Слайд 2
Специфікація процесу використовується для деталізації опису функціонування процесу;
є своєрідними алгоритмами опису задач.
Вони можуть містити:
номер і/або
ім'я процесу,
списки вхідних і вихідних даних
тіло (опис) процесу, що є специфікацією алгоритму
операції, трансформації вхідних потоків даних у вихідні.
Слайд 3
Тіло процесу можна описати за допомогою таких методів:
використання
структурованої природної мови;
таблиці і дерева рішень (задання матриці,
або дерева, що відображає дії залежно від умов);
візуальні мови проектування специфікацій (наприклад, діаграми потоків робіт IDEF3, FLOW-форми та діаграми Нассі-Шнейдермана);
використання мов програмування.
Слайд 4
Найбільші можливості мають візуальні мови проектування специфікацій та
мови програмування, оскільки пристосовані для кодогенерації.
Наявність у діаграмах DFD
елементів для опису джерел, отримувачів і сховищ даних дозволяє більш ефективно і наочно описати процес документообігу. Однак для опису логіки взаємодії інформаційних потоків більш підходить методологія IDEF3.
Слайд 5
IDEF3 (workflow diagramming) - методологія моделювання, що використовує
графічний опис інформаційних потоків, взаємин між процесами обробки інформації
й об'єктами, що є частиною цих процесів.
IDEF3 показує причинно-наслідкові зв'язки між ситуаціями і подіями в зрозумілій експерту формі, використовуючи структурний метод вираження знань про те, як функціонує система,
IDEF3 доповнює IDEF0 і може бути використана для імітаційного аналізу. А саме, дає можливість аналітикам описати послідовність виконання процесів та об'єкти, що беруть участь у процесі.
Діаграми Workflow (робочий процес) також можуть бути використані в моделюванні бізнесів-процесів для аналізу завершеності процедур обробки інформації. З їхньою допомогою можна описувати сценарії дій співробітників організації, наприклад послідовність обробки замовлення або події.
Слайд 6
Діаграма є основною одиницею опису в IDEF3.
Декомпозиція
робіт. У IDEF3 декомпозиція використовується для деталізації робіт. Методологія
IDEF3 дозволяє декомпозувати роботу багаторазово, тобто робота може мати безліч дочірніх робіт. Це дозволяє в одній моделі описати альтернативні потоки. Можливість множинної декомпозиції висуває додаткові вимоги до нумерації робіт. Так, номер роботи складається з номера батьківської роботи, версії декомпозиції і власного номера роботи на поточній діаграмі.
Слайд 7
Одиниці роботи - Unit of Work (UOW), або
роботи (activity), є центральними компонентами моделі.
У IDEF3 роботи
зображуються прямокутниками з прямими кутами і мають ім'я, ідентифікатор та номер.
Ім’я позначає процес дії і може мінятися в процесі моделювання.
Ідентифікатор роботи привласнюється при створенні і не міняється ніколи. Навіть якщо робота буде вилучена, її ідентифікатор не буде знову використовуватися для інших робіт.
Слайд 8
Зв'язки (стрілки) показують відносини між роботами. Усі зв'язки
в IDEF3 односпрямовані і можуть бути спрямовані куди завгодно,
але завичай діаграми IDEF3 намагаються побудувати так, щоб зв'язки були спрямовані зліва направо.
У IDEF3 розрізняють три типи стрілок, що зображують зв'язки:
Старша (Precedence)- суцільна лінія, що зв'язує одиниці робіт (UOW), малюється зліва направо або зверху вниз. Показує, що робота-джерело повинна закінчитися перш, ніж робота-мета почнеться.
Відношення (Relational Link) - пунктирна лінія, що використовується для зображення зв'язків між одиницями робіт (UOW) а також між одиницями робіт і об'єктами посилань.
Потоки об'єктів (Object Flow) - стрілка з двома наконечниками, застосовується для опису того факту, що об'єкт використовується в двох або більш одиницях роботи, наприклад, коли об'єкт породжується в одній роботі і використовується в іншій.
Слайд 9
Перехрестя (Junctіon). Закінчення однієї роботи може служити сигналом
до початку декількох робіт, або ж одна робота для
свого запуску може очікувати закінчення декількох робіт. Перехрестя використовуються для відображення логіки взаємодії стрілок при злитті й розгалуженні.
Розрізняють
перехрестя для злиття (Fan-іn Junctіon)
розгалуження (Fan-out Junctіon) стрілок.
Слайд 10
Перехрестя не може використовуватися одночасно для злиття й
для розгалуження.
Усі перехрестя на діаграмі нумеруються, кожен номер
має префікс J. На відміну від IDEF0 і DFD у IDEF3 стрілки можуть зливатися і розгалужуватися тільки через перехрестя.
Слайд 12
Об'єкт посилання в IDEF3 виражає якусь ідею, концепцію
або дані, які не можна зв'язати зі стрілкою, перехрестям
або роботою, зображується у виді прямокутника, схожого на прямокутник роботи і має ім’я.
Рис.1 Об’єкт посилання
Слайд 13
Об'єкти посилання повинні бути зв'язані з одиницями робіт
або перехрестями пунктирними лініями.
Специфікація IDEF3 розрізняє три стилі
об'єктів посилань:
безумовні (unconditional),
синхронні (synchronous)
асинхронні (asynchronous).
BPwin підтримує тільки безумовні об'єкти посилань. Синхронні й асинхронні об'єкти посилань, використовувані в діаграмах переходів станів об'єктів, не підтримуються.
При внесенні об'єктів посилань крім імені варто вказувати тип об'єкта посилання.
Слайд 15
У результаті доповнення діаграм IDEF0 діаграмами DFD і
IDEF3 може бути створена змішана модель, що якнайкраще пописує
усі сторони функціонування системи.
Ієрархію робіт у змішаній моделі можна побачити у вікні Model Explorer.
Роботи в нотації IDEF0 зображуються зеленим кольором, IDEF3 - жовтим, DFD - синім.
Існують спеціалізовані засоби, що підтримують моделювання в IDEF3 - ProSim, ProCap та ін.