Слайд 2
Освіта
Що стосується України, то на її території власна
традиція широкої шкільної освіти була перервана. Якщо на початку
XVIII століття практично кожне українське село мало початкову школу, то до його кінця, після закріпачення селян, вціліли лише одиничні школи, які утримувалися на кошти батьків.
У XIX столітті нові потреби управління й економічного розвитку, особливо з появою капіталістичних відносин, примусили уряд спеціально займатися питаннями освіти.
У 1804 році відкрилася перша в Україні Одеська комерційна гімназія. Всього в Україні у першій половині століття діяло 1320 парафіяльних і повітових шкіл та училищ, відкрито 19 гімназій, навчалося близько 4 тис. учнів. У стані справжнього занепаду перебувала освіта у Західній Україні.
У 1805 році було відкрито Харківський університет, довгий час його ректором пропрацював Каразін. У 1834 був відкритий Київський університет, першим ректором якого став відомий український вчений — Михайло Максимович. У 1865 відкрився університет у Одесі, у 1898 — Київський політехнічний інститут, 1899 — Катеринославське вище гірниче училище (нині Національна гірнича академія України). На західноукраїнських землях основними центрами науки були Львівський університет, 1661 року заснування, і Чернівецький університет, 1875 року заснування, заняття в яких велися польською і німецькою мовами.
Слайд 3
Київський національний університет
імені Тараса Шевченка
(Святого Володимира 1834-1917
рр.)
та його перший ректор Михайло Максимович
Слайд 4
НАУКА
Вихід української
історичної науки і всього українознавства на якісно новий рівень
пов'язаний з ім'ям професора Київського університету В. Б. Антоновича. Він розгорнув небувалу джерелознавчу діяльність. Центром цієї роботи стало створене у 1872 р. Південно-Західне відділення Російського географічного товариства. Антонович виховав плеяду українознавців, створив цілу наукову школу.
Володимир
Антонович
(1834-1908 рр.)
Слайд 5
Михайло
Грушевський
(1866-1934 рр.)
Учнем Антоновича був М.С. Грушевський.
У 1894 р. за рекомендацією В. Антоновича Грушевський отримав
кафедру всесвітньої історії у Львівському університеті, а в 1897 р. очолив Наукове товариство імені Шевченка
Величезна наукова спадщина М. С. Грушевського, яка з кінця 30-х років зазнала гоніння і стала практично недоступною, повернулася до читачів вже за наших днів і суттєвим чином вплинула на сучасну українську історичну науку. Його багатотомна «Історія України-Руси» — фундаментальний узагальнюючий систематичний курс історії України.
Слайд 6
Визначною подією в українському науковому житті ХІХ ст.
стає заснування завдяки спільним зусиллям інтелігенції Наддніпрянщини та Галичини
у 1873 році «Літературного товариства імені Шевченка», яке через кілька років під назвою «Наукове товариство імені Шевченка» по суті перетворилося у першу вітчизняну академічну наукову організацію
Будинок НТШ
на вул. Чарнецького (Львів)
Слайд 7
Емблема Наукового товариства імені Шевченка
З 1892 р. почав
виходити головний друкований орган Товариства — «Записки Наукового товариства
імені Шевченка». З 1895 року Михайло Грушевський став редактором «Записок Наукового товариства ім. Шевченка», а з 1897 р. — головою Наукового товариства імені Шевченка. За час його головування було видано близько 800 томів наукових праць, зокрема 112 томів «Записок». Про масштабність та авторитетність роботи Товариства говорить плеяда вчених, які працювали в його рамках, мали за честь бути його членами: Михайло Грушевський, Іван Франко, Іван Крип'якевич.
Слайд 8
Іван Франко
(1856-1916 рр.)
Іван Крип'якевич
(1886-1967 рр.)
Слайд 9
Особливе місце і в українській історії, і в
українській історіографії належить Михайлу Петровичу Драгоманову. Великий політичний діяч,
просвітник, філософ, Драгоманов як історик головну увагу приділяв питанням новітньої історії.
Михайло Драгоманов
(1841-1895 рр.)
Слайд 10
Багато років він провів у політичній еміграції.
