Слайд 2
Сучасні українські письменники намагаються подолати “провінційність”,
“окремішність” нашої літератури.
Слайд 3
Критика виділяє літературу:
елітну, маргінальну (тобто призначену для вузького
читацького кола)
масову, актуальну літературу (призначену для певного читацького кола,
яке й визначає читацькі пріоритети)
Слайд 4
У сучасній прозі співіснують різні тенденції розвитку без
чітко визначеної жанрової диференціації.
Її жанрово-тематичні пріоритети різноманітні (детективна, фантастична,
містична, історична, філософська проза, що представлена есеями, оповіданнями, новелами, повістями, романами).
Слайд 5
Для визначення загального стилю української прози останніх років
найкращим є термін «полістилістика», коли кожен окремий авторський художній
текст являє собою поєднання різностильових елементів.
Слайд 6
Авторське «я» перш за все виявляється у мові,
тому вона — це або вишукана, надінтелектуальна, або це
свідоме використання суржику, зниженої лексики тощо.
Однією з рис сучасної прози є її двомовність (російськомовна література українських авторів). Ця традиція сягає ренесансної доби з ідеалом «людини трьох мов», проте сьогодні помітним стає прагнення російськомовних українських авторів писати українською мовою.
Слайд 7
Проза класиків української літератури різнотематична і
різноформатна. Письменники, з одного боку, дотримуються традицій у виборі
тем, з другого — намагаються осмислити реалії сучасного їм буття
Слайд 8
Українські автори намагаються зламати усталені уявлення читача про
світ, філософськи осмислюючи закони світобудови, долю цивілізації.
Слайд 9
«Жіноча» проза є досить потужною течією
в українській літературі
Слайд 10
Особливої уваги заслуговують твори авторів, що продовжили традиції
шістдесятників і водночас спробували зруйнувати класичні форми, засвоюючи нові
модернові (Юрій Андрухович, В’ячеслав Медвідь, Євген Пашковський, Олесь Ульяненко, Анатолій Дністровий та ін.).
Українська інтелектуальна проза кін. ХХ — поч. ХХІ ст. багато в чому набуває транснаціонального характеру.
Сучасні українські автори намагаються бути в одній жанрово-тематичній площині зі світовою прозою, знайти спільну мову зі «світовим» читачем.
Слайд 11
Актуальною у сучасній прозі стає урбаністична тема,
яку автори
осмислюють
у контексті людських стосунків та взаємин людини з викривленою
пострадянською дійсністю.
Це перш за все проза Олеся Ульяненка (роман «Сталінка»), Олександра Ірванця (роман «Рівне/Ровно(Стіна). Нібито роман»).
Слайд 12
Юрія Андруховича своєю прозою (романи «Рекреації», «Московіада», «Перверзія»)
творить майстерну ілюзію посткомуністичної, постколоніальної дійсності.
Своєрідне таємниче переплетіння легенд,
казок, містифікацій являє собою проза Юрія Винничука («Легенда Львова», «Таємниці львівської кави»)
Представником декадансу в сучасній прозі, що перетворює хворобливий стан свідомості на творчий засіб, сон — на літературний жанр, вважають Юрка Іздрика («Подвійний Леон», «Біографія аутиста», «Воццек»).
Слайд 13
У сучасній українській постмодерній прозі критики виділяють дві
школи – житомирську і галицьку.
Слайд 14
Галицька прозова школа – Ю.Андрухович (вважають засновником), Ю.Іздрик,
Т.Прохасько, Ю.Винничук, Л.Дереш.
Позначається:
Грайливістю
Іронічністю,
Фривольністю (фривольний – легковажний, не зовсім пристойний)
Орієнтована
на європейську культурну традицію
Слайд 15
Витоки житомирської прозової школи пов”язуються з творчістю Вал.Шевчука,
В.Медведя. Молодше покоління – Є.Пашковський, О.Ульяненко та ін.
Слайд 16
У творах прозаїків першої школи переважають екзистенційні мотиви.
У творах представників другої школи домінує гра й іронія,
карнавал і травестія.
Митці цих шкіл змальовують також різні типи героїв: галицькі прозаїки культивують героя-інтелектуала, рафінованого інтелігента, житомирські – героя-маргінала (міського жителя – вихідця з села) та селюка з комплексом меншовартості.
Проте представників усіх шкіл об’єднує постмодерне світобачення, образ, точніше “маска” автора у центрі твору.
