Слайд 2
ПЛАН
Ф. Дюрренматт – швейцарський драматург, прозаїк, кіносценарист.
Гротеск –
спосіб зображення і відтворення картин кризового стану світу.
Аналіз п`єси
«Гостина старої дами»:
історія написання;
жанр, провідний прийом;
система образів, проблематика;
екзистенційні риси, ідея;
«Гостина старої дами» - трагікомедія з ознаками драми-притчі.
Слайд 3
мета
Дізнатися, якою особистістю був Ф. Дюрренматт; з`ясувати особливості
його художнього світу; значення творчості майстра для світової літератури
на прикладі п`єси «Гостина старої дами»;
повторити, поглибити поняття і літературознавчі терміни і вивчити нові ;
з`ясувати жанрову природу і провідний художній прийом
«Гостини старої дами»;
проаналізувати образну систему, визначити проблематику ідейне значення твору;
працювати над вдосконаленням навичок зв`язного мовлення, образного мислення, розвивати логіку, творчу уяву.
виховувати такі якості характеру як людяність, доброту, співчуття, честь і чесність; любов і цікавість до театру, літератури і читання.
Слайд 4
Тільки у драматичній формі комедії можна втілити
сучасну трагедію.
П`єса зла, відтак трактувати її
слід якнайгуманніше.
І
персонажі повинні
викликати не гнів,
а сум.
Фрідріх Дюрренматт
Слайд 5
проблемне питання
Чим
виміряти
ціну людського життя?
Слайд 6
Впливи
РодИна (батько – священик, дід - політик)
С. К`єркегор,
А. Камю (екзистенціалізм)
Франц Кафка, М. В. Гоголь
Астрономія
Образотворче мистецтво
(картини І. Босха)
Слайд 7
Ієроним босх - нідерландський художник 15-16 ст.
Слайд 8
Дюрренматт-письменник переміг дюрренматта-художника?
(«принижений мінотавр»,«портрет планети », «розлючені
кентаври»)
Слайд 9
Фрідріх Дюрренматт (1921-1990) -
Країна: Швейцарія
Рід діяльності: драматург,
прозаїк, автор радіоп`єс, кіносценаріїв, критик, експериментатор - перекладав класичні
твори сучасною художньою мовою (Шекспіра, Гете)
політичний діяч
талановитий художник-експресіоніст
Слайд 10
“Гостина старої дами“ (1957)
П`єса зла, відтак трактувати її
слід якнайгуманніше. І персонажі
повинні викликати не гнів,
а
сум.
Фрідріх Дюрренматт
- як ви розумієте цей вислів?
Слайд 11
Головні персонажі п`єси –
Клер цаханасян, альфред іль,
гюленці
Слайд 12
Сюжет п`єси “Гостина старої дами“ (зав язка, розвиток
дії, кульмінація, розв язка)
Слайд 13
Головні герої є уособленням певної ідеї
Гюленці
-
вбивство
одноголосний вирок
шок
кредити
Слайд 14
Гюленці – втілюють ідею морального занепаду і знецінення
гуманізму,
демонстрація слабкодухості, конформізму,
знищення загальнолюдських цінностей під владою грошей
Слайд 15
Конформізм –
пасивне, пристосовницьке прийняття готових зразків у поведінці,
поглядах;
відсутність власної позиції,
покора найбільшій силі тиску .
Слайд 16
Кому, на вашу думку, з героїв п`єси можна
адресувати рядки Ліни Костенко?
…Не бійся правди, хоч яка
гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш – то уже навіки.
Слайд 18
Художня деталь
засіб словесного мистецтва, який полягає у виділенні
особливо значущого елементу художнього образу.
Клер – статична крапка,
закам`яніла, змертвіла, з протезом душі.
Слайд 20
ідея
Клер – втілення ідеї помсти
морально травмованої свідомості:
зло породжує інше зло
і знищує
людину зсередини.
Слайд 21
Іль
розуміння провини
страх
перемога над страхом
зухвалість
загибель
Слайд 22
Ідея образу: еволюція від сну совісті
до
морального очищення, перемоги людяності
Іль, який пройшов весь «крізь пекло»,
демонструє, як крізь бруд пробивається джерело людяності .
В екзистенційній межовій ситуації міцніє його душа,
герой переживає «момент істини» ,
оновлення породжують його відповідальність і потребу спокутувати давні гріхи ціною власного життя.
Слайд 23
Проблематика трагікомедії
Чи можна за суспільне благо сплатити життям
окремої людини?
Чим, як і чи потрібно спокуту-вати борги минуло-го
права
сили і влади грошей
Чи можна компенсу-вати трагедію свого життя помстою тому, хто
в ній
винен
Чи виправдо-вується «справедли-вість» такими засобами її досягнення як підкуп і вбивство?
проблема моральної відпові-дальності за свої вчинки
Слайд 24
Чи можна вважати «Гостину старої дами» драмою-притчею?
Який важливий
урок
ми отримали, прочитавши твір?
Слайд 25
Ідея «Гостини старої дами»
Виживання людства залежатиме від виживання
людяності.
Слайд 26
проблемне питання
Чим
виміряти
ціну людського життя?
Слайд 27
Шукайте цензора в собі.
Він там живе, дрімучий, без
гоління.
Він там сидить, як чортик у трубі,
і тихо вилучає
вам сумління.
Зсередини, потроху, не за раз
Все познімає, де яка іконка.
І непомітно вийме вас - із вас,
Залишиться одна лиш оболонка.
Ліна Костенко