Слайд 2
Умови, що склалися внаслідок урядових заборон, були не
сприятиливими для розвитку української музики. Зокрема з другої половини
ХІХ ст. майже всю музичну освіту в Україні монополізувало Російське імператорське музичне товариство, що закладало в Україні низку своїх музичних шкіл із певно визначеним спрямуванням до русифікації музичних кадрів
Слайд 3
Великі зрушення відбулися в галузі розвитку української музики,
завдяки зусиллям передових діячів культури.Дійового поштовху завдали українські драматичні
професійні трупи, що широко пропагували українські мелодії, самотужки ставили оперні спектаклі.
Слайд 4
М. Кропивницький також був знаний як співак та
композитор. Великої популярності здобули його пісні “Соловейко” та дует
“Де ти бродиш, моя доле”.Також українська музична культура поширилась завдяки концертно-виконавській діяльності М. Лисенка та створення ним хорових колективів, які гастролювали в Україні
Слайд 5
Великим надбанням українського мистецтва є творчість багатьох композиторів.
Уже в перший пореформений рік славетний співак С. Гулак-Артемовський
(1813-1873) завершив створення першої української опери “Запорожець за Дунаєм”, яка стала міцним підгрунтям національного оперного мистецтва.
Слайд 6
Перлиної української класики стала виразна музична картина з
народного життя “Вечорниці” П. Ніщинського (1832-1896). Центральна її частина
– знаменитий чоловічий хор, який виконує пісню “Закувала сива зозуля” про страждання козаків у турецькій неволі, їхнє непереборне прагнення до визволення. У музичній спадщині композитора є обробки народних пісень “Про козака Сафрона”, “Про байду”, “ У діброві чорна галка”
Слайд 7
Палкий відгук широкого слухача завоювала опера М. Аркаса
(1853-1909) “ Катерина ” на текс однойменної поеми Т.
Шевченка. Вона відзначалася хвилюючим сюжетом, мелодійним багатством, співучістю і мала успіх на українських сценах.
Слайд 8
Головне у творчому доробку П. Сокальського (1832-1887)- опери
“Мазепа”(за поемою О. Пушкіна “Полтава”) “Майська ніч”, “Облога Дубна”.
Остання з’явилася друком з українським і російським текстом у 1864 р. Він написав також фантазії “Українські вечори”, “На берегах Дунаю” та інші фортепіанні твори, а також романси і хори.
Слайд 9
Із сучасних композиторів виділявся М. Колачевський (1851-1897), автор
фортепіанних творів та симфонії – видатного твору в історій
української інструментальної музики. Слави зажили також інші твори композитора, такі як: “Віють вітри”, “Дівка в сінях стояла”, “Побратався сокіл з сизокрилим орлом”
Слайд 10
Значним досягненням стала симфонія соль-мінор В. Сокальського (1863-1919).
Композиторові також належать кілька оркестрових творів, фортепіанні мініатюри, багато
романсів, дитяча опера та інші.
Слайд 11
Цілу епоху в музичнім житті України становить творчість
М. Лисенка (1842-1912)- великого українського композитора, блискучого піаніста-віртуоза, талановитого
хорового диригента, педагога, музиковиконавця і активного громадського діяча демократичного напряму. Напевне йому судилося стати основоположником української класичної музики.
Слайд 12
Основні творчі здобутки М. Лисенка припадають на 70-90ті
роки. Композитор обробив та опоблікував понад 600 зразків українського
музичного фолькльору, створив великий цикл “Музика до “Кобзаря” Т. Шевченка”, який включав понад 80 творів різних жанрів і форм. Зразком національної героїко-патріотичної опери стала монументальна народна музична драма “Тарас Бульба”
Слайд 13
На високий професіоналізм Лисенко підніс інструментальну музику. Він
є автором симфонічної фантазії “Козак-Шумка” , “Фантазії” та “Елегійного
каприччіо” для скрипки та фортепіано, струнних квартетів і тріо, п’єс для віолончелі. Ним створено багато творів для фортепіано. Творча спадщина великого композитора стала невичерпним джерелом української музичної культури.
Слайд 14
Розвиток музики у західноукраїнських землях також стимулювався драматичним
театром. У багатьох п’сах музичні номери були органічною частиною
спектаклів, які називалися “ комедіо-опера ”, “мелодрама”, “оперета”.Значного поширення набув хоровий рух, осередком якого стало місто Перемишль. Тут, завдякі меценатові І Снігурському, в 1829р. був заснований постійний церковний хор, яким довгий час керував німецький композитор і диригент А. Нанке.
Слайд 15
На основі цьоо хору, виросли композиторські сили, що
разом з своїми послідовниками створили так звану перемирську школу.
ЇЇ перші представники Михайло Вербицький (1815-1870) та І. Лавровський (1822-1872) писали церковну музику, численні твори для чоловічого хору. Найвідоміша з них -“Підігряни” М. Вербицького нагороджена на театральному конкурсі 1864р. Йому належить музика гімну “Ще не вмерла Україна” та “Заповіту” на вірші Т. Шевченка для двох хорів і оркестру .