Слайд 17
Постмодерний дискурс прози
Юрія Андруховича
Слайд 18
Ю.Андруховича вважають засновником галицької прозової школи. Прозові твори
“Рекреації” (1992), “Московіада” (1993), “Перверзія” (1996) критики часто називають
трилогією, оскільки головні герої цих творів – поети, мистецька богема; в основі всіх сюжетів – мотив подорожі, випробування героїв “критичною” ситуацією; кожен має незвичну, химерну назву. А також спільним у них є гра та іронія.
Слайд 19
Ігри на рівні сюжету виражені доволі яскраво авторськими
коментарями, звертаннями до героя та читача. Головний герой романів
є обов’язково поетом-богемою, що опиняється в самому епіцентрі фатальних перетворень “фізики в метафізику” і навпаки. За законами постмодернізму трилогія становить доволі відчутну жанрово-стилістичну суміш (сповідь, “чорний реалізм”, трилер, сатира), час розвитку дії в них вельми обмежений і сконденсований: одна ніч у “Рекреаціях”, один день у “Московіаді”, п’ять днів і ночей у “Перверзії”.
Слайд 20
Загалом дослідники називають такі ознаки постмодерного письма Ю.Андруховича,
як:
фрагментарність,
полістилізм,
інтертекстуальність,
єдність масового й елітарного.
Слайд 21
Фрагментарність – це побудова творів із різножанрових і
різностильових епізодів, фрагментів, кожен з яких відрізняється технікою написання,
жанром, оповідачем.
Наприклад, “Перверзія” складається із 33 фрагментів (запрошень, програмок, інтерв’ю, репортажів, спогадів), нібито написаних різними людьми. Подібна манера письма називається пастишем (від іт. раstishe – стилізована опера-попурі, метод організації тексту як програмно еклектичної конструкції). У такий спосіб реалізується онтологічна засада постмодернізму про багатоголосся світу, віртуальність реальності множинність світів.
Слайд 22
Полістилізм – це моделювання різних літературних стилів в
одному творі. До барокових елементів належать змішування мотивів античної
міфології з християнською символікою, наприклад античний міф про Орфея і біблійний мотив про блудного сина у романі “Перверзія”.
У бурлескно-травестійній манері поєднується високе і низьке у доповідях героїв цього ж роману Лайзи Шейли Шалайзер, Альборака Джабраілі, Стаха Перфецького.
Слайд 23
Інтертекстуальність у романах Ю.Андруховича реалізується у різних формах
– запозичення і переробка тем, сюжетів, мотивів, образів, приховане
і неприховане цитування, пародіювання, ремінісценції, алюзії тощо. Його твори ніби зіткані з безлічі цитат класиків і сучасних авторів, біблійних алюзій і міфологічних символів. Наприклад, у романі “Перверзія” знаходимо алюзію на новелу Томаса Манна “Смерть у Венеції”, а також своєрідний літературний парафраз сюжетної лінії повісті Миколи Хвильового “Санаторна зона”.
Слайд 25
Єдність масового й елітарного проявляється у тому, що
складний, інтелектуально насичений текст подається у формі детективу, любовного
чи пригодницького роману.
Слайд 26
Роман “Рекреації” Ю.Андруховича – перший постмодерний твір сучасної
української літератури: система образів, проблематика.
Слайд 27
«Рекреації» — перший
роман Юрія Андруховича. Опублікований у 1992
Слайд 28
У романі “Рекреації” заперечується як українська літературна традиція,
як
передрадянська, так і радянська
Слайд 29
Оповідка про початок 90-х і такий собі український
варіант бразильського карнавалу — Свято Веселого Духа, на яке потрапила
компанія українських поетів.
.
У ньому
як найяскравіше
розкрився потяг автора
до гротеску і
фантасмагорії
Слайд 30
Назва “Рекреації” (лат. – відновлення, перерви для відпочинку
між лекціями) натякає на звичаї спудеїв Києво-Могилянської академії, які
вдавалися до карнавальних ритуалів і забав.
Проте назва має інший смисл – “по-новому творити” й символізує поховання культури як засобу виживання нації і народження вільної, багатоманітної культури, що розвиватиметься після проголошення незалежності України в новому духовному просторі.
Слайд 31
Андрухович імітує різні літературні стилі: бароко, магічний реалізм,
український бурлеск і травестію, маньєризм тощо. Так, впливи бароко
виявляються у прагненні до карнавалізації, театралізації дійсності, бурлескно-травестійна поетика - у невідповідності між серйозним значенням викладених подій та їхнім "низьким" оформленням, що викликає комічний ефект.
