Слайд 2
1. Основна література
1.1. Греченко В. А. Історія світової
та української культури. – К., 2000. – C.256–308.
1.2. Каплун
Н. М., Морозов С. М., Шумовецька С. П. Основи культурології: Навчальний посібник. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2004. – C.207–237.
1.3. Каплун Н. М., Морозов С. М., Шумовецька С. П. та ін. Історія української культури: курс лекцій. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2011. – C.4-70.
2. Додаткова література
2.1. Гаврюшенко О. А., Шейко В. М., Тишевська Л. Г. Історія культури: Навч. посібник / Наук. ред. В. М. Шейко. – К.: Кондор, 2004. – C.519–581.
2.2. Закович М. М. Українська та зарубіжна культура. – К., 2000. – C.352–418.
2.3. Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – C.289–312.
2.4. Крип’якевич І. Історія української культури. – К.: Либідь, 2002. – C.44–48, 186–236, 426–467.
2.5. Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. посібник. Вид. 2-е, перероб. і доп. / За ред. проф. А. Яртися та проф. В. Мельника. – Львів: Світ, 2005. – C.198–235, 339–415.
2.6. Подольска Є. А., Лихвар В. Д., Погорілий Д. Є. Кредитно-модульний курс культурології. Навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – C.209–223.
2.7. Попович М. В. Нарис історії української культури. – К., 1999. – C.56–119.
2.8. Українська і зарубіжна культура. Навчальний посібник / За заг. ред. Заблоцької К. В. – Донецьк: «Східний видавничий дім», 2001. – C.232–262.
2.9. Юрій М. Ф. Історія світової та вітчизняної культури: Навчальний посібник. – К.: Дакор, 2007. – C.358–370.
Слайд 3
Історичні умови розвитку української культури у ХІV-ХVІІ ст.
Литовське
князівство (середина XIV ст.) - велика феодальна держава (більшість
якої становило руське населення);
порівняно з литовцями Русь мала більш розвинені виробничі відносини, с/г, ремісництво, політичну систему, міжнародні зв’язки, високий рівень розвитку культури;
литовці дотримувались правила: “Ми старину не рушимо, а новини не вводимо”;
у литовському князівстві популярною стала православна віра;
у XVI ст. триває стабілізація і пожвавлення економічного життя;
свою роль відіграв і вплив західноєвропейського Відродження та Реформації;
утворення Речі Постолитої внаслідок Люблінської унії у 1569 р. призвело до погіршення політичних, соціально-економічних умов українського населення;
позиція соціальної еліти (меценатство та байдужість);
виникнення козацтва (XV- XVI ст.) – духовного лідера народу.
Слайд 4
РОЗВИТОК ОСВІТИ
Початкову освіту здобували у школах при монастирях,
церквах або маєтках великих феодалів (учні отримували елементарні знання
з письма та арифметики)
Найстаріша школа - школа Львівської латинської кафедри (навчання мало схоластичний характер).
Слайд 5
РОЗВИТОК ОСВІТИ
виникають єзуїтські (Ярославль, Львів, Луцьк, Острог та
ін.) школи. Навчання 5 років. Мета – окатоличування та
ополячення українського населення;
православні школи. Ініціатори створення – патріотично настроєні феодали (Андрій Курбський; Юрій Слуцький, Костянтин Острозький – Острозька школа).
Слайд 6
Братства в Україні:
Львівське Успенське братство, 1585 р.
Брестське братство,
1591 р.
Люблінське братство, 1594 р.
Київське Богоявленське, 1615 р.
Луцьке, 1617
р.
активно діяли братства також в Острозі, Дрогобичі, Холмі, Перемишлі та інших містах.
Слайд 7
Реформаційна та культурно-ідеологічна діяльність братств:
критика зловживань духівництва
досягнення виборності
духівництва світськими людьми
контроль за діяльністю кліру
намагання знищити монополію духівництва
на тлумачення Св.Письма
Таким чином, рух братств виконував ту ж саму роль, яку на заході виконувала реформація: міська громадськість контролювала діяльність церкви.
