справу
Слайд 11
Німецький гуманіст Альберт Швейцер
Розробив етику благоговіння перед
життям.
«Найбільшою помилкою попередніх етиків було те, що вони обмежувались
лише відношеннями між людьми»
Людина веде етичний спосіб життя лише в тому випадку, коли життя рослин і тварин для неї таке ж священне, як і людське життя
Слайд 14
Черв”яка, вимитого дощем на тротуар, Швейцер клав назад
у траву, а комаху, що тонула в калюжі, виймав
із води.
“Коли я допомагаю комасі врятуватись, я пробую цим спокутувати частину провини людства за вчинені проти тварин злочини”.
В 1935 р. він закликав бути добрими до тварин з тих же причин, з яких ми добрі до людей.
Слайд 15
На думку Швейцера, привілейований статус людини означає не
право на експлуатацію, а відповідальність за захист живих істот
Слайд 19
Погляди Швейцера збігалися з екологічною концепцією біоспільнот.
Нема живих
істот, що не мали б ніякої цінності, або що
мали б лише цінність корисності.
Кожна істота має своє місце в екосистемі і
має право на це місце.
В 1952 р. Швейцер отримав Нобелівську Премію Миру.
В 1965 р. він помер у віці 90 р. Екологічна етика уже розвивалась курсом, який він проклав.
Слайд 20
Пітер Сінгер, 1973р.
“Звільнення тварин”
Вказував на схожість руху
За
звільнення жінок
За права чорношкірих
За права сексуальних меншин
За права тварин
Слайд 21
Студент права Ронни Ли собрал группу активистов для
борьбы с охотниками в городе Лутон (Англия) в 1971
году.
Они нападали на автомобили охотников: протыкали шины и разбивали стекла, называя свою форму активизма «активным состраданием». В ноябре 1973-го они осуществили свой первый поджог фармацевтической лаборатории
В 2005 году Министерство национальной безопасности США включило ФОЖ в список «внутренних террористических угроз
Слайд 22
Англія. Студент права Ронні Лі зібрав групу активістів
для боротьби з мисливцями
Вони нападали на автомобілі мисливців, пробивали
шини та розбивали вікна,
Називаючи це “активним співчуттям”
В 1973 р. почали підпалювати фармацевтичні лабораторії
В 2005 р.Міністерство національної безпеки США включило цей рух до списку “внутрішніх терористичних загроз”
Слайд 23
Кожна істота має своє місце в екосистемі
Слайд 25
Цінуємо скорпіона з позиції “розумного егоїста”
Слайд 27
Зробіть щось хороше – і люди наслідуватимуть вас
(А.
Швейцер)
Слайд 28
Олдо Леопольд – один із основоположників американської екоетики
(захист видів, “Альманах піщаного графства”, “Етика Землі”)
Він зрозумів, що
ідея про “хороші” та “погані” види була результатом антропоцентричного та утилітарного підходу.
“Коли ми кажемо, що тварина “корисна”, “огидна” чи “жорстока”, ми не бачимо, що вона є частиною землі. Ми ж не називахємо карбюратор “зажерливим”. Ми вважаємо його частиною працюючого мотора”
Слайд 30
О.Леопольд також вважав, що ті, хто збирається перетворювати
природний світ, повинні пам”ятати про те, що
“інтелігентне втручання
в роботу механізму супроводжується турботливим доглядом за кожною шестернею чи колесом”.
Слайд 32
Етика Землі радикально обмежувала звичну для американців свободу
у відношенні до природи.
Слайд 35
Завдяки філософії О.Леопольда
Сьогодні все більше американців згоджується з
тим, що традиційний американський лібералізм слід розширяти до включення
у нього природи.
Тобто природі надати прав, рівних з людськими.
Слайд 36
Лев Толстой
Країна, де жорстоко поводяться з тваринами, залишиться
убогою та експлуатованою.
Слайд 39
За побиття кота одесит отримав 2 міс. тюрми
Слайд 41
Данія. Фарерські острови.“Свято” вбивства гринд
Слайд 42
Не дивно
Що людство залишається
Убогим і експлуатованим
Слайд 43
Як це все співвідноситься
Із Золотим правилом моралі
?
