Слайд 2
先锋派 Авангардизм:
сутність поняття
Авангардизм (франц. «Передова охорона») –
антитрадиційний напрям в літературі й мистецтві ХХ ст., пов'язаний
із руйнуванням звичних художніх форм та канонів. Складався з багатьох стильових течій – кубізму, дадаїзму, футуризму, абстракціонізму тощо, які ставили за мету негайне кардинальне оновлення формальних і змістових структур мистецтва.
Слайд 3
先锋派 Авангардизм: концептуальні засади
Прояви авангардизму характерні для кризових
моментів історії мистецтва, коли певний напрям чи стиль вичерпував
свої зображально-виражальні можливості, тиражував свої вчорашні здобутки.
Авангардизм відображає настрій змінюючогося, урбанізованого світу, намагається знайти і розкрити хворобливі явища в мистецтві, доводячи їх до абсурду. Своїм завданням авангардисти вважали знищення загальноприйнятої нормативно-аксіологічної шкали, руйнацію традиційних авторитетів.
Слайд 4
先锋派 Авангардизм:
характерні ознаки
Хаос як основа єдино можливого
руху;
абсолютизується принцип деструкції, зорієнтований на «суму руйнувань» (П.Пікассо),
на гру задля гри, супроводжуваний наперед спрограмованим скандалом;
прояв сміхової культури, очищення мистецького руху від гальмівних тенденцій, розчленування мистецьких явищ на складові і довільний їх монтаж;
не має свого підґрунтя, а живиться енергією епатованого напряму, стилю, жанру тощо, аж до повної його ліквідації.
Слайд 5
модернізм
авангардизм
Філософська основа «філософії життя», концепції ніцшеанства, екзистенціалізму, фрейдизму
тощо.
конструкція
космос
елітарність
деструкція
хаос
масовість
храм
вулиця
Слайд 6
Авангардизм у китайській прозі
1. 格非
2. 孙甘露
3. 余华
4. 苏童
5.
残雪
1
2
3
4
5
Слайд 7
Ознаки авангардизму в китайській прозі 1980-х рр. (1)
Розширення
зображальних та виражальних можливості прози.
Поетичність, ліризм, есеїстичність, філософічність, алегоричність
прози продемонстрували те, що були порушені усі вимоги жанрової цілісності традиційної літератури.
Сунь Ганьлу 孙甘露 – «проза протесту» з грою слів та сенсів.
Слайд 8
Ознаки авангардизму в китайській прозі 1980-х рр. (2)
Посилилася
почуттєвість та індивідуально авторський стиль: сучасна «авангардна проза» створила
дивний і змішаний за сприйняттям світ. Особливе сприйняття полягає не лише в пошуках дивовижної тематики і жанрових форм, не лише у способі їх вираження, а перш за все у виробленні особливого способу сприйняття, який зумовлюється наближенням до явищ і відповідне їх втілення у словесній формі (особливому мовному стилі):
Юй Хуа змальовує відчуття суб’єкта в критичній ситуації; Су Тун відтворює прозорість і чіткість ситуації; Ге Фей створює естетизований, ліричний присмак; Сунь Ганьлу творить у стилі, схожому на давню паралельну прозу з чіткими й вишуканими фразами.
Найпродуктивніший мовний зворот - порівняльна конструкція.
Слайд 9
Ознаки авангардизму в китайській прозі 1980-х рр. (3)
Основна
увага звернута на тактику оповіді. Певний ракурс бачення оповідача,
залучення відповідних наративних конструкцій, словесних формул – все це складає оповідну стратегію.
Наприклад, Су Тун звертається до «подієвої мотивації», а Ге Фей – до «часової лакуни».
Слайд 10
Ознаки авангардизму в китайській прозі 1980-х рр. (4)
Широке
використання іронії як наслідок сумнівів щодо «себе самого». Авангардисти
не виражали настрій невдоволення, проклинаючи усіх, а застосовували іронічне зображення, безпристрасно приймаючи «розбиту на шматки» реальність.
Іронія представлена не лише як стилістичний прийом, але й як життєва позиція та спосіб сприйняття, певним чином «тверезий» спосіб мислення.
Наприклад, у повісті «Зграя бурих птахів» Ге Фей виражає сумніви до себе самого, а в повісті «Вороги» викликає страх до самого себе, переконуючи, що «власне Я» і є внутрішнім ворогом кожного.