пробуджувало національну свідомість
відроджували національні традиції
налагодження книгодрукування
організація науково-освітнього процесу та демократизація школи
поширення знань і розвиток світського письменства
Слайд 8
РОЗВИТОК ОСВІТИ
Братські школи в тому числі й школи
вищого типу (кін. XVI - поч. XVII ст.):
навчали дітей
всіх станів і сиріт;
виключалась будь-яка несправедливість;
девіз педагогів братських шкіл - “Навчати і любити всіх однаково”.
Пізніше окремі братські школи переросли у вищі навчальні заклади (Києво-Могилянська академія).
Слайд 9
Острозька академія (1576 р.) – “храм муз”
засновник академії
– К.К.Острозький;
ректор - Герасим Смотрицький, викладачами – Дем'ян Наливайко,
Тарасій Земка, Іван Вишенський;
випускником академії був Петро Конашевич- Сагайдачний;
викладався курс “семи вільних наук” (граматика, діалектика, риторика - тривіум, арифметика, геометрія, астрономія, музика - квадріум) , активно використовували греко-візантійську спадщину;
вперше серед українських шкіл тут вивчали церковнослов'янську, грецьку та латинську мови;
школа була незалежною від державних чиновників і від православної церкви;
при академії діяв перший в Україні науковий гурток та видавництво (засновником друкарні був Іван Федоров).
Слайд 10
Братська школа у Львові (1585 р.)
Львівська братська школа
– друга в Україні православна школа вищого типу;
особливість школи
– всестановий характер.
було три класи граматики та класи поетики й риторики. У школі вивчали сім “вільних мистецтв”.
школу було побудовано на гуманістичних засадах: на перших лавах сиділи найкращі учні (“навіть коли б були дуже вбогі”), обмежувалося застосування тілесних покарань.
Слайд 11
Викладачі Львівської братської школи:
Стефан Кукіль (Зизаній) – керівник
Львівської братської школи
Лаврентій Кукіль (Зизаній)
Іов Борецький
Памво
Беринда
Кирило Транквіліон-Ставровецький
Слайд 12
Книгодрукування в Україні
Засновник – Іван Федоров (1510-1583 рр.).
1573
р. – І.Федоров заснував першу в Україні друкарню у
Львові, а в 1574 р. друкує “Апостол” (первісток української друкованої книжки).
1574 р. – вийшла “Азбука” – перша українська граматика.
1581 р. – І.Федоров надрукував в Острозі “Новий завіт” (Острозьку Біблію). Над нею працювало 72 перекладачів. Книга має 1256 сторінок.
1596 р. у м. Вільно виходить підручник, що за значенням не поступається “Букварю” І.Федорова “Граматика словенська” (укладач – Лаврентій Зизаній), яка стала великим кроком уперед у слов’янській філології.
1582-1598 рр. – в Острозі Василь Суразький друкує більше 25 найменувань книг.
1619 р. – Мелетій Смотрицький “Граматика” (“Врата вченості”).
1625 р. – К. Транквілліон-Ставровецький організовує друкарню у Чернігові.
1615 р. – Є. Плетенецький організовує друкарню Києво-Печерської лаври (за перші 14 років тут було видано 40 богослужбових та навчальних книг).
Слайд 13
Розвиток друкарства в Україні
В І пол. XVII ст.
нараховувалось близько
20 друкарень
утримувались на кошти меценатів та Війська
Запорозького
стаціонарні
пересувні
В середині XVII ст. нараховувалось близько
40 друкарень
видаються книги релігійного характеру - наукові трактати;
довідники; - календарі; - підручники
Слайд 14
Ренесанс (Відродження):
за своїм характером є перехідною епохою: кінець
панування середньовічної культури і початок формування культури Нового часу;
“Ренесанс”
– це своєрідне, відмінне від середньовічного ставлення до античності (античні уявлення про людину; відродження античного стилю мислення і чуттєвості);
батьківщина – Італія.
