Слайд 2
Епітет
Художнє означення, за допомогою якого автор
підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об’єкта.
Н.: «трепет щастя»,
«невсипущий мозок», «прив’ялі діброви»
Мріють крилами з туману
Лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани
Зорі сургучеві.
В. Симоненко.
Слайд 3
Порівняння
В основі — підметна або смислова подібність, схожість
явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з іншим
Н.:
«ой то не зоря — то дівчина моя»; «…дівчинонька така гарна, як зіронька»; «горами хвилі підійма»; «круглі хмари, білі, як сніг, жваві, ворушливі, мов живе срібло»
Принишкли хмари, мов
копиці сіна.
В. Симоненко.
Слайд 4
Метафора
Метафора (від грецького metaphoга — перенесення) — один
з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова
та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю. Причому вона не може бути порівнянням
Н.: «Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті», «скрізь і завжди він з вояцтвом…», «сплять — вкриваються вітрами», «облетіли надії»
Осінній вечір морозом дихав.
В. Симоненко.
Сахається розгублена душа,
Почувши раптом тихі кроки
щастя.
Л. Костенко.
Слайд 5
Персоніфікація
Уособлення; перенесення ознак живого предмета на неживий
Н.: Сонце
всміхається, дощ іде.
Слайд 6
Метонімія
Вказівка на окреме явище, за яким передбачаються інші,
заміна назви одного предмета назвою іншого на основі тісного
зв’язку між ними.
Н.: «Радіє Київ рідний мій» (Київ – замість кияни); «І Коллара читаєте з усієї сили, і Шафарика, і Ганка» (Коллара, Шафарика, Га
нка – замість назви твору — ім’я автора).
Хай мовчать Америки й Росії
Коли я з тобою говорю.
В. Симоненко.
Слайд 7
Синекдоха
Кількісна метонімія, заміна однини множиною або навпаки
Н.: Тяжко
зароблена наша копійка.
Полем не ішла, а бігла страшна селянська
сила й топтала босими ногами буряки.
Слайд 8
Різниця між метонімією й метафорою
Метафора й метонімія —
це тропи, які, на перший погляд, схожі між собою,
проте ці два тропи суттєво відрізняються один від одного, їхня відміність полягає в тому, що метафоричне перенесення здійснюється на основі подібності, а метонімічне — на осної суміжності. Метафору можна перетворити на порівняння, а метонімію — ні, її можна лише доповнити. Наприклад, вираз «сніг грає на сонці самоцвітами» легко трансформувати у порівняння — «сніг грає на сонці, як самоцвіти». На відміну від метафори, яка здатна зближувати найвіддаленіші предмети, поняття і явища, метонімія ґрунтується лише на тих зв'язках, які існують в реальності, вона творить ефект присутності читача в художньому світі: клас працює; зал аплодує
Слайд 9
Оксиморон
Сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття,
і як результат, виникає нове смислове значення (дотепно-безглузде, алогізм)
Н.:
«Многоголоса тиша», «дзвінка тиша», «вас я боюся, ви трупи живії, мрій наших спільних, любові, надій, вас я боюся — ви, зрадники-друзі…».
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Леся Українка.
Слайд 10
Гіпербола
Художнє перебільшення, яке використовується, щоб підсилити враження
Н.: Твій
усміх зорі всі почули…
Тобі я
кину всі квітки до ніг…
Спини мене, отямся і отям,
Така любов буває раз в ніколи.
Л. Костенко.
Так ніхто не кохав.
Через тисячі літ лиш приходить
подібне кохання.
В. Сосюра.
Слайд 11
Антитеза
Протиставлення протилежних понять, явищ, предметів, людських характерів тощо.
Н.:
«Тотожним бути й відрізнятися — вцьому життя живого суть».
Люди
мучились, як в пеклі,
пан втішався, мов в раю..
У мужички — руки чорні,
В пані — рученька тендітна.
Леся Українка.
Слайд 12
Алегорія
Перенесення значень одного кола явищ на інше, напр..
відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів,
явищ природи, іносказання
Н.: коник-стрибунець, вовк та ягня, каменярі – борці за свободу України. Вівсяна каша хвалилася, ніби вона з маслом родилися.
За допомогою алегорії складні історичні теми, ідеї, проблеми можна передати просто, доступно, не применшуючи головного.
У поезії «На вічну пам'ять Котляревського» Т.Г. Шевченко називає славетного письменника соловейком.
У народних піснях часто звучать алегоричні вислови про козаків, які ототожнюють їх із соколами
Слайд 13
Інверсія
Зворот поетичної мови з незвичайним порядком слів. Порушення
узвичаєного порядку слів, перестановка частин фрази.
Н.:«Лягло кістьми людей муштрованих
чимало», «аби хто-небудь, мислію возросший до мене часом слух свій прихилив», «відношень дивних я знавець тонкий».
«Гойдається вечора зламана віть,
мов косту сліпого,
що тичеться в простір осінньої невіді».
Василь Стус
Слайд 14
Паралелізм
Паралельне зображення чимось подібних предметів, це такий засіб
художньої літератури, в якому відбувається зображення подібних один до
одного предметів паралельно. В паралелізмі застосовується уподібнення цих предметів та можна спостерігати чітку аналогію однакових явищ у різних сферах життя
Н.: «Ой річеско, голубонько! Як хвилечки твої — пробігли дні щасливії і радості мої! До тебе, моя річечко, ще вернеться весна; а молодість… не вернеться — не вернеться вона!..»
«Як ми кохалися, як зерно в горісі,
Тепер розійшлися, як туман по лісі!
Як ми кохалися, як голубів пара,
Тепер розійшлися, як чорная хмара!»
Слайд 15
Алітерація
Повторення приголосних звуків.
Н.: «Плили хмаринки, немов перлини… Набігли
тіні — і… ждуть долини. Пробігли тіні — сумні
хвилини.» (Н та Л)
Хмари хмарять хвилі —
Сумно сам я, світлий сон...
Тінь там тоне,
тінь там десь...
Павло Тичина
Слайд 16
Асонанс
Повторення голосних звуків.
Н.: «Усе міняється, оновлюється, рветься, рветься,
у ранах кров’ю сходить, з туги в груди б’є…»
(Е, О, У)
"Була гроза, і грім гримів, Він так любив гриміти, Що аж тремтів, що аж горів На трави і на квіти." (Микола Вінграновський)
Слайд 17
Рефрени (повтори)
Неодноразове повторення тих самих слів і висловів
для підкреслення важливості.
Тавтологія
Анафора
Епіфора
Слайд 18
Тавтологія
Повторення одного й того ж чи близького за
змістом або звучанням слова
Н.: «рано-вранці новобранці», «ворон-птах», «сад-виноград», масло
масляне
Слайд 19
Анафора
Створюється шляхом повтору початку речення, поетичного рядка,
строфи, прозової фрази, абзацу, слова чи групи слів (єдинопочаток).
Н.:
Благословен той день і час...
Благословенна ти в віках...
Благословенні ви, сліди...
«Може, то тільки легенда…
Може, то казка знадлива…
Може, то відьма-гарячка…
Може, і в сніжних пустелях…»
Слайд 20
Епіфора
Художній засіб, подібній анафорі та протилежний їй. Адже
використання епіфори визначається повторенням кінцівок у художніх творах. Епіфори
вживаються як у поезії, так і в прозі та драмі.
Н.: Як тепло пахне хліб!
Любов'ю трударів,
І радістю земною,
І сонцем, що всміхається весною,
І щастям наших неповторних діб.
Духмяно пахне хліб.
П.Воронько
«Свята брама одчинилась.
Козака впустили,
і знов брама зачинилась,
навік зачинилась»
Слайд 21
Риторичні фігури
Особливі синтаксичні конструкції з виразною авторською інтонацією,
з яскравим емоційним забарвленням, посилюють увагу читача, не вимагаючи
від нього відповіді
Н.: Запитання: «За що кара? За що мені муки? Кому я що заподіяв?»;
Оклик: «Село! Село! Веселі хати!»;
Звертання: «І вам слава, сині гори, кригою окуті! І вам, лицарі великі, Богом не забуті!».