Із принципом розумного егоїзму ?
Іноді стає соромно за рід
людський
Слайд 44
Заплив під кригою із гриндами
(t -1оС)
Слайд 45
Еволюція екоетичних поглядів
Від боротьби за
благополуччя живих істот,
захист від жорстокості
– до ідеї
людської відповідальності за живих істот,
звільнення живих істот
та захист їх прав
Слайд 46
Бурхливий розвиток екоетики в 1970 -2000 рр. (американські
екофілософи)
Кожна жива істота має свою внутрішню цінність (самоцінна)
Має свої
права
Повинна поважатись і охоронятись заради самої себе
Слайд 48
Всесвітня хартія природи (1982 р.)
Ген. Асамблея ООН
“Кожна форма
життя унікальна, викликає повагу незалежно від її цінності для
людей і по відношенню до неї людина повинна керуватись моральним кодексом”
Слайд 51
Татарське зілля (Аир болотный)
Знезаражує воду, знищує навіть вірус
гепатиту С.
Слайд 52
Нова Зеландія, 2000 р.
Створено Національний Комітет з благополуччя
тварин
Національний Комітет з етики у відношенні до тварин
Затверджено Кодекс
етичної поведінки у відношенні до використання тварин
Слайд 55
Великобританія
Заборонено вирощувати пушних звірів на звірофермах для виробництва
хутра
Закрито дельфінарії
Заборонено традиційне полювання на лисиць
Слайд 58
Дельфины обладают самосознанием, способны к обучению языку, основанному
на символах, имеют «социальное сознание»: сотрудничают друг с другом
с целью решения сложных проблем, например, добычи пищи, и передают друг другу новые черты поведения и приобретенные навыки
исследования поведения и анатомии и наше новое понимание разума дельфинов указывают на неэтичность их использования для развлечения или, что еще ужаснее, в пищу (Япония)
Слайд 65
Із 01.01.2012 в Каталонії заборонено кориду
Слайд 66
Заборонено використовувати тварин в цирках
Швеція,
Індія,
Фінляндія,
Швейцарія,
Данія
Слайд 74
Швейцарія
Заборонено купувати морських свинок поодинці, без “супутника життя”
Слайд 75
США, 2004 р.
Демонтовано дві греблі висотою 36
м та 70 м на річці Елва на Олімпійському
півострові для захисту прав лососів на життя та свободу
Слайд 79
В ЄС із 1986 р. заборонено імпорт шкур
більків
Слайд 81
2008 г. Испания
Парламент признал права крупных человекообразных
обезьян на жизнь и свободу
постановил
законодательно запретить опыты на
обезьянах,
содержание их для цирковых и телевизионных программ
серьёзно улучшить условия проживания в зоопарках
Слайд 83
Китай - єдина велика країна, де відсутні будь-які
правові та моральні норми по захисту тварин
Слайд 87
Заводьте домашнього улюбленця лише тоді, коли будете певні,
що йому з вами буде краще, ніж без вас…
(Звичайно,
краще завжди мати запас харчів… під лапою..)
Слайд 91
Г. Б. Марушевський
пропонує об’єднати
антропоцентричну та екологічну етику
за допомогою
принципу неруйнування-творення:
Чини так, щоб не зруйнувати все,
створене до тебе, а за змоги й поліпшити його
Слайд 92
http://www.cluboz.net/ru/pressa-menu
Слайд 93
Пермакультурна асоціація України
Слайд 94
Зепп Хольцер: пермакультура в горах
Слайд 95
Пермакультура: екологічна альтернатива сучасному сільському господарству
Слайд 104
Потрібна потужна техніка та великі площі
Слайд 109
Етику пермакультури можна выразити в трьох ідеях:
турбота про
Землю,
турбота про людину,
обмеження у споживацтві,
методах господарювання,
чисельності населення
Слайд 110
Найголовніше – це розуміння
вичерпності будь-яких природних ресурсів через
обмеженість Землі як космічного тіла.
