Слайд 2
Зерттеу өзектілігі: Елдің мәдениетттенуіне, кемелденуіне арналған шара ретінде
қоданбалы деңгейімен, әлеуметтік мәселені көтеретіндігімен маңызды. Тіл білімінің жаңа
саласы ділдік лингвистиканы негіздеуге, оны пән ретінде айқындауға арналғандығымен, бұрын зерттелмегендігімен де өзекті.
Слайд 3
Зерттеу мақсаты: Қазақ тіл білімінде тереңінен зерттелмеген діл
түсінігін қарастыру, оның ұлттық санамен байланысын зерттеу және сол
арқылы ұлттық діл түсінігін қарастыру. Ұлттық діл және оның тілдегі бейнесін анықтау үшін эксперименталдық талдау жасау.
Слайд 4
Зерттеу нысаны: тіл арқылы көрінетін діл, ділді айқындайтын
түсініктер, ұлттық діл, ұлттық сана және тарихи жады.
Слайд 5
«Менталитет» сөзі латын тілінен енген және сол тілден
аударғанда «mens, mentis» сөзі ақыл, ойлау, пайым, ойдың көрінісі
деген мағынаны білдіреді.
Слайд 7
Ділді зерттеуші орыс ғалымдары
Слайд 8
Ділді зерттеуші қазақ ғалымдары
Слайд 9
Ділге әсер етуші факторлар:
-георграфиялық жағдай;
-уақытты қабылдау;
-мәдени мұраның бар
болуы;
-қоғамдық жағдай;
-саясат.
Слайд 10
И.К.Пантин: «Діл – халықтың өткені туралы жадысы, тарихи
тұрғыда қалыптасқан өзінің «кодына» кез келген жағдайда, тіпті апаттық
жағдайда да адал миллиондаған адамдардың мінез-құлықтары»
Слайд 12
Ділдік лингвистика пәнін негіздеуге қатысатын ғылым салалары:
-Философия;
-Тарих;
-Тіл білімі;
-Психология;
-Этнология;
-Мәдениеттану
Слайд 13
Ділдік лингвистика пәнінің зерттеу нысаны – тіл арқылы
көрінетін діл.
Ділдік лингвистиканың зерттеу мақсаты – тіл мен
ділдің бірлігі мен ерекшелігін функционалдық, когнитологиялық бағытта зерделеу.
Слайд 14
ОБАЛ БОЛАДЫ:
Нан қиқымын тастау – 26; асты ысырап
қылу – 14; малды ұру/тебу – 9; адамға/жануарға қиянат
жасау – 8; ақты төгу – 7; айналаға зиян келтіру – 5; жақсының қадірін білмеу – 4; дұрыс білім бермеу – 3; біреуге жала жабу – 2; жасы кішіге қысым көрсету, өзгенің ісіне кедергі болу, босқа шашылу, аяушылық жасамау, қыздың көз жасына қалу, жетімге көмектеспеу, ысырапшылдықты білмеу, кесірі тиеді, сәбиді қоқысқа тастау, мүгедек адамға көмек көрсетпеу, асты қорлау, құстың ұясын бұзу – 1.
Слайд 15
ЖАМАН БОЛАДЫ:
Босағаны керу – 6; үйге қарай жүгіру
– 5; күлді басу, шаш жаю – 4; туысымен
араласпау, таңдайын қағу, табалдырықта тұру – 3; бүйірін таяну, қастандық жасау, түнде тырнақ алу, ата-ананы құрметтемеу, үйді айналу, үйде ысқыру, кір суды басу – 2; қолды төбесіне қою, досты бағалай білмеу, екі досты айыру, адамдар бір-бірін сыйламау, адамға қиянат жасау, құдыққа түкіру, зиянды заттардың алдын алмау, түнде суға бару, қараңғыда терезеден қарау, біреуді өсектеу, босағада тұру, ерсі қылық жасау, асыра сілтеу, қарғысқа қалу, жұма күні кір жуу, қасірет жасау, мысықты тебу, ақты төгу,тырнақты шашу, жаман ырым жасау, адамның көңілін қалдыру, үлкен қателік жасау, ұрлық жасау, тізесін құшақтау, балаға көп айқайлау, белді таяну, әйел адамға қол көтеру – 1
Слайд 16
ҰЯТ БОЛАДЫ:
Қыздың ашық киінуі – 9; үлкенді
сыйламау – 8; өтірік айту – 7; үлкеннің алдын
кесу – 6; орынсыз күлу – 5; өсек айту – 4; ерсі қылықтар көрсету, сөзінде/уәдесінде тұрмау, үлкен кісіге қарсы сөйлеу – 3; өтірігі ашылу, балағат сөз айту, жамандық ойлау/жасау, біреуді жамандау – 2; тәртіпсіздік көрсету, ананы сыйламау, тәкаппар болу, әдепсіздік көрсету, аузыңды шайнаңдату, қонаққа қабақ шыту, ата-ананы ұятқа қалдыру, мәдениет сақтамау, дөрекі сөйлеу, үлкенмен сөз таластыру, ұятты нәрселер жасау, жұрттың көзінше сүйісу, біреуге жала жабу, көзқарасы төмен болу, артық сөз айту, қарызды қайтармау, қыздардың кіндігін ашып жүруі, артына сөз ердірту, өзін-өзі ұстай алмау, ер адамнан жоғары шығу, үлкен кісі отырғанда баланы ұру, біреудің ала жібін аттау, ар-намыстан аттау, абыройы төгілу – 1.