Слайд 2
План
Біографія
Література
Погляди
Джерела
Виконала самостійно
Слайд 3
Біографія
Іван Вишенський — український релігійний і літературний діяч
раннього нового часу. Православний монах, письменник-полеміст.
Слайд 4
Народився в 1550 році в містечку
Судова Вишня на Галичині.
Не мав ґрунтовної освіти.
Був знайомий із польською та латинською літературою свого часу, мав серед товаришів католицьких викладачів, цікавився протестанськими ідеями социніан.
Слайд 5
Змолоду вів розгульний спосіб житття. Певний
час мешкав у Луцьку. В зрілому віці жив у
містах Волині, Галичини і Поділля.
Слайд 6
На думку В. Шевчука, переломним моментом у житті
Вишенського був невідомий конфлікт з єзуїтами, що відвернув його
від католицтва й змусив зійтися із православним Львівським братством.
Слайд 7
Приблизно у 1570-х рр. став ченцем Афонського монастиря
в Греції, що був у ті часи центром православного
чернецтва на Сході. Звідси він надсилав в Україну послання, в яких виступав проти окатоличення й ополячення України, переконливо заявляючи, що український народ ніколи не скориться кривавим гнобленням.
Слайд 9
Літературну діяльність почав одночасно з острозькою групою
полемістів. Твори Вишенського виражали визвольні прагнення народу.
Слайд 10
Вперше у літературному творі показав життя нижчих
верств суспільства — селянства. Відомо всього 16 творів. У
1590-х роках були написані найвизначніші з них, спрямовані проти Берестейської церковної унії.
Слайд 11
Вишенський відіграв визначну роль у розвитку передової
суспільно-політичної й філософської думки. За словами І. Я. Франка,
Вишенський був «одним із батьків і творців народної південноруської літератури».
Слайд 12
Твори Вишенського визначаються в українській полемічній
літературі 16-17 ст. не лише вийнятковим літературним талантом автора,
але і його своєрідною позицією. Вишенський не обмежувався боротьбою з католицизмом та унією.
Слайд 13
Погляди
Система поглядів Івана Вишенського близька до систем Томаса
Мора, Еразма Ротердамського, Томаса Мюнцера та інших. Незважаючи на
відкидання полемістом «латинської вченості», він не виходить за межі пошуків католицьких і протестанських мислителів 16 століття.
Слайд 14
Іван Вишенський висунув концепцію соборності правління християнською церквою,
засновану на ідеї рівності всіх людей, суть якої полягає
в тому, щоб жити «соборно, один одного справляючи, а не одному над усіма володіти». Усі церкви рівні між собою, будують свої відносини й управляються соборно, а верховним владикою над ними є лише Христос.
Слайд 15
Мислитель відкидав як безпідставну теорію абсолютного централізму, централізм
духовної та світської влади Папи Римського.
Слайд 16
Іван Вишенський — демократ, палкий патріот, гуманіст. Часто
під теологічною оболонкою проголошував ідеї соціальної рівності.
Слайд 17
Хотів в Україні бачити таке суспільство, де б
людина почувала себе вільною, де б панувало братерство між
людьми, і всі житимуть згідно з настановами й принципами «істинного» раннього християнства. Цій ідеї і підпорядковував всю свою філософську концепцію.
Слайд 19
Джерела
Сумцов Н. Ф. Иоанн Вышенский (Южно-русский полемист
начала XVII ст.) // Киевская старина. — 1885. —
№ 4.
Житецкий И. П. Литературная деятельность Иоанна Вышенского // Киевская старина. — 1890. — № 6.
Франко, Іван. Іван Вишенський та його твори. — Львів, 1895.
Перетц В. Исследования и материалы по истории старинной украинской литературы XVI–XVII вв. — Ленинград, 1926.
Вишенский, Иван. Сочинения / Под ред. И. П. Еремина. — Москва-Лениград, 1955.
Загайко П. К. Українські письменники-полемісти кінця XVI — початку XVII ст. у боротьбі проти Ватикану й унії. — Київ, 1957.
Махновець Л. Є. Сатира і гумор української прози XVI–XVIII ст. — Київ, 1964.
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD_%D0%92%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9