Слайд 2
Мета і завдання
Розкрити особливості культури ХХ ст.,
охарактеризувати модернізм
та його різновиди;
Аналізувати масову культуру.
Слайд 3
План
Особливості культури ХХ ст.
Модернізм та його основні
напрями.
Культурні події в Україні поч. ХХ ст.
Слайд 4
Особливості культури ХХ ст.
Культура XX ст. - одне
з найскладніших явищ в історії світової культури.
По-перше, це
пояснюється великою кількістю соціальних потрясінь, страшних світових війн, революцій;
Слайд 5
Особливості культури ХХ ст.
По-друге, відбуваються суттєві зміни в
галузі економіки та засобів виробництва; урбанізація культури.
Слайд 6
Особливості культури ХХ ст.
По-третє, поступове перетворення суспільства на
комплекс різних об'єднань та угрупувань веде до процесу загальної
інституціоналізації, результатом якої є позбавлення людини власного "Я", втрата індивідуальності.
Слайд 7
Характерні риси культури ХХ ст.
1) інтегративність, тобто сполучення
окремих складових культури в нові комбіновані види мистецтва;
2) остаточний
перехід від колективного стилю до індивідуального: невпинний пошук нових засобів вираження і відображення світу. Культура стала багатовимірною.
Слайд 8
Особливості культури ХХ ст.
У культурі XX ст. можна
прослідкувати дві основні лінії історичного розвитку:
1) одна пов'язана з
продовженням традицій реалізму (критичний, соціалістичний);
2) друга - з виникненням на базі декадентства модернізму та подальшим його розвитком.
Слайд 9
Періодизація культури ХХ ст.
продовження розвитку реалістичної традиції та
модернізму (декадансу): кінець XIX ст. - 10-ті рр. XX
ст.;
еволюція модерністських напрямків і течій: 20-50-ті рр. XX ст.;
розквіт масової культури та виникнення так званої рок-культури: 50-90-ті рр. XX ст.
Слайд 10
Розвиток науки й техніки
Так звана прогресивна художня культура
стала наступним всесвітньо-історичним щаблем у розвитку реалізму.
Слайд 11
Модернізм
Специфічним культурним феноменом XX ст. називають модернізм. Модернізм
(від франц. - новий) - термін сумарний, який позначає
велику кількість не схожих між собою, різноманітних та суперечливих художніх напрямів у світовій культурі XX ст.
Слайд 12
Модернізм
Модернізм - це культура, яка заздалегідь
протиставляє себе будь-якому різновиду традиційної культури (і передусім культурі
реалістичній).
Слайд 13
Модернізм
Найбільш яскраво декадентські мотиви знайшли відображення у творчості
символістів. Символісти приділяють увагу внутрішньому світу людини, глибинам душі.
Слайд 14
Модернізм
Більшість дослідників пояснює виникнення модернізму своєрідною світоглядною та
художньо-естетичною реакцією на глибоку духовну кризу суспільства.
Слайд 15
Модернізм
До філософських підвалин модернізму слід насамперед віднести
ідеї таких мислителів ХІХ-ХХ ст., як Артур Шопенгауер, Фрідріх
Ніцше, Анрі Бергсон, Зігмунд Фрейд, Освальд Шпенглер, Карл Юнг, Жан Сартр, Альбер Камю та ін.
ХНУРЕ, кафедра українознавства
Слайд 16
Модернізм
Модернізм - це культура асоціальна. А тому
предметний зміст дійсності перетворюється для діячів модернізму в щось
несуттєве, другорядне. Це знаходить своє відображення у виникненні принципу деформації як спільного принципу, характерного для всіх численних художніх течій. модернізму.
Історія української культури
Слайд 17
Модернізм
Ще одна з особливостей модернізму - це розрив
зв'язку з масовою художньою свідомістю, масовим художнім смаком. Культура
модернізму є, по суті, елітарною, тобто орієнтованою на невелику групу людей, які володіють особливим художнім сприйняттям.
Слайд 18
Авангардизм
В мистецтві XX ст. виникло таке поняття, як
авангард (від фр. avantgarde – передовий загін). Воно об’єднало
на принципах корінного оновлення художньої практики різні школи і напрямки європейського мистецтва 10–20-х рр. ХХ ст.
Слайд 19
Авангардизм
У 1913 р. сформувалася течія російського авангарду, до
якого належали такі відомі художники, як Казимир Малевич (1878–1935),
Василь Кандинський (1866–1944), Кузьма Петров-Водкін (1878–1939).
