Слайд 2
ТЕМА ЗАНЯТТЯ
Е. Хемінгуей: нарис життя та
творчості.
«Старий і море» - повість- притча
про людину.
Слайд 3
МЕТА:
ознайомитися з етапами життя і творчості Е.Хемінгуея
ознайомитися
з повістю-притчею «Старий і море» як підсумком моральних шукань
митця
розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність
розглянути поняття “героя кодексу”, “ефект айсберга”
проаналізувати особливості жанру повісті-притчі
охарактеризувати образ Сантьяго
розглянути систему образів, їх символічність
з'ясувати актуальність проблематики притчі
Слайд 4
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Нарис життя і творчості Е.Хемінгуея
“Старий і море”
— філософська повість-притча про людину.
“Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний
зміст твору.
3. Образ Сантьяго
Слайд 5
КЛЮЧОВІ ТЕРМІНИ
Хемінгуеївський “герой кодексу”
Повість-притча
“Ефект айсберга”
Підтекст
Образ – символ
Слайд 6
по закінченню заняття повинні
Знати
новаторський характер прози Е.Хемінгуея
основні твори
чому
твір називають повістю-притчею?
що таке “принцип айсберга”?
Вміти
визначати філософсько-символічний зміст сюжету
твору,конфлікт
аргументувати свою точку зору, підтверджувати прикладами і цитатами з тексту
Слайд 7
ЛЮДИНА - ЛЕГЕНДА
Ернест Хемінгуей
Нарис життя та
творчості
(1899-1961)
Слайд 8
«Людину
можна знищити,
але перемогти
її неможливо»
“Людина народжується не для поразки”
Е. Хемінгуей
Слайд 9
відомий американський письменник, журналіст, лауреат Нобелівської премії(1954)
Ернест Хемінгуей
1899-1961
Слайд 10
Народився Ернест Міллер Хемінгуей
21 липня 1899 року
в Ок-Парку,
в невеличкому, чистенькому містечку, поруч з Чикаго
- найбільшим торгово-промисловим центром Середнього Заходу США в заможній родині приватного лікаря.
Будинок Хемінгуеїв в Оук-Парку
Слайд 11
Ернест Міллер Хемінгуей,
Грудень 1899 р.
(5
місяців)
Слайд 12
Майбутній письменник був другою дитиною із шести, ріс
у культурній, забезпеченій родині, і батьки, кожен по-своєму, намагалися
пробудити інтереси та розвивати здібності
Слайд 13
Батьки Ернеста Хемінгуея
Мати -
аматорка музики й живопису, яка навчалася співу й дебютувала
у нью-йоркській філармонії, тут, у своєму містечку, змушена була задовольнятися викладанням музики, співом у церковному хорі. Прагнула навчити сина грі на віолончелі, віддала займатися в школі танців.
Батько - лікар за професією й етнограф-аматор за уподобаннями - захоплювався полюванням, брав з собою в ліси Ерні, водив його в індіанські селища, намагався привчити сина спостерігати природу, звірів, птахів, придивлятися до незвичайного життя індіанців.
Слайд 14
Музиканта з Ерні не вийшло, але любов до
гарної музики та картин залишилася у Хемінгуея на все
життя.
Батько - супутник його дитинства й отроцтва. Але після того, як йому виповнилося п'ятнадцять років, Ернест не мав нічого спільного з батьком
(проблема "батьків і дітей") Пізніше батько виникає лише у примарних спогадах і снах.
Супутник його змужнілості, приклад завзятої і мужньої праці - дідусь, учасник Громадянської війни 1861 - 1865 років.
Слайд 15
Ок-Паркська середня школа.
Хемінгуей отримав середню освіту, відзначився
високим рівнем загальноосвітньої підготовки. Майбутній письменник із вдячністю згадував
своїх викладачів рідної мови та літератури.