Слайд 32
У вигаданому місті Чортопіль зустрічаються:
1. талановитий поет Мартофляк
(він же чоловік Марти; можливо, прототипом його є В.Неборак),
2.
геніальний режисер всіх часів і народів Павло Мацапура (прізвище означає “бридкий”, “страховисько” і асоціюється з “Енеїдою”),
3. поет Юрко Немирич, Хомський (прізвисько Хома, що асоціюється з легендарним Хомою Невірним),
4. Грицько Штундера (прізвище якого асоціюється з “бандерою”: герой народився в Караганді, а вихований у російськомовному Донбасі, де такі прізвиська були звичайними; корінь прізвища до того ж натякає на легковажну, цинічну й безпринципну людину).
Слайд 33
До Чортополя приїжджають:
з Ленінграда Хомський,
зі Львова – Марта
і Мартофляк,
з Коломиї (можливо, це прототип Чортополя, де в
ці роки проходило дійство “Духовної Української Республіки”) – Немирич і Штундера,
з-за кордону – Попель (згодом з’ясується, що це новітній Мефістофель, чорт).
Слайд 34
З кожним персонажем уже в дорозі відбуваються пригоди,
що свідчить про наближення дійства карнавалу.
Слайд 35
У "Рекреаціях" іронічно обігрується актуальна зараз проблема духовного
воскресіння нації. Прозу письменника навіть було вжито жанрову дефініцію
«новий український роман».
Слайд 36
Самотність і свобода дій кожного з письменників-персонажів роману
зображена на тлі всезагального карнавалу, який завдячує своїм існуванням,
зокрема, і темним диявольським силам.
Слайд 37
«…— Ми не можемо просто так піти, не
спробувавши тутешнього пива,— заявив Юрко.— Це все одно, що
навіки зганьбитися, вкритися неславою, показати ворогові спину, зрадити самих себе, накласти в штани. Зрештою, ми маємо певні моральні обов'язки перед самими собою!...»
«…але я волів би трохи більше почути про ту забаву, котра тут незадовго відбудеться. Що ви можете нам розповісти, юний ангеле?...»
Слайд 38
«…— А чи тебе хто просить увесь час
валандати по тому святі? — слушно зауважив Хомський.— Знайдеш
собі першу-ліпшу суперпанну — і вперед. Кожен з нас вільний у своєму виборі. Невільні люди не створять вільного карнавалу.
Хочеш бути вільним — будь ним…»
Слайд 39
«…— Брак паперу,— відповів Немирич.
— А я так
чекаю третю книжку його трилогії...
— Всі ми чекаємо.
— А
ви були на похороні в поета Петра Гаркавого?
— Не був.
— І як пройшов похорон?
— Пристойно…»
Часто зустрічається діалогічність художнього слова у Андруховича.
Слайд 40
Питання постмодерності роману
1. Метод відтворення художньої дійсності в
романі "Рекреації" кардинально відрізняється від реалістичного, традиційно прийнятого в
радянські часи.
Слайд 41
2. Відкидання віри в єдність і абсолютну істинність
ідеалів епохи, що передувала постмодерному часу і, як наслідок,
іронічність та скепсис, що переважають у тоні оповіді.
Слайд 42
3. Постмодерніський прийом інтертекстуальності, що полягає у творчому
переосмисленні, здобутків попередньої культурної епохи, своєрідній грі з її
уламками, їх новому комбінуванні.
Слайд 43
4. Відсутнє протиставлення не лише між протилежним етичними
та естетичними категоріями, але і між поняттями культура "офіційна"
і "профанна", метропольна і провінційна, національна і колоніальна.
Слайд 44
«…— А Фрейда ви знали?
— Фройда? Особисто не
знав, але слухав його лекції перед війною в Зальцбурзі.
—
То ви вже досить старий, пане Попель,— виявив Гриць.
— Я завше виглядаю молодший, як є насправді.
— А Юнга ви знали?
— Слухайте, я ж не можу всіх знати. Я знав деяких учнів Юнга. Дехто з них працював зі мною в моїй лічниці...
— Фантастика! А Джойса ви знали?...»
Слайд 45
5.Андрухович майже знищує відмінності між внутрішніми монологами персонажів
і власною розповіддю, що досягається, зокрема, нетрадиційним використанням у
названих випадках займенників другої особи (ти, ви).