Слайд 20
Модернізм
Біля джерел модерністської прози - творчість австрійського письменника
Франца Кафки (1883–1924). Вся його творчість є наслідком конфлікту
з середовищем, насамперед з батьками.
Слайд 21
Модернізм
Модерністи дали культурі великих поетів – французів Гійома
Аполлінера (1880–1918), Луї Арагона (1897–1982), Поля Елюара (1895–1952), німця
Йоганнеса Роберта Бехера (1891–1958), росіянина Володимира Маяковського (1893–1930), іспанця Гарсіа Лорку (1898–1936).
Слайд 22
Модернізм
Перша світова війна викликала природний відгук письменників. Видатний
чеський письменник Ярослав Гашек (1883–1923) написав роман-епопею «Пригоди бравого
солдата Швейка під час світової війни».
Слайд 23
Модернізм
Учасником Першої світової війни був німецький письменник Еріх
Марія Ремарк (1898–1970). Її страхіття він описав у романі
«На західному фронті без перемін».
Слайд 24
Модернізм
Проти війни був спрямований роман французького письменника Анрі
Барбюса (1873–1935) «Вогонь» – перший твір соціалістичного реалізму в
зарубіжній літературі.
Слайд 25
Модернізм
Шляхи розвитку театру в XX ст. були визначені
драматургією норвезького драматурга Генріка Ібсена (1828–1906), новаторськими п’єсами Антона
Павловича Чехова (1860–1904) та англійського письменника Бернарда Шоу.
Слайд 26
Модернізм
Близькою до експресіонізму вважається течія французького живопису, відома
під назвою фовістів (від франц. - дикі). До групи
фовістів належали А.Матісс, Р.Дюфі, А.Марке, А.Дерен, М.Вламінк, Ж.Руо, К.Ван-Донген.
Слайд 27
Модернізм
Ще одним художнім напрямком був кубізм (від фр.
cube – куб). Зародження кубізму дослідники пов’язують з іменем
іспанського художника Пабло Пікассо (1881–1973).
Слайд 28
Модернізм
Пікассо П.
“Авіньйонські дівчата”
Слайд 29
Модернізм
Кубісти виходили у своїй творчості з того, що
справжню сутність усіх предметів і явищ реального світу, включаючи
людину, може бути передано у вигляді розмаїтих поєднань простих геометричних фігур.
Слайд 30
Модернізм
Одним з перших теоретиків і практиків кубізму був
французький художник Жорж Брак (1882–1963). Саме в його творах,
поруч з Пікассо, експерименти кубізму набули найдосконаліших форм.
Слайд 32
Модернізм
Один з теоретиків кубізму – французький поет Гійом
Аполлінер – близький друг Пікассо, заперечував зв’язок між художнім
образом і дійсністю. Мистецтво має виражати індивідуальність художника.
Слайд 33
Модернізм
Абстракціонізм (від лат. abstractio – далекий від
дійсності, відвертання) – напрямок в мистецтві XX ст., який
відмовляється від зображення реальних предметів і явищ у живописі, скульптурі та графіці.
Слайд 34
Модернізм
Засновником абстракціонізму є російський художник Василь Кандинський,
який з 1921 р. постійно жив за кордоном.
Слайд 35
Модернізм
Кандинський В. “Композиція Х”
Слайд 36
Модернізм
Естетичну програму абстракціонізму, його теорію Кандинський виклав в
книзі «Про духовне в мистецтві» (1910). Кандинський – автор
перших абстрактних живописних полотен.
Слайд 37
Модернізм
К.Малевич став основоположником супрематизму (від фр. supreme
– найвищий). Його картина «Чорний квадрат» (1913) стала своєрідним
маніфестом супрематизму.
Слайд 38
Модернізм
Одним з мистецьких напрямків 10–20-х років XX ст.
був футуризм (від лат. futurum – майбутнє), який досяг
найбільшого розквіту в Італії, Росії та Франції.
Слайд 39
Модернізм
Про утворення футуризму (від лат. - майбутнє) заявив
італійський письменник Філіппо Марінетті (1876–1944).
Слайд 40
Модернізм
Ф.Марінетті в маніфесті "футуристичної літератури" висунув її основні
риси: головним елементом поезії є хоробрість, зухвалість, бунт; література
повинна прославляти рух, швидкість, агресію.
Слайд 41
Модернізм
У літературі представниками футуризму були В.Маяковський, частково Ігор
Сєверянин і Велимир Хлєбников.
Слайд 42
Модернізм
Виникнення розвиненого, вже "позадекадентського" модернізму більшість дослідників пов'язує
з експресіонізмом (від франц. ехргеssiоn - вираження). Батьківщиною експресіонізму
була Німеччина.