Шкільна газета "Трапеція" (згодом був її редактором) і шкільний журнал, в якому у 1916 році Хемінгуей надрукував перше оповідання «Скрижаль», дали можливість спробувати свої сили в літературі, в яких він розміщує статті, фейлетони та короткі оповідання.
Слайд 16
За що б не брався Ерні, він в
усьому намагався бути першим.
Був капітаном і тренером різних
спортивних команд, отримував призи з плавання і стрільби.
Слайд 17
Займався тільки "мужніми" справами: спортом, полюванням, коридою, військовою
журналістикою, виходив у море.
Він не уявляв собі життя без
рибалки, полювання, без лісів, гір і моря.
Слайд 18
Після закінчення школи юнак якийсь час працює у
невеличкій газеті. Коли Хемінгуею виповнилось 19 років, він їде
до Європи, щоб добровольцем взяти участь у Першій світовій війні, яка стала для нього першим життєвим університетом.
Хемінгуей із сестрою Марсаліною та друзями, 1920
Слайд 19
Агнеса фон Куровські і Ернест Хемінгуей. Мілан, 1918
р.
Агнеса фон Куровські,1918. Перше кохання Ернеста Хемінгуея
За участь у
війні, за мужність і відвагу, за порятунок солдатів він був нагороджений військовим хрестом та срібною медаллю
“За доблесть” - найвищою нагородою Італії для іноземців.
На війні він зустрів своє перше кохання.
Слайд 20
Життєва біографія Хемінгуея почалася в воєнних окопах на
річці Пьяве, а його літературна біографія - в Парижі
20-х років, де він оселяється після війни.
Хемінгуей, Париж, 1924 р.
Слайд 21
Париж у ті часи був «Меккою» модернізму.
Письменники,
поети, художники з усіх усюд з'їжджалися сюди, щоб зануритися
в атмосферу, де руйнувались колишні цінності і створювалися нові, народжені протиріччями XX століття.
У цей вир занурився молодий журналіст, який твердо вирішив стати письменником.
Хемінгуей, 1924 р.
Слайд 22
Одночасно з пошуком свого шляху в літературі визначався
і світогляд письменника, формувалися його політичні переконання.
Він багато
подорожував Європою: як кореспондент кількох американських газет побував у Німеччині, Швейцарії, Іспанії, Туреччині.
Ернест і Пауліна Хемінгуей на кориді. Памплона, 1928 р.
Ернест і Пауліна Хемінгуей,
Париж, 1927 р.
Слайд 23
Колишній фронтовик побачив війну іншими очима, що визначило
його громадську позицію:
"писати нещадну правду про життя".
1923
р. - дебютом у світі літератури для Хемінгуея-журналіста став збірник "Три оповідання і десять віршів"
1925 р. - книга "В наш час" вперше зачіпає проблеми "загубленого покоління"
1926 р. – повість "Фієста"
1929 р. - роман "Прощавай, зброє!" приніс світову славу й визнання Хемінгуею. Пізніше твір був екранізований
Слайд 26
Результатом роздумів письменника над подіями в Європі кінця
30-х років стали романи:
1937 - "Мати і не мати"
1940 - «По кому подзвін» - величний епічний твір, в якому автор з філософських позицій усвідомлює події війни в Іспанії.
Генерал Енріке Лістер і
Ернест Хемінгуей на фронті в Ебро. 1938 р.
Слайд 27
Під час Другої світової війни Хемінгуей буває
у Лондоні на англійському військовому аеродромі, здійснює декілька перельотів
через Ла-Манш.
У 1944 році разом із 22-ю танковою дивізією французьких військ генерала де Голля одним із перших входить в Париж.
Слайд 28
Під час Другої світової війни Хемінгуей створює на
Кубі приватну агенцію по боротьбі з фашистами. Разом з
друзями на яхті "Пілар" патрулює узбережжя Атлантичного океану в пошуках німецьких підводних човнів.
Активна боротьба з фашизмом поєднується з журналістською діяльністю.
Нариси та репортажі воєнних часів увійшли в книгу "Люди на війні" (1942).