Слайд 15
Ренесанс в Україні:
як історичний етап не збігався з
італійським (через монголо-татарську навалу);
поширенню ідей Відродження сприяла близькість з
Польщею;
гуманізм в Україні не мав соціальної спрямованості та економічної підтримки (як в Італії);
гуманістичні ідеї в Україну приносила національно свідома інтелігенція (у Краківському університеті з ХІV до ХVІ ст. навчалося більше 800 українців, 13 з них стали професорами).
Слайд 16
ПОШИРЕННЯ ІДЕЙ ГУМАНІЗМУ ТА РЕФОРМАЦІЇ В УКРАЇНІ:
ІІ пол.
XVI – поч. XVII ст. – час пробудження та
відродження національної самосвідомості українського народу, високого громадського змісту й патріотизму;
основні постулати гуманізму: встановлення суспільного справедливого ладу; шанування людини як особистості; понад усе ставилися людське щастя, високий рівень освіченості, свобода, розуміння мистецтва;
етапи ренесансного гуманізму в Україні:
1-й – прибл. до середини XVI ст.;
ІІ-й – з ІІ пол. XVI ст. до поч. XVIІ ст.;
ІІІ – друга третина XVІІ ст. – поч. XVІІI ст.
основоположники гуманістичної культури в України в XV- ст. XVІ ст.: Юрій Дрогобич, Павло Русин, Станіслав Оріховський, Юрій Котермак та ін.
Слайд 17
ПРЕДСТАВНИКИ ГУМАНІЗМУ В УКРАЇНІ:
Юрій Дрогобич – доктор філософії
та медицини, викладав медицину й астрологію:
написав працю “Прогностична оцінка
поточного 1483 р.” (вперше подано географічні координати Львова, Дрогобича, Москви, Вільно, Феодосія (Кафа) – перша друкована книга автором якої був українець за походженням;
його праці: “Трактат про сонячне затемнення 20 липня 1678 р.”, “Трактат з шести розділів про затемнення” (1490).
Павло Русин – перший поет-гуманіст в Україні та зачинатель польської гуманістичної поезії.
Станіслав Оріховський (1513-1566) – “Про турецьку загрозу слово…”, “Хрещення в Русинів” та ін. Його твори відзначаються художньою досконалістю і є зразком полемічної літератури. Не випадково в Західній Європі його називали “українським Демосфеном”, “сучасним Цицероном”.
Слайд 18
ВИДИ МИСТЕЦТВ:
АРХІТЕКТУРА
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
ЛІТЕРАТУРА
МУЗИКА
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
Стилі:
Фортеці та замки:
Суботівська фортеця;
Кам’янець-Подільська фортеця
Острозька фортеця
Хотинська фортеця
Вежа Корнякта
Одеський
замок
Замок у Мукачево та ін.
Пам’ятники архітектури стилю ренесанс:
ансамбль Успенського братства у Львові;
Успенська церква у Львові
каплиця трьох святителів
чорна кам’яниця у Львові та ін.
оборонно фортефікаційний;
ренесанс
Слайд 19
Ренесанс у Львові (70-90-і рр. ХVІ ст.):
забудова навколо
площі Ринок, як у містах Європи;
У стилі ренесанс працювали
такі архітектори: Павло Римлянин, Петро Красовський, Андрій Підлісний, Амвросій Прихильний;
поєднання традицій української архітектурної школи та ідей ренесансу.
Слайд 20
Ренесанс в архітектурі:
відмова в архітектурі споруд, і в
їх декорі від усього, що нагадувало готику;
під впливом античності
найбільш досконалими почали вважати споруди з куполом;
споруди прикрашали колони, пілястри, левові голови, “путті” (немовлята), гіпсові вінки з квітів та плодів та ін.;
знову почали будувати напівкруглу арку;
багаті люди приділяли велику увагу зручностям та красі житла (палац).
Слайд 21
Фортеця у Кам’янці-Подільському ( ХІV ст.)
Слайд 22
Покровська церква у с. Сутківцях
(ХV-ХVІ
ст.)