З 1877 року під його керівництвом друкарня «Громада» у
Женеві була єдиним центром видання літератури українською мовою. На основі історичного аналізу Драгоманов приходить до найважливішого висновку — національні проблеми українці можуть вирішити тільки разом з соціальними. Драгоманов багато зробив для залучення до історії України уваги західноєвропейських вчених.
Слайд 11
ЛІТЕРАТУРА
В умовах урядових заборон і переслідування процес становлення
української літературної мови набув особливої важливості і особливої складності.
М. Грушевський писав: «Мова вирішила долю українського відродження, відновивши розірваний зв'язок між інтелігенцією і народом…» Звідси — й особливості української літератури XIX ст. — народні теми творчості, демократизм.
Для української літератури цього часу характерні наступні художні напрями: романтизм, а з другої половини ХІХ ст. реалізм та натуралізм.
Слайд 12
Іван Котляревський
(1769-1838 рр.)
Першим твором народною мовою,
який почав процес її оформлення у сучасну літературну мову,
стала «Енеїда» І. Котляревського
Пародія на поему Вергілія, де троянський герой Еней показаний козацьким ватажком, була опублікована у Петербурзі у 1798 без відома автора. Вже після її успіху Котляревський доповнив, розширив свою поему, написав музичні комедії «Наталка-Полтавка», «Москаль-чарівник».
Слайд 13
Петро
Гулак-Артемовський
(1790-1865 рр.)
Гумористичний і сатиричний тон
творів Котляревського
був підхоплений іншими письменниками, передусім гуртка, центром
якого був Харківський університет.
Його ректор Петро Гулак-Артемовський
писав вірші українською мовою.
Слайд 14
Євген Гребінка
(1812-1848 рр.)
Отримали популярність байки Євгена
Гребінки.
Він брав класичні сюжети і додавав їм виразного
українського колориту. Пізніше Євген Гребінка переїхав
до Петербурга, писав повісті російською мовою,
був серед друзів молодого Тараса Шевченка.
У 1841 році видав альманах "Ластівка".
Слайд 15
Григорій
Квітка-Основ'яненко
(1778-1843 рр.)
До харківського гуртка належав також
Григорій Квітка-Основ'яненко — основоположник української художньої прози.
Його повісті
різноманітні: одні — написані з гумором, другі — сентиментальні, треті — дають реалістичні картини (краща — «Сердешна Оксана»), інші просякнуті народними віруваннями і переказами («Конотопська відьма”).
Квітка-Основ'яненко
перервав традицію
використання
української мови
тільки в комічних
жанрах.
Слайд 16
Безумовно, переломною в становленні української літературної мови
і суспільному визнанні української літератури стала творчість Тараса Григоровича
Шевченка. «Його творчість, — писав Михайло Грушевський, — це творчість народу, що досягає відразу, без наступних ступенів, високого інтелектуального розвитку й індивідуальної свідомості і поєднує в своїх творіннях безпосередність народної поезії зі свідомістю літературної творчості». Широко відомі основні віхи життєвого шляху Шевченка: народження у сім'ї кріпаків пана Енгельгарда, рання смерть батьків, робота «в наймах» і у пана козачком, переїзд до Петербурга, знайомство з земляком — художником Іваном Сошенком, викуп з неволі на гроші, виручені від продажу портрета В. Жуковського роботи Карла Брюллова, навчання в Академії мистецтв, участь у Кирило-Мефодіївському товаристві, арешт і 10-літня рекрутчина з забороною писати і малювати, смерть незабаром після повернення з заслання. Перший «Кобзар» виходить у 1840 році у Петербурзі, через рік — «Гайдамаки». Геніальний поет, Шевченко вніс в українську літературу новий зміст: рішучий протест проти кріпацтва, захист свободи і гідності особистості, захоплення народними і національно-визвольними рухами, заклик до суспільної справедливості. Особистість і творчість Шевченка — символ всієї української культури.
Слайд 17
Тарас Шевченко
(1814-1861 рр.)
Автограф поезії
«Думи мої»
Збірка поетичних творів
«Кобзар» (1840 р.)
