Слайд 2
Поняття процесу
Процес – це абстрактне поняття, що описує
роботу програми. Все інше базується на цьому понятті, тому
представляється вкрай важливим, щоб розробники операційних систем одержали повне подання про концепції процесу якомога раніше.
Слайд 3
Створення процесу
1) ініціалізація системи;
2) виконання виданого працюючим процесом системного
запиту на створення процесу;
3) запит користувача на створення процесу;
4)
ініціювання пакетного завдання.
Слайд 4
Створення процесу
Основні функції: CreateProcess, CreateProcessAsUser (для Win NT/2000)
і CreateProcessWithLogonW (починаючи з Win2000).
Етапи:
відкривається файл образу (EXE).
якщо виконуваний
файл не являється Win32 додатком, то шукається образ підтримки (support image) для запуску цієї програми.
Слайд 5
Етапи запуску win32 процесу
Створюється об'єкт Win32 "процес".
Створюється
первинний потік (стек, контекст і об'єкт "потік").
Підсистема Win32 повідомляється
про створення нового процесу і потоку.
Починається виконання первинного потоку.
У контексті нового процесу і потоку ініціалізувався адресний простір (наприклад, завантажуються необхідні DLL) і починається виконання програми.
Слайд 6
Завершення процесу
звичайний вихід (навмисно);
вихід помилково (навмисно);
вихід по
непоправній помилці (ненавмисно);
знищення іншим процесом (ненавмисно).
Слайд 7
Стани процесів
працюючий (у цей конкретний момент використовує
процесор);
готовий до роботи (процес тимчасово припинений, щоб дозволити виконуватися
іншому процесу);
заблокований (процес не може бути запущений перш, ніж відбудеться якась зовнішня подія).
Слайд 9
Деякі поля типового елемента таблиці процесів
Слайд 10
Пріоритети процесів
У Windows існує 32 рівні пріоритету, від
0 до 31. Вони поділяються на два блоки від
31 – 16 – пріоритети реального часу; від 15 - 1 динамічні рівні; 0 - системний пріоритет, зарезервований для потоку обнулення сторінок (zero-page thread).
При створенні процесу, йому призначається один з шести класів пріоритетів:
Real time class (значення 24);
High class (значення 13);
Above normal class (значення 10),
Normal class (значення 8),
Below normal class (значення 6),
Idle class (значення 4).
Слайд 11
Пріоритети потоків
Пріоритет кожного потоку (базовий пріоритет потоку) складається
з пріоритету його процесу і відносного пріоритету самого потоку.
Є
сім відносних пріоритетів потоків:
Normal: такий же як і у процесу;
Normal: +1 до пріоритету процесу;
Below normal: -1;
Highest: +2;
Lowest: -2;
Time critical: встановлює базовий пріоритет потоку для Real time класу в 31, для решти класів в 15.
Idle: встановлює базовий пріоритет потоку для Real time класу в 16, для решти класів в 1.
Слайд 12
Інтерактивні та фонові процеси
Інтерактивні процеси взаємодіють із користувачами
безпосередньо, приймаючи від них дані, введені за допомогою клавіатури,
миші тощо. Прикладом інтерактивного процесу може бути процес текстового редактора або інтегрованого середовища розробки.
Фонові процеси із користувачем не взаємодіють безпосередньо. Зазвичай вонизапускаються під час старту системи і чекають на запити від інших застосувань. Деякі з них (системні процеси) підтримують функціонування системи (реалізують фонове друкування, мережні засоби тощо), інші виконують спеціалізовані задачі (реалізують веб-сервери, сервери баз даних тощо). Фонові процеси також називають службами (services, у системах лінії Windows ХР) або демонами (daemons, в UNIX).
Слайд 13
Структури даних процесу
У режимі користувача доступним є блок
оточення процесу (process environment block, PEB), що перебуває в адресному
просторі цього процесу.
EPROCESS і KPROCESS, на відміну від РЕВ, доступні тільки із привілейованого режиму.
Слайд 14
Структури даних процесу
Керуючий блок процесу містить такі
основні елементи:
блок процесу ядра (КРRОСЕSS);
ідентифікаційну інформацію;
інформацію про адресний простір
процесу;
інформацію про ресурси, доступні процесу, та обмеження на використання цих ресурсів;
блок оточення процесу (РЕВ);
інформацію для підсистеми безпеки.
Слайд 15
Ідентифікація інформації
ідентифікатор процесу (pid);
ідентифікатор процесу, що створив цей
процес (незважаючи на те, що Windows XP не підтримує
відносини «предок-нащадок» автоматично, вони можуть бути задані програмним шляхом, тобто нащадок може сам призначити собі предка, задавши цей ідентифікатор);
ім'я завантаженого програмного файла.
Слайд 16
Блок процесу ядра
містить усю інформацію, що належить
до потоків цього процесу:
покажчик на ланцюжок блоків потоків
ядра, де кожний блок відповідає потоку;
базову інформацію, необхідну ядру системи для планування потоків (ця інформація буде успадкована потоками, пов'язаними із цим процесом).
Слайд 17
Блок оточення процесу
містить інформацію про процес, яка
призначена для доступу з режиму користувача:
початкову адресу ділянки пам'яті,
куди завантажився програмний файл;
покажчик на динамічну ділянку пам'яті, доступну процесу.
Слайд 18
Методи маскування і виявлення процесів в операційній системі
Windows
Слайд 19
Програмне забезпечення TaskInfo
Слайд 20
Програмне забезпечення Process Explorer
Слайд 21
Програмне забезпечення Codestuff Starter
Слайд 22
Програмне забезпечення
System Observer
Слайд 23
Програмне забезпечення
PROWiSe Manager
Слайд 25
Програмне забезпечення
A-squared HiJackFree
Слайд 26
Основні методи відображення прихованих процесів
Слайд 27
Схема алгоритму отримання списку процесів через ToolHelp API
Слайд 28
Схема алгоритму отримання списку процесів через Native API
Слайд 29
Вид головного вікна у полегшеному режимі сканування
Слайд 30
Вид головного вікна у поглибленому режимі сканування