Слайд 46
«…На Ринку вас вишикували шеренгами, спинами до сонця
над ратушею, Вас було дуже багато - сотні таких
самих, як ви, що приїхали веселитися на Свято Воскресаю чого Духу. Ви мовчали і дивилися на офіцера, що проходжав перед вами, поглядав на годинника і щось видивлявся збоку колишньої вулиці Сакраменток….".
Слайд 47
6.Образотворення в "Рекреаціях" має постмодерні особливості. В кожному
із образів чотирьох письменників, що діють у романі, наявні
автобіографічні риси, а це, за свідченням В.Пахаренка, дуже характерно для персонажу постмодерного літературного твору.
Слайд 48
Отже, як бачимо, "Рекреаціям" вистачає як зовнішніх, так
і глибинно- філософських ознак постмодерного напряму. Серед них -
відмова від тенденційності, вільна гра алюзій.
Слайд 49
Втілення принципу карнавальності
1.Андрухович використовує численні русизми, розмовні,
жаргонні та лайливі слова і вирази
(неслабо, дурхата, крейзуха,
зшизів, лажа та ін. ).
Автор навмисно епатує читача
та розвінчує постколоніальну дійсність
Слайд 50
2. Відбувається знищення межі між утопією, фантастикою, і
реальністю. Дія відбувається в неіснуючому місті Чортопіль, з’являється персонаж,
пан Попель, що має демонічні ознаки, але разом з тим читач постійно наштовхується на реалії тодішнього радянсько-перебудовного життя.
Слайд 51
3. Наявні алюзії до інших літературних творів, посилання
на масову і високу культуру Заходу, Украіни й Росії.
Згадується кіноактер Міккі Рурк, режисери Фелліні і Гічкок, сюжет про чикагського ганстера з американського кіно, книга рекордів Гінеса, Фрейд, Гессе, Глюк, Скарлатті та інші.
Слайд 52
«…Гриць захотів курити. Він черкнув сірником об підошву
на черевиці вбитого — точнісінько, як американський актор Міккі
Рурк у фільмі "Серце Ангела«…»
Слайд 53
Розширив смислове поле твору ремінісценціями
й натяками, образами й
сюжетними мотивами з:
“Енеїди” Івана Котляревського,
роману “Майстер і Маргарита” Михайла
Булгакова,
з Миколою Гоголем (Гоголівський епізод гри у карти з чортом, в якій ставкою є життя гравця-героя).
Слайд 54
4. Карнавальність романного буття, це, звичайно, опис святкової
процессії перебиранців та дій, які відбуваються під час Свята
Воскресаючого духу на гловній площі Чортополя, Ринок.
«..То були Ангели Божі, Цигани, Маври, Козаки, Ведмеді, Спудеї, Чорти, Відьми, Русалки, Пророки, Отці Василіани в чорному, Жиди, Пігмеї, Повії, Улани, Легіонери, Пастушки, Ягнята, Каліки, Божевільні, Прокажені,….»
Слайд 55
5.Важливим елементом карнавалу є невизнання ним будь-яких соціальних
устоїв та норм.
«….Так, Ростислав Мартофляк, ‘надія нації’, ‘офіційний
поет’, будучи у нетверезому стані, зраджує своїй жінці з тридцятивосьмирічною повією. Проте і Марта проводить ніч з Хомським…»
Слайд 56
6. Яскравою особливістю карнавалу є перевдягання.
Слайд 57
Так, Гриць Штундера майже підсвідомо знаходить собі новий
образ, що ріднить його з героїчним минулим українського народу:
змінює зачіску на козацький оселедець, а ‘мармури’ на стрілецький однострій. Такий одяг відповідає його внутрішній, дещо войовничій, сутності й особливо його душевному стонові у той момент.
Слайд 58
7. Подвійна спрямованість висміювання - йому підлягає і
світ навколо, і сам висміюючий.
Слайд 59
Яскраво ілюструють цей принцип наслідки ранкового сприйняття Мартофляком
своїй нічних пригод. До об’єктів його іронізування включається, зокрема,
ситуація трикутника: він - Марта - Хомський.
Переслідуваний підозрами поет зіставляє себе з героєм численних анекдотів про повернення чоловіка з відрядження.
Слайд 60
Таким чином, в романі ‘Рекреації’ чітко простежується зіставлення,
протиставлення і, нарешті, злиття двох начал - карнавального й
особистісного.