Слайд 18
Театр
Становлення українського національного мистецтва
(театр, музика, образотворче мистецтво, архітектура) дещо відставало від літературного
розвитку. Так, театральне мистецтво в більшій, ніж література, мірі залежить від політичного режиму, фінансових можливостей, підготовленості аудиторії. До 1861 року продовжував існувати кріпосний театр, і не тільки у садибах, але і в містах. У 1828 році офіційно було заборонено купувати до театру кріпаків, але і після цього кріпосні актори продовжували входити до складу деяких театральних труп. У 1789 театр був побудований у Харкові, але в ньому йшли тільки російські п'єси.
Першими українськими постановками були «Наталка Полтавка» в 1819 році і пізніше «Москаль-чарівник» у Полтавському любительському театрі. Вони стали можливими завдяки щасливому збігу обставин: підтримка генерал-губернатора Малоросії М. Репніна, керівництво трупою Іваном Котляревським, гра геніального актора Михайла Щепкіна, тоді ще кріпака. Театр діяв у Полтаві у 1818-1821 роках.
Слайд 19
Професійна ж українська трупа була створена тільки на
початку 80-х років в місті Єлисаветграді. Організаційними питаннями в
ній займався Михайло Старицький, режисурою — Марко Кропивницький. Обидва були також драматургами. Їм вдалося об'єднати талановитих акторів: брати Тобілевичі, Марія Заньковецька, Ганна Затиркевич, інші.
Великий знавець української мови, Михайло Старицький писав комедії («За двома зайцями»), драми («Не судилося», «Богдан Хмельницький»). Вони змальовували реалістичні картини сільського, міського побуту, передавали типові національні характери. Але ні Старицький, ні близький йому Кропивницький не виходили за рамки так званої «етнографічної драматургії». Творцем української соціальної драми став Іван Карпенко-Карий (Тобілевич). У основі його п'єс (драми «Бурлака», «Безталанна», комедії «Сто тисяч», «Хазяїн») лежать глибокі психологічні конфлікти, гострі соціальні протиріччя.
Слайд 20
Марко Кропивницький (1840-1910 рр.)
Михайло Старицький
(1840-1904 рр.)
Слайд 21
Брати Тобілевичі
(зліва направо: М. Садовський,
І. Карпенко-Карий,
П. Саксаганський)
Марія Заньковецька
(1854-1934 рр.)
Ганна Затиркевич (1855-1921 рр.)
Слайд 22
Іван Карпенко-Карий (Тобілевич)
(1845-1907 рр.)
Слайд 23
Остап Вересай
(1803-1890 рр.)
Іван Кравченко-Крюковський
(1815-1885 рр.)
Гнат Гончаренко
(1835-1917 рр.)
Терентій
Пархоменко
(1872-1910 рр.)
МУЗИКА
Поетична і музична обдарованість
українського народу була основою високого рівня розвитку музично-пісенної творчості. У XIX столітті як і раніше побутують землеробські пісні календарного циклу,
а також колядки, веснянки,
колискові, весільні.
Широкою
популярністю користувалися
пісні-романси «Їхав козак за Дунай»,
«Віють вітри», «Сонце низенько», а також створені на вірші Шевченка «Думи мої, думи», «Заповіт». З народного середовища висувалися талановиті співаки-кобзарі
Слайд 24
Семен Гулак-Артемовський
(1813-1873 рр.)
Центрами розвитку музичної культури були
духовні навчальні заклади, гімназії, університети, в яких вивчалася нотна
грамота і теорія музики. Багато хто отримував професійну музичну підготовку в церковних хорах.
Одночасно з народною і церковною традиціями в XIX столітті складається світська професійна музична культура. С. С. Гулак-Артемовський на початку 60-х років створює першу українську оперу «Запорожець за Дунаєм».
Слайд 25
Петро Ніщинський
(1832-1896 рр.)
Перлиною української вокальної класики стали «Вечорниці»
П. І.
Нищинського.
Вони малюють широку музичну картину народного життя,
знаменитий чоловічий хор «Закувала та сива зозуля», тема якого — страждання козаків у турецькій неволі, їх прагнення до свободи.
Слайд 26
Микола Аркас
(1853-1909 рр.)