Слайд 43
Модернізм
Художникам-експресіоністам світ вбачався абсурдним, негармонійним і хаотичним, ворожим
щодо "природної" людини. Тому ставлення до дійсності визначалось тим,
що предмети і явища отримували властивості особистих почуттів і рис художника.
Слайд 44
Модернізм
Відомими представниками експресіонізму в образотворчому мистецтві стали Ернст
Кірхнер та Оскар Кокошка.
Слайд 45
Модернізм
Художники Г.Гросс, О.Дікс прагнули надати експресіонізму антиімперіалістичного та
антивоєнного спрямування.
Слайд 46
Модернізм
Зокрема активну антиестетичну позицію містив у собі дадаїзм,
який виник 1916 р. у Швейцарії. Молодих поетів, письменників,
скульпторів, художників об'єднувала ненависть не тільки до війни, а й до суспільства.
Слайд 47
Модернізм
Прихильники дадаїзму використовували техніку колажу, спонтанність творчого процесу,
епатажність, примітивізм, наслідуючи художній світ архаїчної людини, дитячий малюнок.
Слайд 48
Культурні події поч. ХХ ст.
На початку XX ст.
дещо збільшилася мережа навчальних закладів та кількість учнів і
студентів у них.
У 27 вузах навчалося 35,2 тис. студентів,
у 26 тис. загальноосвітніх шкіл - 2,6 млн. учнів.
Слайд 49
Культурні події поч. ХХ ст.
У Харківській губернії з
2000 шкіл 85% могли надати лише трикласну освіту. У цих
школах навчалися 60% дітей.
Слайд 50
Культурні події поч. ХХ ст.
Так, у 1911 р.
було відмовлено 16,5 тис. дітей, у 1912 р. -
2 8 тис., а у 1915 р. - 2 9 ,5 тис. Як правило, в губернії закінчувало школу не більше 10% учнів.
Слайд 51
Культурні події поч. ХХ ст.
До 1915 р. в
Харківській губернії було 12 чоловічих і 14 жіночих гімназій,
2 прогімназії, 7 реальних училищ,
4 духовних, 2 комерційних і художнє, а також один кадетський корпус та інститут шляхетних дівчат.
Слайд 52
Культурні події поч. ХХ ст.
Відомим діячем освіти
на Харківщині була Х.Д.Алчевська. Ще у 1862 р. вона
відкрила Харківську жіночу недільну школу.
Алчевська Х.Д.
(1843-1920)
Слайд 53
Модернізм
Д.О.Граве
(1863-1939)
Л.Л.Гіршман
(1839-1921)
М.П.Трінклер
(1859-1925)
Слайд 54
Культурні події поч. ХХ ст.
Льотчик П.М.Нестеров у 1913
р. першим продемонстрував у небі над Києвом "мертву петлю".
Слайд 55
Культурні події поч. ХХ ст.
Культура модернізму спирається на
психологізм, зосередженість на внутрішньому світі людини й суб'єктивних враженнях
героя. Найяскравіше цей підхід відбився у творчості неоромантиків Михайла Коцюбинського та Лесі Українки.
Слайд 56
Культурні події поч. ХХ ст.
У своїх творах ці
митці створюють особливий художній світ, що поєднує реальне й
міфічне, свідоме й підсвідоме, високий ідеал і похмуру дійсність.
Слайд 57
Культурні події початку ХХ ст.
Творча еволюція М.Коцюбинського зробила
його найяскравішим представником українського імпресіонізму. До кращих зразків світової
літератури належать його новели "Сон", "На острові", новаторська повість-балада "Тіні забутих предків".
Слайд 58
Культурні події початку ХХ ст.
У поезії захоплення модернізмом
позначилося на творчості Миколи Вороного, Григорія Чупринки, Олександра Олеся.
Слайд 59
Культурні події поч. ХХ ст.
На Буковині найвидатнішою письменницею
була Ольга Кобилянська - соціально-психологічна повість "Земля" (1902).
Слайд 60
Культурні події поч. ХХ ст.
Плідно працювала українська трупа
Марка Кропивницького.
У 1907 р. Микола Садовський заснував перший
український стаціонарний театр.
Слайд 61
Культурні події початку ХХ ст.
Успішно працювали українські композитори
М. Леонтович, С. Людкевич, К. Стеценко.
М.
Леонтович
К. Стеценко
Слайд 62
Культурні події початку ХХ ст.
Світового успіху досягла співачка
Соломія Крушельницька.
