Слайд 2
ЛЕКЦІЯ № 6
Дизайн архітектурного середовища. Типологія архітектурних об’єктів.
Арт-дизайн. Загальний огляд розвитку сучасних тенденцій у дизайні архітектурного
середовища.
Слайд 3
Дизайн архітектурного середовища - це нова архітектурно-дизайнерська діяльність,
що пов'язана з комплексним формуванням і естетизацією об'єктів і
систем оточуючої нас «другої природи» як гармонійної, художньо осмисленої єдності всіх її компонентів: від будівель і приміщень до їх інтер'єрів, благоустрою території і ландшафтів.
Слайд 4
До напрямів дизайну архітектурного середовища можна віднести:
- міський
дизайн, який об'єднує громадські простори міста, благоустрій сельбищних і
ландшафтних територій, об'єкти, що належать до інфраструктурних і функціональних систем транспорту, міських служб, відпочинку, побутового обслуговування та ін.);
- інтер'єрний дизайн, що охоплює проектування внутрішніх просторів промислового, громадського і житлового середовища;
Слайд 5
Усі об'єкти цих типологічних груп включають простір (зовнішній
чи внутрішній), який має функціональне призначення і предметно-просторове наповнення.
Цей простір може стати об'єктом реконструкції, удосконалення існуючої забудови або створення нових середовищних ситуацій.
Слайд 6
Рішення у дизайні архітектурного середовища спрямовані на конкретизацію
і деталізацію архітектурного задуму, його відтворення в предметному наповненні
внутрішнього чи зовнішнього простору, сприяє підвищенню комфортності та естетичних якостей штучного і природного оточення людини.
Слайд 7
Спостерігаються тенденції до глобальної інтеграції виробництва, фінансів і
технологій, до зміцнення зв'язків між різноманітними культурами і традиціями.
Розвиток засобів комунікації сприяє миттєвому розповсюдженню технічних і художніх відкриттів. Стандартизована комерційна продукція призупиняє еволюцію регіональних форм творення штучного середовища. Втрачається самобутність і неповторність окремих культур. Натомість затверджується усереднений рівень «масової культури».
Слайд 8
У межах сучасної професійної культури співіснують дві протилежні
тенденції: тотальний і локальний дизайн; інтернаціональна і регіональна архітектура;
директивне й адвокативне проектування.
Слайд 9
Прихильники напряму глобалізації архітектурного середовища наслідують і розвивають
ідеї подвижників архітектури модернізму, або так званого «Сучасного руху».
Серед базових положень епохи майстрів -універсальність підходу до місця будівництва, вільний план, каркас, стіни-екрани, машинне виготовлення архітектурних форм, їх масове розповсюдження, залучення європейських і американських архітекторів до проектування і викладання у різних країнах.
Слайд 10
Значний вплив на розвиток концепції тотального дизайну, архітектури
і містобудування мали роботи грецького архітектора К. Доксіадіса, щодо
поступового утворення єдиного світового глобального міста - Еку-менополіса
Слайд 11
Типологія громадських будинків та споруд - одне із
важливих розділів архітектурної теорії практики і отриману освіту, що
визначає кількісні і якісних параметрів проектування й будівництва громадських будинків та споруд відповідно до рівня розвитку потребує матеріальних та духовних потреб суспільства.
Слайд 12
Завдання:
1. створення умов та поступове уточнення класифікації і
номенклатури типів громадських будинків та споруджень за сучасних умовах.
2.
Вимоги до типам громадських будинків та споруд.
3. Принципи проектування.
4. Визначення нормативів, розрахунок площ, і складу приміщень.
Слайд 13
Розподіл будинків на типи є підвалинами дослідження та
створення нормативної бази їх проектування. Поняття типологія позначає метод
наукового пізнання, основу якого розчленовування систем об'єктів та його угруповання з допомогою узагальненої, ідеалізованою моделі чи типу. Використовується з метою порівняльного вивчення істотних ознак, зв'язків, функцій, відношенні, рівнів організації об'єктів як співіснують, і розділених у часі.
Слайд 14
Архітектурна типологія будинків та споруд систематизує і розробляє
основні засади формування будинків та споруд із урахуванням їхньої
бажаних характеристик. Вона розкриває соціальне, ідеологічні, функціональні, конструктивно-технічні, економічні, містобудівні і архітектурно-художні вимоги. Визначає класифікацію і номенклатуру типів і деяких видів будинків, встановлює основні параметри норм проектування, складу, розмірів, характеру технологічних зв'язків приміщень та їх устаткування.
Слайд 15
Типологія вивчає вплив кліматології, архітектурної світлотехніки і акустики,
вимог санітарної гігієни та безпеки (у тому числі забезпечення
евакуації) на архітектуру будівель і споруд; визначає кількісні та якісні параметри будівель і споруд, відповідають сучасному рівню розвитку, матеріальним і культурним потребам і можливостям суспільства.
Слайд 16
Разом з тим головним завданням архітектурної типології повинно
стати визначення тенденцій і перспектив вдосконалення типів виробничих, житлових
і громадських будівель відповідно до перспективам розвитку виробництва, продуктивних сил і виробничих відносин, прогресивними процесами в організації громадського культурно-побутового обслуговування всіх видів.
Слайд 17
Вимоги до типам громадських будинків та споруджень за
сучасних умовах:
1) соціальні
2) містобудівні
3) архітектурно-художні
4) функціонально –планувальні
5) технічні, протипожежні
6)
економічні вимоги
Слайд 18
Арт-дизайн - протягом авангардного мистецтва, яка набула поширення
в 1980-х рр, головним чином в СРСР і соціалістичних
країнах Східної Європи .. У композиціях арт-дизайну з'єднувалися прийоми авангардного образотворчого мистецтва і промислового дизайну. Ці дивні твори складалися з побутових предметів, уламків механізмів, промислових деталей, фрагментів політичних плакатів, фотографій, манекенів, муляжів - в найбезглуздіших поєднаннях. Вони були покликані виявити незвичні, нетрадиційні боку звичайних утилітарних речей і тим самим розкрити абсурдність, банальність масової культури соціалістичного суспільства, примітив політичної агітації.
Слайд 19
Головний виразний засіб - шок, виклик - нехудожньої
природи, але воно парадоксально створювало своєю демонстративною анти естетизмом
якусь естетичну ситуацію. У деякій мірі арт-дизайн був наступником поп-арту 1950-х рр. Але якщо в поп-арті демонстрацією повсякденних предметів викликалося відчуття безглуздих, алогічних зв'язків, то в арт-дизайні 1980-х - скоріше навпаки, елементарними засобами створювався складний ідеологічний підтекст. Тому арт-дизайн і став зухвалої формою протесту художника проти навколишнього його брехні суспільного життя.
Слайд 20
Сьогодні, арт-дизайн поширений у багатьох сферах, пов'язаних з
дизайном предметів і навколишнього середовища: від інтер'єрів нічних барів
і квартир, до арт-дизайну власного тіла (боді-арт), що включає дизайн шкіри, нігтів, зачісок. Не дивно, якщо арт-дизайнери консультуватимуть при художньому конструюванні навіть кулінарних страв .