Слайд 3
Особливості суб’єкта соціальної роботи
суперечливість соціальних об’єктів;
багатовекторність розвитку соціальних
об’єктів;
неможливість опису соціальних об’єктів скінченним числом термінів будь-якої соціальної
теорії (принципова неможливість формалізації);
багатофакторність буття соціальних об’єктів;
наявність багатьох суб’єктивних складових, що визначають співвідношення потрібного та наявного у розвитку соціальних об’єктів;
наявність суб’єктивних факторів формування соціального очікування, соціального прогнозу та соціального проектування;
наявність факторів, що визначають різні критерії оцінки зрілості розвитку соціальних об’єктів [Курбатов В.И., Курбатова О.В. Социальное проектирование: Учебное пособие. – Ростов н/Д: Феникс, 2001. – 416 с., с. 9].
Слайд 4
Поняття «соціальна робота»
«особливий вид діяльності, метою якої є
задоволення соціально-гарантованих та особистісних інтересів різних груп населення, створення
умов, що сприяють відновленню чи покращенню здатності людей до соціального функціонування» [Социальная работа: теория и практика: Учеб.пособие / Отв. Ред. Е.И.Холостова. – М., 2001, с.5].
Одне й те саме визначення можна по-різному прочитати
Слайд 5
На даному етапі в соціальній роботі не існує
єдиної теорії, наука представлена різноманітними науковими школами, дослідники спираються
на різні наукові парадигми
Written Worlds - Rob Gonsalves
Слайд 6
Парадигма (від грецьких «приклад», «модель», «зразок») – сукупність
фундаментальних наукових установок, уявлень, термінів, які прийняті великою кількістю
представників наукової спільноти.
Слайд 7
Парадигми, що застосовуються в теорії соціальної роботи
гуманістична парадигма;
соціал-дарвіністська
парадигма;
позитивістська парадигма;
утопія;
ліберальна парадигма;
модернізм;
постмодернізм.
Слайд 8
Гуманістична парадигма
Парадигма відображає ціннісне ставлення до людини.
Соціальний працівник
має допомогти людині, спираючись на її самосвідомість та підсилюючи
її вплив на оточуючий світ. Фахівець не нав'язує клієнту стратегію розв'язання його проблеми, а надає йому можливість обрати власний варіант дій серед кількох альтернатив. В той же час фахівець є щиро зацікавленим у розв'язанні проблеми клієнта
Суспільство прагне забезпечити мінімальні життєві стандарти індивіда.
Слайд 9
Соціал-дарвіністська парадигма
Теорія біологічної еволюції, розроблена в працях Ч.Дарвіна,
здійснила колосальний вплив на сучасників. Наукова подія такого масштабу
не могла не вплинути на сферу соціального знання.
Деякі соціологи замислювалися про необхідність виявлення специфіки природного відбору та боротьби за існування в соціальному світі.
Етичні принципи спрямовані проти допомоги соціально незахищених верствам. Допомога хворим, бідним, літнім та інших нужденним категоріям розглядається як дії, що послаблюють та навіть руйнують суспільство.
Разом з тим, суспільство змушено в силу різних причин займатися реабілітацією нужденних (іноді не лише шляхом фізичного та економічного заохочення, але й покарання).
Слайд 10
Позитивістська парадигма
З точки зору позитивізму основане завдання
науки полягає в тому, щоб емпіричним та аналітичним шляхом,
спираючись на факти, дослідити соціальні явища. Лише в цьому випадку наука може бути «позитивною», тобто позитивно вирішувати проблеми життя суспільства.
Засновники позитивізму вважали, що знання про суспільство має бути таким же точним, обґрунтованим та достовірним як знання про природу, напрацьовані природничими науками.
Абсолютизація в позитивізмі наукового знання привнесла в ідеологію професійної діяльності соціального працівника пріоритетність дослідницького інструментарію над загальнолюдськими цінностями (поняття «синдром соціального працівника» включає в себе явище, коли протоколи, статистика, тестування є більш вагомими аргументами ніж жива людина).
Слайд 11
Утопія як парадигма соціальної роботи
Парадигма відображає уявлення про
ідеальне суспільство, в якому викоренені всі відомі види зла,
задоволені всі запити людини і досягнене всезагальне благо за рахунок перемоги повної справедливості, свободи, рівності чи інших ідеалів, визначених авторами утопії.
З XVII-XVIII століть утопії знайшли своє втілення в соціальних протестах проти експлуатуючої сили капіталізму. Соціалісти-утопісти говорили про новий суспільний уклад, в якому панує повна гармонія, мир, справедливість.
Утопія знайшла своє місце в діяльності людини як механізм моделювання соціальної дійсності.
Слайд 12
Ліберальна парадигма
З точки зору лібералізму суспільство має поступово
реформуватися з метою повнішої реалізації індивідуальних цінностей та свобод.
Основний
метод лібералізму не стільки творчість і створення чогось нового, скільки усунення всього, що загрожує індивідуальній свободі та її розвитку.
При цьому держава, надавши кожній людині економічні, правові, соціокультурні передумови для мобілізації потенціалу особистості, знімає з себе відповідальність за соціальну негаразди окремої особистості .
Слайд 13
Модернізм
некласичний тип філософствування, що радикально дистанційований від класичного,
шляхом інтелектуальних припущень можливості плюрального моделювання світів (Энциклопедия «История
философии»)
Слайд 14
Постмодернізм
Постмодернізм можна розглядати як особливий тип світогляду, орієнтований
на формування такого життєвого простору, в якому головними цінностями
стають свобода в усьому, спонтанність діяльності людини, ігрове начало.
Постмодерністська свідомість направлено на заперечення всякого роду норм і традицій – етичних, естетичних, методологічних тощо, на відмову від авторитетів будь-якого рангу, починаючи від держави, великої національної ідеї, моральних парадигм і закінчуючи правилами поведінки людини в спілкуванні з іншими.