Слайд 23
Фортеця у Меджибожі
(ХІV-ХVІ ст.)
Слайд 24
Хотинська фортеця
(ХІІІ-ХІV ст.)
Слайд 26
Великий замок Любарта Гедиміновича
в Луцьку (ХІV-ХVІ ст.)
Слайд 28
Ансамбль Успенського братства у Львові.
(1572-1629
рр.)
Слайд 30
Успенська церква у Львові
(1572-1629 рр.)
Слайд 31
Каплиця Трьох святителів
(1578-1590)
Слайд 32
Чорна кам’яниця у Львові.
(кінець ХVІ ст.)
Слайд 33
Дім Корнякта у Львові
(ХVІ ст.)
Слайд 34
ВИДИ МИСТЕЦТВ:
АРХІТЕКТУРА
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
ЛІТЕРАТУРА
МУЗИКА
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
Іконопис:
Юрій Змієборець (XV ст.)
Св. Микола із житієм (поч. XIV ст.)
“Богородиця-Одигітрія” та
ін.
фресковий (настінний) живопис
іконопис
графіка
портретний жанр
різьба на дереві та камені
Пам’ятки:
іконостаси П’ятницької та Успенської церков у Львові
різбляні іконостас церкви св. Духа у Рогатині
іконостаси на Київщині. Поділлі та ін.
Портрети:
магнатів Острозьких, Вишневецьких, гетьманів Хмельницького і Мазепи;
К. Корнякта (фундатор Успенської церкви) – М.Петрахновича
Слайд 36
Волинська Богоматір
(поч. ХІV ст.)
Слайд 37
Богородиця Петрівська (поч. ХV ст.)
Слайд 38
Богородиця Одигітрія
(Красівська)
ХV ст.
Слайд 39
Св.Микола із житієм (поч. ХІV ст.)
Слайд 40
Козак Мамай з двома дівчатами (ХVІІІ ст.)
Слайд 41
ВИДИ МИСТЕЦТВ:
АРХІТЕКТУРА
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
ЛІТЕРАТУРА
МУЗИКА
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
Перекладна література
(медичний довідник “Аристотелеві врата”,
“Пересопницьке Євангеліє” та ін.)
Оригінальна література (історична) (український епос -
дума “Маруся Богуславка”, “Самійло Кішка”, балади, історичні пісні, невільницькі думи “Плач невільника”, літописи (історична література) – Густинський літопис, “Про унію, як вона почалася на Руській землі” та ін.)
Полемічна література (ораторська проза, полемічна поезія) - Герасим Смотрицький, Стефан Зизаній, Іван Вишенський, Мелетій Смотрицький та ін.
Житійна (агіографічна) література (про життя і подвиги святих “Житіє Нестора”, Патерик Києво-Печерської лаври та ін.)
Поетичні твори (панегірик або мандригал) – Себастіян Кленович, Симон Пелакід, Дем’ян Наливайко
Слайд 42
ВИДИ МИСТЕЦТВ:
АРХІТЕКТУРА
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
ЛІТЕРАТУРА
МУЗИКА
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
поширеними музичними інструментами були:
- бандури;
скрипка, бас, басоля (схожа на віолончель), цимбали, бубни
в церквах,
при монастирях і при братствах виникають хорові колективи, “партесний спів”, яких створював багатоголосне, поліфонічне звучання
у середніх і особливо у вищих школах на художньо-професійному рівні викладали церковний спів і музичну грамоту – готували регентів, співаків і творців партесної музики
популярними були народні (різні соціальні теми, конкретні історичні особи) та жіночі (туга за синами та коханими, які залишили дім заради слави, і нарікання чоловікам) пісні
Слайд 43
ВИДИ МИСТЕЦТВ:
АРХІТЕКТУРА
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
ЛІТЕРАТУРА
МУЗИКА
ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
театральна творчість
драматургічна творчість (шкільна драма,
яка виступала у жанрі релігійної драми) – сценічні ілюстрації
до біблійних оповідань і житій святих; комедійні дійства на побутові теми, що було національною особливістю української шкільної драми