Слайд 2
Життя
Леонардо народився в сім'ї досить багатого нотаріуса і
простої селянки в містечку Вінчі поблизу Флоренції. Помітивши неабиякі
здібності сина, батько — П'єро да Вінчі — віддав його на навчання в майстерню знаменитого скульптора і художника А. Верроккіо. Тут господарював дух пошуку і творчості, сміливого художнього експерименту, заснованого на глибоких знаннях у галузі математики, перспективи, анатомії. Тут навчалась найбільш обдарована молодь. Тут зрощувалась любов до людини і природи, точного відтворення дійсності, до праці і культури, через освоєння якої формувався характер майбутнього генія.
З часом 28-літній юнак мав свою власну майстерню. Він тонко відчував кольори, мріяв про майбутнє, намагався проникнути у вічне і відобразити його пензлем. Більшість своїх творів художник присвятив відтворенню релігійних сюжетів.
Слайд 3
Філософія у творчості Да Вінчі
Праці Да Вінчі стали
своєрідним продовженням вільнолюбних та людинолюбних художньо-філософських пошуків Данте Аліг'єрі,
Марсілія з Падуї, Франческо Петрарки, Джованні Бокаччо та Лоренцо Балла. Знаменитий портрет «Джоконда» відтворює небачену доти життєвість і глибину людяності.
Грандіозна фреска «Таємна вечеря», створена художником для монастиря Санта-Марія делла Граціє, зображує правдиві життєві поривання людей, що стоять на порозі осягнення лінії між «добром» та «злом» .
А також полотно «Мадон на Літта» чарує глибиною життєлюбства, невичерпністю людських сил і прагнень до утвердження себе в цьому реальному світі .
Ці твори принесли Леонардо да Вінчі світову славу.
Слайд 4
Як правило, Леонардо вів записи своїх думок досить
хаотично, маючи на меті згодом привести їх в належну
систему. Писав він лівою рукою, причому, від правої до ліво сторони аркушу. Читати ці «ліворукі» записи, до того ж, пересипані різноманітними математичними формулами, кресленнями технічних систем і приладів, архітектурних проектів та геометричних фігур, художніх малюнків, численних зображень машин та інструментів, можна лише за допомогою дзеркала.
Зрозуміти їх ще важче. Цілі сторінки вправ з латини чергуються з геніальними науковими передбаченнями, вільні анекдоти — з глибокими роздумами з філософії, каліграфія — з витіюватими математичними викладками. І все ж, за хаотичним розсипом слів чітко проглядається глибока філософська мудрість генія про експериментальне пізнання природи і її глибинну таємницю, закриту для проникливого погляду дослідника; про Людину і Космос, світло і тінь, добро і зло, справедливість і ненависть.
Слайд 5
Філософські погляди Леонардо да Вінчі є суперечливими. Він
ратував за наукове пізнання природи, рішуче боровся проти теології
і схоластики, астрології і алхімії, називав міркування схоластів софістикою. “Огонь истребляет ложь, то есть софиста, и являет истину, разгоняя тьму” - писав Леонардо да Вінчі.
“Огонь предназначен истреблять всякого софиста и есть изъяснитель и истолкователь истины, ибо он — свет, который рассеивает тьму, скрывающую сущность вещей. Огонь разрушает всякого софиста, то есть обман, и один являет истину, то есть золото” - Леонардо да Винчи..
Вчений і філософ виступав проти духовної диктатури католицької церкви, саркастично відгукувався стосовно «теоретичних» праць церковників, розвінчував монахів, підкреслюючи, Що вони торгують раєм, оббирають довірливих людей. Цікавими є погляди Леонардо да Вінчі щодо проблем природи Землі та загальної світобудови. Він відкидав середньовічні уявлення про Землю як центр Космосу, наголошував, що вона знаходиться “в центре стихий своих, ей близких и с ней соединенных”. Земля, за його розумінням, — це зірка, майже подібна Місяцю.
Слайд 6
Леонардо да Вінчі підкреслював значення експериментального пізнання природи,
людини, навколишнього світу. За допомогою одних лише «книжкових знань»,
зазначав мислитель, до істини добратись неможливо, необхідно спиратись на досвід, який є дійсною основою науки.
Завдання останньої - через опертя на досвід відшукати дійсні причини загального зв'язку природних явищ.
“Мне кажется, что те науки пусты и полны ошибок, которые не порождены опытом, отцом всякой достоверности, и которые не кончаются в очевидном опыте, т.е. если их начало, или середина, или конец не проходят ни через одно из пяти чувств” – писав Леонардо.
Людину Леонардо да Вінчі розглядав як мікрокосмос, що концентрує в собі цілий світ. Пізнаючи людину - будову та пропорції тіла, красу м'язів, індивідуальність фізіології, а головне - глибину й неповторність душі, підкреслював мислитель, мистецтво проникає в таємницю природи та суспільного буття людей, відтворює красу життя й тим самим підносить їхні життєві сили, активність, оптимізм. Цей висновок не тільки заперечував середньовічну орієнтацію на поміркованість та аскезу, а й започаткував новий тип світогляду, філософії та культури, сутність яких охоплювалась одним словом - людинолюбство, тобто гуманізм.