Під час війни Хемінгуей також працює над книгою про море, яка так і не була закінчена й вийшла вже після його смерті - "Острови в океані" (1970).
Слайд 29
Хемінгуей і сини Грегорі(ліворуч) і Патрік
грають з
кошенятами. Листопад 1946р.
Хемінгуей в Айдахо
Слайд 30
Наступні роки свого життя Хемінгуей багато мандрує (Іспанія,
Франція, Східна Африка), але постійно живе на Кубі -
країні, яка стала для письменника новою батьківщиною ще з часів Другої світової війни.
Хемінгуей позує з буйволом,
під час сафарі в Африці. 1954
Ернест Хемінгуей і його шофер Адамо в місцях, описаних у романі
«По кому подзвін». Липень, 1953
Слайд 32
Це роздуми і міркування про людину, її місце
у Всесвіті
1952 рік стає черговою перемогою Хемінгуея:
він пише
твір свого життя - повість "Старий і море“
Слайд 33
Вручення Нобелівської премії з літератури.
У своєму будинку
на Кубі. 1954
Наступні два роки стають роками вшанування великого
Хема:
-1953 - Пулітцерівська літературна премія
- 1954 - Нобелівська премія, визнання його творчості і діяльності у світі .
Слайд 34
Ернест Хемінгуей на площі
Сан-Марко, Венеція. 1954 р.
Ернест
Хемінгуей і Мері на сафарі.
Кенія. 1953 р.
Слайд 35
Останні
роки життя
Хемінгуей в своєму будинку на
Кубі.
.
Остання фотографія
Слайд 36
В останні роки життя Хемінгуей хворіє, лікується в
США, переживає депресію, його переслідує синдром смерті батька.
1 липня
1961 року повертається додому в садибу Фінка Віхія на Кубі.
Вранці, 2 липня 1961 року, пострілом з улюбленого карабіна обриває життя.
Місце поховання
Ернеста Хемінгуея
Слайд 38
Письмовий стіл письменника
Пам`ятник Хемінгуею
Е.Хемінгуей і Ф.Кастро
Слайд 39
1925-збірка новел “У наш час”
1926 – роман “І
сходить сонце”(“Фієста”)
1927-”Чоловіки без жінок”(збірка новел)
1929-”Прощавай, зброє!”
1933-”Переможець не отримує нічого”
1935-”Смерть
після полудня”
1936- “Сніги Кіліманджаро”
1937-”Мати і не мати”
1938-”П`ята колона”
1939-”По кому подзвін”
1952-”Старий і море”
Літературна спадщина
Слайд 40
Новаторство прози
лаконізм тексту
відвертість сповіді від першої особи
“ефект
айсберга”
Слайд 41
«Очі – дзеркало душі».
Вдивіться уважно в портрет
Ернеста Хемінгуея.
Про що вам говорить цей уважний і
зосереджений погляд його очей?
Якими рисами характеру повинна володіти ця людина?
Слайд 42
Безстрашний
Проникливий
Милосердний
Дружелюбний
Чесний
—
Щирий
Життєрадісний
Сміливий
Відчайдушний
Ніжний
Веселий
Оптиміст
Герой
Вірний
Слайд 43
Людину перемогти
неможливо
Люби природу
Будь оптимістом
Умій постояти за себе
Меседж від
Хемінгуея
Ти
— це частинка світу
Кодекс честі — вічний
Ні - війні!
Не
будь байдужим
Слайд 44
Мудрі думки Хемінгуея
Світ — чудове місце, гідне того,
щоб за нього боротися.
Старіють не тільки відповіді, а й
запитання.
