Слайд 2
Діалектика естетичної свідомості та естетичної діяльності
Складний процес естетичного освоєння світу людиною визначається перш за
все рівнем розвиненості естетичної свідомості й естетичної діяльності. Тому аналіз сутності естетичної свідомості й естетичної діяльності, їхньої структури є одним із завдань естетичного знання.
Слайд 3
До складу категорій, що розробляються
естетикою, входять і категорії «естетична свідомість», «естетична діяльність», а
також категорії, якими визначають їх структурні елементи.
Слайд 4
Естетична свідомість і естетична діяльність
не можуть існувати ізольовано, вони, як це переконливо доказано
філософською наукою, діалектично пов’язані між собою. Так, у формуванні свідомості визначальну роль відіграє й відігравала діяльність соціальної людини. Водночас свідомість є основою людської діяльності, а безсвідома діяльність так само неможлива, як неможлива бездіяльна свідомість.
Слайд 5
Дослідження проблем естетичної свідомості й
естетичної діяльності набули великого значення з кінця XVIII ст.,
коли естетика отримала статус самостійної філософської науки, а також у XIX, XX ст., коли предмет цієї науки був значно розширений. Було доведено, що в процесі соціально-історичної практики зароджуються і розвиваються почуття, інтереси, уявлення, потреби людей.
Слайд 6
У первісному суспільстві, для якого
був характерний синкретизм, форми діяльності та свідомості були неподільними.
Але вже тоді, як зазначав Г. В. Плеханов, у процесі трудової діяльності спочатку стихійно, а потім все більш усвідомлено людина починала створювати те, що свідчило про виникнення та поступовий розвиток здатності до перетворення світу за законами краси, формування естетичних почуттів, смаків, а в подальшому — ідеалів. Первісна людина відчувала задоволення, насолоду від сприйняття тих предметів, які, за її уявленням, були досконалими.
Слайд 7
Виробнича діяльність зумовила формування у
людини здатності не просто бачити предмети й явища, а
при їхньому сприйнятті вирізняти досконалі й недосконалі, красиві й некрасиві, сприяла утвердженню здатності відчувати красу.
Слайд 8
Поступово формувалася потреба створення і сприйняття
досконалого, такого, що викликає насолоду. Ця потреба спрямовувала людину
на свідоме виготовлення того, що приносить духовне задоволення.
Слайд 9
Нові знаряддя праці, нові різноманітні види
практичної діяльності, втрата синкретизму як головної ознаки первісної культури
спричинили збагачення естетичних почуттів, потреб і інтересів, естетичної свідомості в цілому.
Слайд 10
Естетична свідомість — категорія
естетики, якою визначається умовно виокремлена сфера свідомості, яка базується
на емоційно-почуттєвому, духовно-ціннісному ставленні людини до світу. Естетична свідомість як вища форма осягнення дійсності властива тільки суспільній людині. Вона забезпечує регуляцію специфічного виду цілеспрямованої людської діяльності — естетичної діяльності. Естетична свідомість сповнена внутрішньої активності, вона детермінує власний розвиток, зумовлює перетворення своїх складових. її характеризує соціально-практична спрямованість, яка відбивається в розмаїтті своїх проявів.
Слайд 11
Естетичні почуття
Естетичні почуття — категорія,
якою визначають суб’єктивну емоційну реакцію людини (групи людей, суспільства)
на явища природної і соціальної реальності, а також викликані нею переживання, ґрунтом яких є уявлення про гармонію, міру, красу, досконалість.
Слайд 12
Естетичні почуття характеризуються такими
особливостями:
- завжди мають оціночно-вибірковий характер, тобто пов’язані зі здатністю
людини виявляти в навколишньому світі те, від чого вона отримує духовну насолоду або духовний дискомфорт;
- відрізняються амбівалентністю — подвійністю, що відбиває можливість існування протилежного ставлення (задоволення чи незадоволення) до одного й того ж об’єкта;
Слайд 13
Естетична діяльність
Як
відомо, умовою існування людського суспільства і людини є діяльність
— специфічна людська форма активного ставлення до навколишнього світу, зміст якої — його доцільна зміна і перетворення. Тому діяльність людини передбачає певне протиставлення суб’єкта та об’єкта, є тим цілим, що об’єднує мету, предмет прикладання, засіб реалізації мети і результат. Перші розробки щодо проблем діяльності здійснювалися Арістотелем, але більш активно проблема діяльності почала досліджуватися в класичній німецькій філософії, у філософських працях І. Канта, І. Г. Фіхте, Г. В. Ф. Гегеля та ін. Осмислення сутності діяльності обумовило потребу в дослідженні як її цілісності, так і її внутрішньої побудови. Результатом реалізації цього завдання стала розробка структури діяльності. На сьогодні використовують різноманітні критерії класифікації людської діяльності. Це свідчить про її розмаїтість, багатоплановість, багатство структурних складових.
У системі розмаїття видів людської діяльності виокремлюють і такий її вид, як естетична діяльність.
Слайд 14
Висновок
Головними сферами естетичної діяльності є праця, суспільство, людина,
природа і мистецтво.
Сьогодні беззаперечним є визначення продуктивної ролі праці
в становленні та розвитку різних видів і форм людської діяльності. Саме в процесі роботи формується здатність і прагнення людини до довершеної форми діяльності та її результатів.