Слайд 2
«Завдяки генію
М.І. Туган-Барановського економічна наука в Росії
була піднята на європейський рівень»
(М.Д. Кондратьєв)
Слайд 3
«М.І. Туган-Барановський - найбільш видатний російський економіст»
(Й.
А. Шумпетер)
Слайд 4
«Я відчув глибоку симпатію до школи вчених, серед
яких Туган-Барановський був першим і найбільш оригінальним, особливо завдяки
формі, в яку
він сам огорнув
свою теорію»
(Д. М. Кейнс)
Слайд 5
«Периодические промышленные кризисы» (1894)
М.І. Туган-Барановський
– фундатор теорії
криз
та економічної
кон’юнктури: вперше у
світі розробив вчення
про закономірність
циклічності економічної динаміки
Слайд 6
«Социальные основы
кооперации» (1916)
М.І. Туган-Барановський
– родоначальник
сучасної
теорії
кооперації –
типи кооперативів:
споживчі, виробничі, кредитні
Слайд 7
Цитування праць М.І. Туган-Барановського
(пошукова платформа Google Академія,
2011-2015 рр)
Слайд 8
Наукова проблематика
М.І. Туган-Барановського
– історія політекономії
– теорія паперових
грошей
– теорія вартості і цінності
– виробництво і розподіл благ
–
устрій майбутнього суспільства
– етичний соціалізм
– морально-етичні фактори в економіці
Слайд 9
СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Економічна
Соціальна Екологічна
Слайд 10
ІНСТИТУЦІЙНІ ФОРМИ
СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
виробництво якісної продукції та послуг,
соціальні комунікації,
благодійність,
філантропія,
розвиток та підтримка громад,
волонтерська діяльність в інтересах суспільства,
створення безпечних
і привабливих умов праці,
захист соціальних і трудових прав людини,
дотримання вимог законодавства,
впровадження програм професійного розвитку персоналу,
захист прав споживачів,
захист навколишнього середовища і т.д.
Слайд 11
2 періоди у наукових пошуках
М.І. Туган-Барановського
– І
період – 1890-1898 рр –
«марксистський»
(«Учение о предельной
полезности» (1890)
–
ІІ період – з 1898 р –
критика вчення Маркса
Слайд 12
І період
(1890-1898 рр)
М.І. Туган-Барановський:
«Невже Ви
вважаєте,
що через 30 років у Європі
буде існувати
приватна
власність? Звісно, ні.
Пролетаріат все це зміте!»
(А.Тиркова-Вільямс:
«На шляху до свободи»)
Слайд 13
ІІ період
(з 1898 р)
«Русская фабрика в
прошлом и настоящем»
(1898)
Пошук досконалої моделі суспільного устрою
Проблеми досягнення
соціального ідеалу
Слайд 14
ІІ період
(з 1898 р)
М.І. Туган-Барановський:
«Марксизм відкидає
необхідність етичного
виправдання соціалізму.
Ставить на місце моралі класовий
інтерес…» (1909)
(Д.М. Туган-Барановський:
«Біографічний нарис»)
Слайд 15
«Русская фабрика в
прошлом и настоящем» (1898)
Заробітна плата
робочих
Дитяча праця
Тривалість робочого дня
Умови й охорона праці
Ефективність найманої
праці
Слайд 16
«Основы политической
экономии» (1909)
М. І. Туган-Барановський
звернув увагу
на
необхідність саме
соціальної, а не політичної спрямованості економічного
розвитку шляхом посилення соціальної політики через гармонізацію диференційованих страт суспільства
Слайд 17
«Основы политической
экономии» (1909)
Проблема розробки
методології наукового
пізнання
в соціальній
сфері.
Ідеал розвитку економічної теорії
М. І. Туган-Барановський
вбачав у гармонійному з'єднанні «соціальної практики із соціальною теорією»
Слайд 18
«Основы политической
экономии» (1909)
М. І. Туган-Барановський
пропонує побудувати
систему етичної
політичної економії,
взявши за основу
ідею верховної
цінності
людської особистості
Слайд 19
«К лучшему будущему» (1912)
Вчений звернув увагу
на успішний
розвиток
різних форм кооперації в
Скандинавії (у Швеції), яке
забезпечило високий рівень зайнятості, соціальної та господарської взаємодопомоги населення - «загальнонаціональної економічної солідарності»
Слайд 20
«К лучшему будущему» (1912)
«Якщо ідеал можна
порівняти із
зіркою, то наука відіграє роль ліхтаря...
І ідеал, і
наука в рівній мірі необхідні для життя.