Мелодичним багатством, співучістю, драматичною напруженістю привабила
слухачів опера М. М. Аркаса «Катерина» за однойменною поемою
Т. Г. Шевченка. Композитори широко використовували багаті традиції українських народних пісень, обробляли їх.
Слайд 27
Микола Лисенко
(1842-1912 рр.)
Цілу епоху в музичному житті
України складає творчість М. В. Лисенка — великого українського
композитора, блискучого піаніста-віртуоза, талановитого хорового диригента, педагога, музикознавця й активного громадського діяча демократичного напряму.
Основоположник української класичної
музики.
Слайд 28
Образотворче мистецтво
Якщо в літературі, театрі вже
сама мова визначала їх національний образ, то в таких
сферах, як образотворче мистецтво, архітектура, вироблення національних форм було більш проблематичним. Так, в східноукраїнських землях можна говорити про певну українсько-російську єдність в образотворчому мистецтві. Справа в тому, що протягом майже всього XIX століття в Російській імперії головним центром освіти була Академія мистецтв у Петербурзі. . Загалом у живописі початку XIX столітті переважаючим художнім стилем був романтизм, а головна тенденція другої половини XIX — рух до реалізму. Багатьох художників цього напряму приваблювала Україна — «нова Італія», як її називали.
Слайд 29
Василь Тропінін
(1776-1857 рр.)
«Дівчина з
Поділля»
«Українець»
В. Тропінін залишався
кріпаком навіть вже будучи відомим художником, багато років він
жив і працював у Подільському маєтку своїх добродіїв. Саме тут відбувається становлення майстра, він детально знайомиться з іконописною традицією.
Він пише безліч портретів («Дівчина з Поділля», «Хлопчик з сокирою», «Весілля в селі Кукавці», «Українець», «Портрет подільського селянина»), демократизм і реалізм яких були новаторськими.
Слайд 30
Архип Куїнджі
(1842-1910 рр.)
«Ніч на Дніпрі»
«Плями місячного сяйва»
Новаторською
для пейзажу стала творчість А. Куїнджі, який народився поблизу
Маріуполя. Перша ж виставлена ним картина — «Ніч на Дніпрі» — викликала в Петербурзі сенсацію.
Художник володів тонким мистецтвом передавати на полотні світло, повітря.
Слайд 31
«Циганка-ворожка»
«Катерина»
Картини Тараса Шевченка
«На околиці»
Зовнішні обставини — заслання,
заборона малювати — перешкодили розкритися в повній мірі живописному
таланту Шевченка, який досяг академічних висот і в художній графіці (серія «Живописна Україна» тощо).
Слайд 32
Ілля Рєпін
(1844-1930 рр.)
«Запорожці пишуть листа турецькому султану»
Родом з-під
слобідського Чугуєва
був художник-реаліст І. Рєпін.
Він часто приїжджав
на батьківщину.
У Качанівці Рєпін створив перші
етюди до знаменитої картини
«Запорожці пишуть листа
турецькому султану».
Художник скористався рядом
порад українського історика
Д. Яворницького, який передав йому деякі речі козацьких часів, текст самого листа, позував для фігури писаря.
Слайд 33
Микола Пимоненко
(1862-1912 рр.)
«Різдвяні
ворожіння»
«Жнива на Україні»
Видатним майстром
побутового жанру був
М. Пимоненко. Його роботи, написані на
теми селянського
життя, відрізняються щедрістю, емоційністю, високою живописною майстерністю
Пимоненко — автор близько 715 картин і малюнків. Він один з перших у вітчизняному малярстві поєднав побутовий жанр і поетичний український пейзаж.
Слайд 34
Сергій Васильківський
(1854-1917 рр.)
«Козацький двір»
Поєднання мистецтва з усвідомленою національною
ідеологією вперше відбувається в творчості С. І. Васильківського.
Свою майстерність
він повністю віддає Україні: пише пейзажі Подніпров'я, Поділля, Слобожанщини, архітектурні пам'ятники, жанрові картини, історичні полотна (зокрема «Козаки в степу», «Козацький двір», портрет Т. Шевченка).