Слайд 22
Гумор
Різновид комічного, відображення смішного у життєвих явищах і
людських характерах. Гумор — це найбільш життєстверджуюча і складна
форма комічного. У ньому серйозне висловлюється з усмішкою, у незначному і навіть нікчемному завжди приховується важливе й глибоке. Гумористичний сміх не заперечує життєвого явища, гуморист усвідомлює лише його недосконалість.
Н.: З гумором говорить про дівчат (на початку твору, розмовляючи з Карпом) Лаврін Кайдаш - герой повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»: «- То бери Химку! Ця як брикне, то й перекинешся...».
Слайд 23
Іронія
Один із способів комічного сприйняття дійсності, що містить
у собі приховане глузування та лукавство над фактами чи
людьми. Головною ознакою застосування іронії є те, що автор прагне показати істинну протилежність значення, яка є прихованою. Для виокремлення іронії вам треба відчути подвійний сенс виразу.
Н.: Кругом неправда і неволя,
Народ замучений мовчить,
І на апостольськім престолі
Чернець годований сидить.
Людською кровію шинкує
І рай у найми оддає!
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
Т. Шевченко.
Слайд 24
Сатира
1) особливий спосіб художнього відображення дійсності, який
полягає в гострому осудливому осміянні негативного;
2) твір викривального
характеру.
Сатира спрямована проти соціально шкідливих явищ, які гальмують розвиток суспільства; на відміну від гумору, вона має гострий непримиренний характер. Часто об’єктом сатири є антиподи загальнолюдської моралі, пристосуванці, лицеміри, зрадники та ін., а також явища, які не відповідають етичному та естетичному ідеалу.
Слайд 25
Інвектива
Давній засіб літератури, що полягає в гострому сатиричному
звинуваченні певних явищ або осіб. На відміну від іронії
інвектива відкрито висміює деякі об’єкти. Це можуть бути різкі виступи, які супроводжуються гострою критикою.
Н.:
"Якщо до влади прийшов ще той фрукт, значить, за нього голосували овочі…" (В. Шестаков)
-Голова не болить?
-Ні.
-Був би мозок, боліла б.
А в тебе теж мозку зовсім немає. Одна нитка, яка вуха тримає
У вас язики -
Можна коси мантачити.
Або замітати манеж!
Чому ж ви чужими сльозами плачете,
На мислях позичених чому скачете? -
Хотілось би знати все ж!
В. Симоненко
Слайд 26
САРКАЗМ
Зла і дошкульна іронія, відвертий вияв ненависті і
презирства до зображуваних явищ чи осіб. Яскравий приклад сарказму
— поема Т. Шевченка «Кавказ», у якій затавровано можновладців.
Н.: По закону апостола Ви любите брата! Суєслови, лицеміри, Господом прокляті!
Слайд 27
ГРОТЕСК
Тип художньої образності, в основі якого лежить
крайня міра умовності у відтворенні життя, коли зображувана дійсність
постає неймовірною, аномальною, дивною. Для гротеску характерне навмисне карикатурне спотворення форм і сутності предметів, поєднання реального і фантастичного, трагічного і комічного, нормального і абсурдного. Як засіб художнього узагальнення гротеск розкриває алогізм життєвих явищ, а отже, широко застосовується в сатиричних творах.
Н.: поема «Сон» Т. Шевченка
Слайд 28
Травестія
Різновид жартівливої, бурлескної (див.: Бурлеск) поезії, коли
твір із серйозним чи героїчним змістом та відповідною формою
переробляється, "перелицьовується" у твір комічного характеру з використанням панібратських, жаргонних зворотів.
Н.: Найоригінальніший варіант Т., що став подією не лише українського письменства, була "Енеїда" І.Котляревського, який взяв із поеми Вергілія лише сюжетний стрижень та імена персонажів, перевдягнувши в українські строї та переселивши їх в національне середовище