С.Крушельницька
Слайд 63
Культурні події початку ХХ ст.
Залізничний вокзал у Львові,
виконаний
у стилі модерн
Слайд 64
Культурні події початку ХХ ст.
Залізничний вокзал у Жмеринці
(Вінницька обл.), виконаний у стилі модерн
Слайд 65
Культурні події початку ХХ ст.
Для модерну характерні:
-
асиметричність планування,
- використання нових матеріалів (бетон,
скло, лите залізо),
- естетика гнучких і ламаних ліній.
Слайд 66
Культурні події початку ХХ ст.
Бекетов
Олексій
Миколайович
(1862-1941)
Слайд 67
Культурні події початку ХХ ст.
Будинок Харківського медичного товариства
з Бактеріологічним інститутом ім. Л. Пастера (1911-1913) на вулиці
Пушкінській і будівля Комерційного інституту (1914-1916).
Слайд 68
Культурні події початку ХХ ст.
Значний слід в українській
архітектурі поч. ХХ ст. залишив Владислав Городецький
(1863-1930)
Слайд 69
Будинок з химерами
був побудований на схилі;
у будівництві використовувався
новий матеріал - цемент;
це був єдиний будинок в
Києві, створений в подібному стилі.
Слайд 70
Будинок з химерами
Прикрашений зовні і усередині безліччю скульптурних
деталей. Їх виконав італійський скульптор і близький друг архітектора
— Еліо Саля (1864—1920).
Слайд 71
Культурні події початку ХХ ст.
Василь Кричевський будинком Полтавського
земства започаткував новий стиль в архітектурі – український модерн.
Слайд 72
Культурні події початку ХХ ст.
“Вибори полковником Мартина
Пушкаря”
Автор С. Васильківський
«Козак Голота»
Слайд 73
Культурні події початку ХХ ст.
“Чумацький Ромоданівський шлях”
Сергія
Васильківського
Слайд 74
Культурні події початку ХХ ст.
Васильківський Сергій Іванович
(1854 – 1917)
Слайд 75
Культурні події початку ХХ ст.
«Весна в Україні»
«Козача левада»
Слайд 76
Культурні події початку ХХ ст.
Мурашко О.О. (1875-1919)
Дівчина в
червоному капелюсі
Слайд 77
Культурні події початку ХХ ст.
Мурашко О.
“Похорон кошового”
Слайд 78
Культурні події початку ХХ ст.
Левченко Петро Олексійович (1856
- 1917)
Слайд 79
Культурні події початку ХХ ст.
Хата 1910 р.
Зимова річка
1900 р.
Вітрячок. Вечоріє
1890~1910 рр.
Слайд 80
Культурні події початку ХХ ст.
Іван Труш
(1869-1941)
Портрет А.
М. Труш-Драгоманової, дружини художника.
Слайд 81
Культурні події початку ХХ ст.
Труш І.
«Місячна ніч над
морем”
«Затока Дніпра»
Слайд 82
Культурні події початку ХХ ст.
Кричевський
Федір Григорович
(1879-1965)
«Портрет Л.Я.
Старицької у зеленій сукні»
Слайд 83
Кричевський Ф.
«Три віки»
«Наречена»
Слайд 84
Культурні події початку ХХ ст.
Бурлю́к Давид Давидович
— український
художник-футурист, поет, теоретик мистецтва, літературний і художній критик, видавець.
Слайд 85
Бурлюк Д.Д.
Пахарь
(1910 р.)
Революція
(1917р.)
Слайд 86
Культурні події початку ХХ ст.
Архипенко Олександр
(1887-1964)
став засновником нового
напряму в скульптурі – кубізму.
Слайд 87
Культурні події початку ХХ ст.
Звівши до мінімуму зображувально-пізнавальні
завдання мистецтва, кубізм висунув на перший план формальні експерименти
– конструювання об'ємної форми на площині, вияв простих стійких геометричних форм ( куб, конус, циліндр), розклад складних форм на прості.
Жінка вкладає волосся
(1914)
Слайд 88
Культурні події початку ХХ ст.
Паращук М.
Пам'ятник Міцкевичу
Слайд 89
Культурні події початку ХХ ст.
М. Паращук виконав скульптурні
портрети І. Франка, В. Стефаника,
М. Лисенка та С.Людкевича.
Слайд 90
Висновок
Отже, культурна ситуація XX ст. покликала до життя
багато різних художніх течій. Попри всі суперечності та конфлікти
епохи, діяльністю представників різних художніх течій, різних національних культур формується різноманітна, суперечлива світова культура.