Слайд 61
Феномен творчості в романі "Рекреації"
1. Втілення провідної ідеї
руйнування колоніальної й антиколоніальної парадигми вітчизняної культури
Слайд 62
2.Аспект взаємовідносин письменників та пересічної людини висвітлений, на
противагу традиційному народницькому розумінню цих відносин у дещо іронічно-гумористичній
манері.
Слайд 63
О. Гнатюк говорить про зміст закінчення роману:
"Герої
та їхня дійсність зазнають перетворення - рекреацій.
Слайд 64
Отже, керуючись власним досвідом, Юрій Андрухович адекватно втілив
у романі "Рекреації" всю неоднозначність, суперечливість, внутрішню конфліктність буття
митця в сучасному українському суспільстві.
Слайд 66
«Московіа́да» — другий роман Юрія Андруховича, написаний лютому-квітні 1992
року в Фельдафінгу. Має підзаголовок «роман жахів».
Слайд 67
Роман оповідає про один день з життя студента
літературного інстутуту в Москві Отто фон Ф. Хоча в
романі не вказано точний період дії, проте за деталями можна встановити, що дія відбувається влітку 1991.
Слайд 68
Роман насичений гротескними і сюрреалістичними деталями, фантасмагоріями, на
основі величезної кількості чуток, що супроводжували розпад імперії і
водночас реалістичними деталями того ж періоду
Слайд 69
Роману «Московіада» притаманні такі риси, як:
Контрасність (непряма)
Іронічно-високий стиль
Культурологічна
паралель
Оптимістичність ліричного героя
Літературна містифікація
Гра алюзіями
Пародіювання і стилізація високих і
низьких, елітарних і масових жанрів
Формально-авантюрна фабула.
Травестія, фантасмагорія
Слайд 70
Контрастність
На контрастах, переважно прихованих, власне, базується структура
цього твору. Андрухович однаково легко переходить з урочистого стилю
на сленґ і навпаки, послуговуючись універсальною зв’язкою – іронією, яка балансує на межі кітчу.
Слайд 71
На сторінках роману ситуація дії змінюється кілька разів,
кадри Москви на зламі епох чергуються зі студентськими снами,
інтуїтивні ретроспективи – з відвертими проявами сексуальності.
Слайд 72
Іронічно-високий стиль
Недосвідченому читачеві твір може здатися гумористичним, але
в тому й полягає особливість постмодернізму: про серйозні речі
немодно говорити серйозно.
Слайд 73
Історію України подає в розрізі, причому спеціально
вводить для підсилення враження не зафіксованого в жодному підручнику
і майже бурлескного персонажа – короля України Олелька ІІ Довгорукого-Рюриковича
Культурологічна паралель
Слайд 74
Оптимістичність ліричного героя
Ліричний герой Андруховича постає у романі
оптимістичним – щирим і не зневіреним. Та й сам
роман „Московіада”, світлий, як міф, покликаний
„…засяяти провідною зорею
для всіх цих [...] енків…”
Слайд 75
Літературна містифікація
Автор «фільтрує» Москву з усіма її «жахіттями
та абсурдами» через
сприйняття Отто фон Ф. Упродовж майже всього
твору (до фінальної сцени) персонаж займає споглядально оцінювальну позицію.
«Московіада» позбавлена
бубабістської карнавальності та амбівалентності.
Слайд 76
Авторська гра з образом води, як символом очищення,
супроводжує героя впродовж усього роману. Потоки гарячої чистої води
пов’язані для Отто фон Ф. з відчуттям повноти життя, любов’ю і затишком.
Холодний дощ упродовж твору переслідує персонажа, виснажуючи його життєві сили. Цілодобовий дощ, зрештою, спричиняє «всесвітній потоп».
Слайд 77
Із наближенням фінальної сцени помітно активізуються в тексті
атрибути «потойбіччя». Московський метрополітен порівнюється із транспортом для пекельних
перевезень. Породжена в роки перебудови «жовтою і не лише червоною пресою» чутка про гігантських метрополітенівських щурів розгортається в романі у повноцінну сюжетну колізію.
Слайд 78
Отже, проза Андруховича є "хрестоматійним" зразком українського постмодернізму
і знаковим явищем для літпроцесу 90-х. Він почав цілий
виток в новітній літературі, адже йому вдалося те, чого прагнули багато як попередників, так і наступників: створити національний міф України у сучасній літературі, цим самим заперечивши теорію про те, що український аванґард позбавлений будь-яких історичних коренів.