Ідеал дає нам верховні цілі нашої діяльності; наука вказує засоби для здійснення цих цілей»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 21
«Социальные основы
кооперации» (1916)
«З погляду сучасного
соціального світогляду,
який визнав людську
особистість найвищою
цінністю світу, абсолютною метою
в собі, тільки свобода особистості і може бути визнана вищим соціальним ідеалом.
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 22
«Социальные основы
кооперации» (1916)
«Існує тільки одне природне
право людської
особистості…-
право кожної людини на
свободу, незалежність
від волі іншої людини.
Всі інші права … суть наслідок основного і єдиного, первісного природного права»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 23
«Социальные основы
кооперации» (1916)
«Соціальний ідеал
вимагає цілком вільного
суспільства. Але…
цілком вільне суспільство
не є суспільство, позбавлене організації…»
(М.І.
Туган-Барановський)
Слайд 24
«Социальные основы
кооперации» (1916)
«Ідеал кооперації,
як і сучасного
соціалізму,
є позакласовий ідеал,
суспільство, яке не знає соціальної
експлуатації»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 25
«Социальные основы
кооперации» (1916)
«Соціальний компроміс,
як би він
не був
необхідний і практично
доцільний, ніколи не
стане
ідеалом. Навпаки, ідеал завжди є сам по собі чимось вартим поза і вище всіляких компромісів»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 26
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Сучасне суспільство ні
найменшим
чином не
грунтується на суспільному
договорі. Окрема людська
особистість повинна
прийняти лад того суспільства, в якому випадковістю народження вона примушена жити...»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 27
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Робітник не самоціль, а
засіб - така основна точка
зору капіталізму. Навпаки,
при
пануванні соціалізму
працююча людина стає
самоціллю. Інтереси працюючої людини набувають вирішального характеру при побудові системи суспільного господарства»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 28
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Необхідно визнати ідею
рівноцінності
людської
особистості основною
етичною ідеєю сучасного соціалізму...»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 29
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Соціальним ідеалом є не
соціальна рівність, а
соціальна свобода.
Суспільство абсолютно
вільних людей
- кінцева
мета суспільного прогресу. З погляду цього соціального ідеалу і повинні оцінюватись різні типи… суспільства»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 30
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Щоб запобігти придушення особистості
суспільством, в соціалістичній державі
вкрай важливо залишити
відкритим шлях
до…
вільних господарських організацій. Такими вільними організаціями в …суспільстві є трудові кооперативи різних типів»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 31
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Але…соціалістична
держава не усуне
одноосібне виробництво. Навпаки,
соціалізм повинен надати
кожному повну свободу
працювати одноосібно або в загальній групі, … за умови, щоб не відбувалося непродуктивної розтрати суспільних засобів виробництва»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 32
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Одним з основних завдань
соціалізму буде скорочення тривалості робочого дня і
збільшення привабливості
праці… Соціалізм повинен докорінно змінити суб'єктивну забарвлення господарського праці - внести в нього елементи задоволення і навіть насолоди»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 33
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Соціалізм зробить освіту
в
рівній мірі доступним всім,
і цим самим у багато разів
помножить число людей,
що застосовують на користь суспільства свої таланти»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 34
«Социализм как положительное учение» (1917)
«Інтерес до пізнання
та
естетичної діяльності,
моральному та релігійному піднесенню людства зросте в
надзвичайних розмірах і
заповнить собою все життя людей, що піднімуться над рівнем посередності»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 35
Наукове прогнозування
М.І. Туган-Барановського
М.Д. Кондратьєв (1923):
прогнози
М.І. були
«дивні і своєрідні»
М.І. Туган-Барановський (1899-1902): криза у
російській промисловості та початок І світової війни
Слайд 36
Наукове прогнозування
М.І. Туган-Барановського
«У непідготовленому
соціальному середовищі
соціалізм, замість того щоб
стати цариною свободи та загального добробуту,
має стати цариною рабства та загальних злиднів»
(М.І. Туган-Барановський)
Слайд 37
Яким чином
М.І. Туган-Барановський
став економістом ?
«Читайте його твори…Ви
побачите душу, незатьмарену скептицизмом, приємлющу життя… та переповнену незламною
вірою у силу і торжество добра»
(Д.М. Овсянико-Куліковський)
Слайд 38
М.І. ТУГАН-БАРАНОВСЬКИЙ
100 ВЕЛИКИХ УКРАЇНЦІВ
ПРОВІДНИКИ ДУХОВНОСТІ В УКРАЇНІ