Кожна людина народжується для певної справи…
Ми стаємо міцнішими там, де ламаємось
Чому ми повинні жити за загальними правилами? Ми – це ми…
Слайд 45
Спираючись на знання біографії письменника, складаємо
портрет хемінгуеївського
«героя кодексу»
Слайд 46
Хемінгуеївський «герой кодексу»
Слайд 47
Захоплюючись творами Хемінгуея,
український художник О.Шупляк
створив ряд
картин
Слайд 48
Шупляк Олег
"Старий і велика рибина“,
2012
Слайд 49
Твори Е.Хемінгуея називають
“підручниками для
справжніх чоловіків”
Слайд 50
ЛЮДИНА
Честь
Сила волі
Стійкість
Гідність
Гармонія
Витривалість
Мужність
Оптимізм
Мудрість
Гуманізм
Твори Хемінгуея допоможуть і вам зійти на
найвищу вершину — ЛЮДИНА
Слайд 52
“ЗНАЙДИ ЗАЙВЕ!”
В ЯКИХ КРАЇНАХ НЕ БУВАВ Е.ХЕМІНГУЕЙ?:
Англія
США
Іспанія
Італія
Фінляндія
Франція
Україна
Куба
Країни
Африки
Слайд 53
“ЗНАЙДИ ЗАЙВЕ!”
ТВОРИ Е.ХЕМІНГУЕЯ:
«Старий і море»
«Майстер і Маргарита»
«Фієста»
«Чума»
«Прощавай,
зброє»
«Перевтілення»
«По кому подзвін»
Слайд 54
ПОВІСТЬ –ПРИТЧА
“СТАРИЙ І МОРЕ” (1952)
Слайд 55
ПРИГАДАЙТЕ!
СЛОВНИКОВА РОБОТА
ЩО ТАКЕ “ПОВІСТЬ”?
ЩО ТАКЕ “ПРИТЧА”?
ЩО ТАКЕ “СИМВОЛ”?
Слайд 56
Історія створення повісті “ Старий і море”
Навесні 1936 року Е.Хемінгуей опублікував в журналі
“Ескавей”
нарис “На голубій хвилі ” про епізод риболовлі в Гольфстрімі.
В основу оповіді покладено реальний випадок із життя кубинця, який близько 80 днів рибалив біля берегів Гавани. Йому пощастило піймати гігантську рибину - марліна, яка довго тягла за собою човен, але так і не вдалося доставити її до берега. Коли його знайшли, здобич розшматували акули, а сам рибалка дуже горював.
Слайд 57
З історії створення повісті
овісті.
Прототипом головного героя повісті
став
кубинський рибалка Грегоріо Фуентос,який дожив до 104 років
.
Слайд 58
Саме цю історію Хемінгуей збагатив новими деталями, глибоким
життєвим і філософським змістом.
Але між нарисом і повістю
пролягло довгих чотирнадцять років.
Повість була надрукована у вересні 1952р. на сторінках журналу “Life”.
2017рік-ювілейний-повісті виповнюється 65 років
Слайд 59
ТВІР “СТАРИЙ І МОРЕ” МАВ НЕЧУВАНИЙ УСПІХ
Тираж
у кількості
5 мільйонів 435 тисяч примірників розпродався
за
48 годин
Слайд 60
твір всього життя - повість "Старий і море“
відзначено найвищою нагородою –Нобелівською премією у 1954 році.
Як
ви думаєте, чи дають Нобелівську премію за просту розповідь про риболовлю?
Слайд 61
Повість має два рівні:
1-буденний, 2 – символічний,
реалістичний(буденний) рівень
розповіді поступово стає символічно-притчевим
Повість збудована за “ефектом айсберга”
Ефект айсберга
- стилістичний прийом, коли читачеві відводиться роль «співавтора», який самостійно осягає підтекст.
“ВЕЛИЧ РУХУ АЙСБЕРГА В ТОМУ, ЩО ВІН ЛИШЕ НА ОДНУ ВОСЬМУ ЗДІЙМАЄТЬСЯ НАД ВОДОЮ” Е. ХЕМІНГУЕЙ
Слайд 62
Сюжет – поєдинок Сантьяго з рибиною
1/8
Підтекст
— Притча
— Символи
—
Образи
—Проблематика
— Лейтмотив
— Філософія
— Пафос
Слайд 63
Конкретний план – розповідь про пригоду з життя
рибалки
Підтекст –
філософське осмислення долі людини, сенсу буття
у всесвіті
Слайд 64
Проблематика повісті
Людина і природа
: людина – частина Всесвіту, частина природи.