Слайд 80
«Перверзія» — третій роман Юрія Андруховича.
Написаний у 1996 році.
Слайд 81
2. За Фрейдом:
1) або перехід за анатомічні
кордони частин тіла, призначених для статевого з'єднання;
Перверзія:
Словарь практического психолога.
— М.: АСТ, Харвест. С. Ю. Головин. 1998.
Збочення, перверзія (лат. perversio - розворот) - відхилення від норми.
Часто під збоченням мається на увазі статеве збочення. Проте говорять також про збочення апетиту, смаку, нюху; збоченням можуть бути названі й інші форми (ситуативних або органічних) порушень нормального функціонування організму.
Слайд 82
Юрій Андрухович, відмовляється від спроб побудувати цілісну картину
світу з певною ієрархією цінностей.
Натомість відбувається об'єднання окремих рівноцінних
елементів, що спричиняє фрагментарність оповіді.
Слайд 83
Твір складається з багаг тьох версій дійсності, безлічі
рівноцінних правд, побачених різними персонажами твору: головним героєм Стахом
Перфецьким, Адою Цитриною, Різенбокком, невідомим всезнавцем-оповідачем тощо.
Зв'язок між частинами довільний.
Навмисна незавершеність, неоднозначність тексту активізує увагу читача, робить його співавтором твору.
Слайд 84
Криза особистісного начала, характерна для сучасного світосприйняття, позначається
й на образах персонажів роману. Замість сталого, психологічно сформованого
персонажа у творі ми зустрічаємося з образами-масками.
Вони є скоріше носіями певних ідейних концепцій, філософськими абстракціями, ніж живими людьми. Їхню умовність засвідчує розмаїття імен. Наприклад, Стах має близько сорока, серед яких: Йона Риб, Карп Любанський, Сом Рахманський, Глюк, Блюм тощо.
Слайд 85
Привертає увагу читача наскрізне асоціювання Перфецького з рибою,
символом Ісуса Христа. Це підтверджує і бажання Перфецького жити
у воді, і кінцеве зникнення у водах венеціанського каналу, і той факт, що під час жертвопринесення риби послідовниками нового культу Стах ототожнюється з нею.
Слайд 86
«В роботі над "Перверзією" я свідомо пішов на
такий крок: щоб увібрати в себе оперну стилістику −
багато читав оперних лібрето. Літературно це дуже погані тексти, однотипні, стандартизовані. Вся патетика в такому тексті виглядає досить комічно. Вона набуває своєї сили в оперному дійстві, де ти бачиш і розумієш всю умовність. В "Перверзії" є розділ, де я переповідаю сюжет опери "Орфей у Венеції" в стилістиці оперних лібрето.»
Ю. Андрухович
Слайд 87
Сюжет опери “Орфей у Венеції” — це внутрішній
текст, дзеркальний аналог
усієї структури “Перверзії”. Витвір Метью Кулікоффа можна
приймати за
короткий виклад пригод Стаха Перфецького у Венеції. Поет Перфецький, удівець, залишався вірним своїй покійній дружині (своїй Еврідіці), поки не зустрів Аду Цитрину.
Слайд 88
Стах асоціюється з Орфеєм, що спустився до
пекла у пошуках утраченого кохання.
Трагічна історія любові
Перфецького до коханої, постійний мотив її пошуку, що увиразнюється в його снах, набуває рис філософської узагальненості.
Стах, як і Орфей, митець, який зачаровує усіх слухачів силою свого дару. Це підкреслюють постійні згадки про те, що герой грав на безлічі інструментів, «особливо на наших душах».
Слайд 89
Привертає увагу звернення автора до болючих проблем людського
буття.
Екзистенційні почуття самотності, втрати ґрунту й місця
в житті є наскрізними в романі, вони супроводжують духовні пошуки головного героя:
«Як багато всього я випустив, колекціонер дірявий, як багато розтратив, забув, особливо там, удома... Це вже тут ...я запрацював усім собою, злякався, що майже все розтрачу... Я злякався, що випадковість користується нами постійно і повсякденно. Я хотів би що-небудь проти неї змогти».
Слайд 90
Роман “Перверзія” — це “лавина текстів”, які нібито
зібрав в одній книжці автор.
Ю.Андрухович натякає спостережливому читачеві,
що серйозно сприймати текст роману не варто, адже він — зібрання, суміш різноманітних квазідокументів та свідчень.