Слайд 35
Архітектура
В архітектурі XIX століття на зміну пишноті
і розкутості українського бароко прийшов стриманий, академічний стиль класицизму.
За будівництвом міст наглядали спеціальні комісії і комітети. Громадські споруди будувалися з урахуванням їх призначення — головною метою архітектора стало не створення зовнішньої привабливості, а внутрішній комфорт (висока стеля, вентиляція, освітлення).
Перехід від бароко до класицизму відбився і на плануванні міст. Обов'язково виділяється адміністративний центр з площею, на якій розміщувалися помпезні будівлі урядових установ, квартали були прямокутними, композиції ансамблів, окремих архітектурних комплексів, палацово-паркового ландшафту носили відкритий характер.
У цей час активно забудовуються нові міста на півдні України і в Криму — Маріуполь, Олександрівськ (Запоріжжя), Катеринослав (Дніпропетровськ), Миколаїв, Одеса.
Слайд 36
Одеський національний академічний театр опери та балету (1810
р.)
В Одесі за проектом петербурзького архітектора Тома де Томона
в 1809 було споруджено оперний театр.
Слайд 37
Споруди Андрія Меленського
(1766-1833 рр.)
Контрактовий
будинок
(1817 р.)
Церква
Миколи
Доброго
(1807 р.)
Церква святого Миколая
(1809 р.)
Церква Різдва Христового
(1814 р.)
. Архітектурний стиль Києва визначався відомим архітектором
А. Меленським.
Слайд 38
У другій половині XIX століття стильова єдність
класицизму руйнується. Складна епоха утвердження капіталізму відбилася і в
архітектурі: з'являються нові матеріали, нові замовники. Складається напрям, який отримав назву «еклектика» (змішування). У київських фасадах того часу можна побачити і готику, і ренесанс, і романський стиль. Пошук все більшої різноманітності викликав інтерес і до візантійсько-російських традицій. Вони чітко простежуються у будові найбільшого у Києві кафедрального Володимирського собору, який споруджувався понад 20 років (1862—1886) за проектами І. Штрома, П. Спарро, О. Беретті. Першим проектом у власне українському стилі вважають прийнятий в 1903 році проект будівлі Полтавського земства архітектора
В. Кричевського. Розписи цієї будівлі виконав художник Васильківський.
Слайд 39
Володимирський собор
(1862-1882 рр.)
Слайд 40
Василь Кричевський
(1872 -1952 рр.)
Будинок Полтавського губернського земства
Слайд 41
Національні культурні організації і рухи
Паралельно
з розвитком літературного процесу і мистецтва, по мірі становлення
української інтелігенції в її середовищі виникають різні національно-культурні організації і рухи. Їх створення відбувалося за несприятливих політичних обставин, вимагало особистої мужності, твердості.
Перша в українській історії національно-культурна організація виникла в 1833 році у Львові. Це був нелегальний гурток, який організували Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич і Яків Головацький, які вчилися в духовній семінарії. Їх символічно назвали «Руською трійцею». Вступаючий у гурток давав клятву утверджувати права рідної мови, перекладати слов'янських авторів, робити все для воскресіння українського народу до нового життя. Вищим досягненням гуртка стала публікація в 1837 році альманаху «Русалка Дністровая».
У Києві приблизно в 1845 році виникає нелегальне Кирило-Мефодіївське братство — не культурна, а політична національна організація, перша в історії України, створюють її видатні діячі вітчизняної культури (М. Гулак, М. Костомаров, П. Куліш, В. Білозерський, Т. Шевченко). Розгром братства в 1847 році важко відбився на всьому розвитку української культури, а традиція політичної боротьби була перервана аж до 90-х років XIX ст.
Слайд 42
Маркіян Шашкевич
(1811-1843 рр.)
Яків Головацький
(1814-1888 рр.)
Іван Вагилевич
(1811-1866 рр.)
«Руська
трійця»
(1834—1837 рр.)
Слайд 44
Кирило-Мефодіївське братство
(1846-1847 рр.)
Василь Білозерський
(1825-1899 рр.)
Микола Костомаров
(1817-1885 рр.)
Пантелеймон Куліш
(1819-1897
рр.)