Слайд 3
Літературні роди
Арістотель розкрив особливості трьох способів літературного зображення.
Він відзначав, що в основі епосу — розповідь про
події, дійсність відтворюється в об'єктивній формі, у драмі герої змальовуються у дії, лірика розкриває внутрішній світ людини.
Слайд 4
Літературні роди
Цицерон називав чотири роди:
елегійний
ліричний
трагічний
комічний
Горацій — шість:
героїчний,
ліричний,
елегійний,
комічний,
трагічний,
буколічний
Слайд 5
Літературні роди
Фрідріх Шеллінг для характеристики літературних родів використовував
категорії "свободи" і "необхідності". Епос співвідносив з необхідністю, лірику
— зі свободою, а драму — з їх протиборством. Дійсно, в ліриці поет має значну свободу для самовираження. Епос зобов'язує відтворювати події, будувати сюжет та інші необхідні речі. Необхідності підпорядкована і драма. Вона має більше свободи, ніж епос.
Слайд 6
Літературні роди
Епос за Гегелем, — відтворення об'єктивності буття
в об'єкти візуючій формі, лірика — відтворення суб'єктивності внутрішнього
світу, драма — синтез, який поєднує розкриття зовнішніх обставин і внутрішнього життя людини.
Слайд 7
Літературний жанр
тип літературного твору, один із головних елементів
систематизації літературного матеріалу, класифікує літературні твори за типами їх
поетичної структури. Категорією вищого порядку при тричленному поділі літератури є літературний рід (загальне) — епос, лірика, драма; категорією середнього порядку — літературний вид (особливе) — роман, повість, новела в епосі; категорією нижчого порядку (окреме) — різновид (жанр).
Слайд 8
Епос –(від гр. «слово, розповідь»)
Основні особливості епосу:
розповідь про
події як такі, що вже відбулися;
зображення людини через її
вчинки, поведінку, особливості мови;
описи різних видів;
рівний («епічний») тон викладу;
менш інтенсивне, ніж у ліриці використання образотворчих засобів
прозова форма
Слайд 10
Лірика – зображення людини через відтворення її почуттів,
переживань, роздумів.
Основні особливості лірики:
вираження почуттів і роздумів, викликаних зовнішніми
обставинами;
елементи розповіді та опису;
висока образність і емоційність
інтенсивне використання образотворчих засобів;
стислість викладу;
віршована форма;
Малий або середній обсяг
Слайд 11
О. Веселовський в «Історичній поетиці» виводить зародження ліричної
поезії (як і епічної та драматичної) з первісного художнього
синкретизму, а саме з первісних пісень-танків.
Слайд 12
За такими принципами лірика поділяється на:
Слайд 13
Існує й інша класифікація лірики. Згідно з нею
лірика ділиться на:
медитативна;
сугестивна.
Слайд 14
Дещо в зміненому варіанті пропонує типологічний поділ лірики
Г. Поспелов:
медитативна;
медитативно-зображальна;
власне зображальна.
Слайд 22
Особливості драматичних творів:
зображення
людини через її вчинки, поведінку, висловлювання
рушій дії – гострий
конфлікт;
відтворення подій як живого процесу, що протікає в даний момент
діалогічний виклад художнього матеріалу
поділ тексту на дії, картини, яви;
наявність ремарок;
призначення твору для вистави на сцені;
прозова форма (зрідка – віршова).
Слайд 24
Драматичні жанри
Трагедія (буквально - козлина пісня) - драм, твір,
що грунтується на гострому, непримеренному конфлікті особистості, яка прагне
максимально втілити свої творчі потенції, і об'єктивною неможливістю їх реалізації. Трагедія майже завжди закінчується загибеллю головного героя.
Слайд 25
Комедія (весела процесія, пісня) - драматичний твір, у якому
засобами гумору та сатири розвінчуються негативні суспільні й побутові
явища, розкривається смішне в навколишній дійсності чи людині.
Трагікомедія - драматичний жанр, якому властиві риси і трагедії і комедії. В основі лежить трагікомічне світосприйняття драматурга.
Слайд 26
Трагіфарс - за допомогою фарсових засобів і прийомів підкреслюється
трагічний сенс існування.
Фарс (начинюю, наповнюю) - основою фарсу є
реальна життєва подія, анекдот. Фарсові п'єси відображають цілком життєподібні побутові ситуації.
Місте́рія релігійна драма, що виникла на основі літургійного дійства.
Інтерлюдія- жанр англійської комедійної драми, що виникає на зламі XV—XVI століть.
Слайд 27
Мораліте́ (лат. moralis — моральний) — повчальна алегорична драма, закликалє до медитації про сенс
життя, нагадує про неминучість розплати за гріхи, відображалє загальні
закони світопорядку.
Інтермедія (те, що знаходиться посередині) - жанр невеликої комічної п'єси або сцени, яку виконували між діями основної драми. Твори цього жанру могли бути комічною травестією, пародією теми основної драми, або ж сценами, ніяк не пов'язаними з її змістом. Мета - послабити емоційне напруження і розважити стомлених глядачів.
Слайд 28
Водевіль - жанр легкої комедійної п'єси, в якій драматична
дія поєднується з музикою, піснями, танцями.
Драма (дія) - п'єса
з гострим конфліктом соціального чи побутового характеру, який розвивається в постійній напрузі.
Мелодрама (музика, пісня, дія) - жанр п'єси з гострою інтригою, перебільшеною емоційністю, різким протиставленням добра та зла, морально-дидактичною тенденцією.
Слайд 29
Міжродові і суміжні жанрові утворення
Мемуа́ри (спогади) — оповідь у формі
записок від імені автора про реальні події минулого, учасником
або ж очевидцем яких він був.
Літерату́рний портре́т — жанр літературно-критичного, науково-популярного нарису про життя та творчість письменника, близький до наукової біографії, стисліший за викладом, розрахований на масового читача.
Слайд 30
Щоденники — щоденні або ж такі,
що не мають
певної періодичності,
записи певних подій, учасником і
свідком яких був їхній
автор.
Художня біографія — це специфічне міжродове жанрове утворення. Однією з найважливіших її жанрових рис є творче змалюння життєвого шляху конкретно-історичної особи, реалізоване на основі справжніх документів і подій свого часу з глибоким зануренням письменника в її духовність і внутрішній світ, соціальну та психологічну природу історичних діянь.