Людина і
суспільство: сенс її існування у гармонії з собою та суспільством, досягнення поставленої мети
Слайд 67
Старий за віком, самотній, звичайний рибалка. Виснажений, безталанний,
невдаха. .
Образ старого Сантьяго
Слайд 68
Безталанний
Витривалий
Самотній
Любить хлопця
Незвичайний
—
Поважає Всесвіт
Відчайдушний
Сміливий
Щирий
Переможений
Переможець
Оптиміст
ЛЮДИНА
Досвідчений рибалка
Сантьяго
Слайд 69
ВІРА У ПЕРЕМОГУ – ЦЕ ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ!
Слайд 72
Як можна пояснити фінал твору?
Чому старому знову
сняться?...
Слайд 73
ХТО Ж ВІН? ПЕРЕМОЖЕЦЬ ЧИ ПЕРЕМОЖЕНИЙ?..
Слайд 74
перемога? …чи поразка?
У РОЗВ’ЯЗЦІ ПОВІСТІ ЗВУЧИТЬ ДУМКА,
ЩО
ЖИТТЯ ПРОДОВЖУЄТЬСЯ:
СТАРИЙ ОТРИМАВ ПЕРЕМОГУ
НАД ДОЛЕЮ, ЗДІЙСНИВ МРІЮ
Слайд 75
персонаж
старий Сантьяго
море
хлопчик Маноліно
рибина
акули
жителі селища
сон старого, леви
природа
туристи
символ
ОБРАЗИ - СИМВОЛИ
ПОВІСТІ
Слайд 76
Бліц -турнір “Так - ні?”
Старому рибалці не щастило
в морі 82 дні.
Батьки Маноліно з радістю відпускали його
в море із Сантьяго.
З іншим рибалкою хлопець у перший тиждень зловив 3 рибини.
У старого і хлопчика було спільне захоплення – футбол.
На 85-й день старий пішов у море з Маноліно.
Велика риба тягла старого у відкрите море.
Старий мав з собою у човні воду і хліб.
Старий боровся з рибиною 2 дні?
Старий переміг рибу і затягнув її в човен.
Сантьяго відбився від цілої зграї акул.
Скелет рибини мав довжину 18 футів (близько 5 м 49см)
Повернувшись додому, старий заснув. Йому снилися акули.
Слайд 77
У КОЖНОГО З НАС Є МРІЯ,
ЯК І
У СТАРОГО САНТЬЯГО.
ЯК ЗДІЙСНИТИ СВОЮ МРІЮ
(за повістю Е.
Хемінгуея «Старий і море»)?...
“Мікрофон”
На мою думку, щоб “бути переможцем”, здійснити свою мрію, досягти поставленої мети ТРЕБА…
Слайд 78
підводячи підсумок заняття
чи запам'ятали ви
новаторський характер прози Е.Хемінгуея
що
таке “принцип айсберга”?
основні твори
навчилися
аргументувати свою точку зору, підтверджувати прикладами
і цитатами з тексту
Слайд 79
АНАЛІЗУВАТИ ЗМІСТ НИЖНЬОЇ ЧАСТИНИ «АЙСБЕРГА» (ПІДТЕКСТ):
- охарактеризувати притчевість повісті
- розкрити символіку образів повісті, заповнити таблицю,
- пояснити філософський зміст повісті «Старий і море».
Домашнє завдання
Слайд 80
ВИ
вирушаєте у бурхливе життєве море
Будуть і
хвилі зневіри, і труднощі можуть здолати…
ПАМʼЯТАЙТЕ!
«Людину можна знищити,
але
перемогти її неможливо»
бо
“Людина народжується не для поразки”
Е. Хемінгуей