Тому постає необхідність визначення
ємності середовища, якої ми не повинні перевищувати,
або ж відшукувати шляхи її розширення
Слайд 111
Якщо ми хочем жити в екопоселеннях -
Нас планеті
повинно бути значно менше, ніж при концентрації в містах
Бо
необхідно залишити досить місця для відновлення лісів,
які зберігають життя на Землі
Слайд 112
Лише природні перестійні ліси
Продукують досить кисню
Забирають надлишок
вуглекислого газу
Стабілізують вологість і температуру
Зберігають грунти
Утворюють ріки
Зберігають біорізноманіття і
т.д.
Тобто ліси створюють умови для вирішення всіх екологічних та екоетичних проблем, забезпечуючи можливість виживання людства
Слайд 113
Болото – неодмінний компонент лісу
— надмірно зволожена ділянка
земної поверхні, вкрита вологолюбними рослинами, наприклад, мохом, з залишків
яких утворюється торф.
Слайд 115
Більшість боліт України було осушено
Слайд 118
Підняття грунтових вод до рівня 20-40 см від
поверхні
є найкращим захистом від пожеж, а заодно зберігає за
торфовищами їхню природну гідроакумулюючу роль.
Слайд 119
Початок меліорації в поліському краї було покладено ще
за часів царської Росії. У 1873 році було складено
«Генеральний план осушення Полісся»
Але ж болота:
стабілізують гідрологічний режим,
акумулюють вологу,
зберігають водність річок, озер, криниць,
зменшують силу посух у сусідніх місцевостях,
є доброю домівкою для великої кількості тварин,
справжнім раєм для рослинності,
величезною коморою біологічних багатств.
Слайд 120
Дніпро
бере свій початок з невеликого болота Аксенінський мох
на кордоні Смоленської та Тверської областей, в 40 кілометрах
від райцентру Сичівка
Це південний схил Валдайської височини
Слайд 122
Вплив боліт на клімат
У глобальному масштабі водно-болотні угіддя,
зокрема торфові болота, є місцем депонування зв'язаного в органічні
сполуки вуглецю.
Охоплюючи лише 3% поверхні планети, вони тримають в собі 20% вуглецю, що є в ґрунтах.
Без цього рівень вуглекислого газу в атмосфері Землі був би набагато вищий, що могло б призвести до катастрофічних наслідків.
Слайд 123
Поліські масиви торфових боліт – найбільші в Європі
- майже 1 млн га.
У своєму природному стані
вони здатні щорічно поглинати з атмосфери
до 15 тонн вуглекислого газу на кожен гектар,
що сприяє зменшенню парникового ефекту
Слайд 124
Тому в Україні розпочата робота по відновленню боліт
(за підтримки ЄС)
Слайд 125
Одне з завдань – відновлення популяцій зникаючих видів
(Очеретянка
прудка (Acrocephalus paludicola)
Слайд 126
Як свідчать виконавці робіт
споруджені ними на колишніх
меліоративних каналах примітивні греблі з кількох зрубаних дерев і
грунту згодом добудовують… бобри.
Слайд 133
Висновки
1) З найдавніших часів лунали поодинокі заклики до
етичного ставлення до тварин.
2) У 17 ст. була сформульована
західна концепція прав тварин: тварини мають внутрішнє вроджене право на життя, незалежно від своєї утилітарної цінності для людей.
3) Німецький гуманіст Швейцер розробив філософію “благоговіння перед життям”, підкреслюючи відповідальність людини за захист живих істот.
Американський вчений Леопльд створив “Етику Землі”, де закликав зберігати усі види, незалежно від їх корисності та надати природі рівноправності з людиною.
Слайд 134
4) Екологічна етика пройшла шлях від боротьби за
благополуччя живих істот, захист їх
від жорстокості до ідеї людської відповідальності за живих істот, їх звільнення та захист їх прав.
5) Г.Б.Марушевський пропонує принцип “неруйнування-творення”: “Чини так, щоб не зруйнувати створене до тебе, а при можливості й поліпшити його”.
6) Наразі у розвинутих країнах все більше людей дотримуються принципів екологічної етики, внаслідок чого забороняються звіроферми, дельфінарії, циркові вистави з участю тварин, полювання і т.д.