Слайд 2
Мета методичного об'єднання:
підвищувати науково-методичний рівень професійної компетентності педагогів;
۰залучати
вихователів до вивчення та аналізу педагогічних і філософських поглядів
С.
Ф. Русової;
۰забезпечити обмін професійного досвіду, використовуючи ідеї педагогіки С. Ф. Русової.
Слайд 3
«Дитячий садок – це перша найгідніша
школа для
дитини, національна школа, в
якій пробуджується її національна і
громадянська свідомість»
С. Русова
Слайд 4
Життєвий та творчий шлях Софії Русової..
Народилася вона 18
лютого 1856 року на Чернігівщині. Мати Софії – Ганна
Жерве, французького походження, батько – Федір Ліндфорс, швед. Зразкову родину Ліндфорсів поважали сусіди і селяни, проте щастя було недовгим. Коли Софійка була зовсім маленькою, померли її сестра Наталя і брат Володя. Від туги і горя тяжко захворіла й невдовзі померла мати. Діти залишилися під опікою батька Федора Ліндфорса, який справою свого життя вважав безкорисливе служіння народові.
Слайд 5
У 10 років Русова вступила до Фундуклеївської гімназії,
яку закінчила з золотою медаллю.
Взимку 1871 родину спіткало
горе: раптово помирає батько. Зовсім юна Софія залишилася круглою сиротою.
Перед Софією постає питання: який шлях обрати? І вона із сестрою Марією вирішує присвятити себе школі. З цією метою сестри їдуть до Петербурга, де вивчають досвід кращих педагогів та роботу шкіл: твори Песталоцці, Руссо, Дістервега, Фребеля.
Слайд 6
У1871 році, вже в Києві Софія і Марія
Ліндфорс відкривають приватний дитячий садок, у якому було 20 вихованців.
Серед вихованців
були здебільшого діти з родин інтелігенції, зокрема двоє дітей Старицьких. Сестри не шкодували свого часу, готуючись до занять зі своїми вихованцями.
Слайд 7
Громадська робота приносила Софії ще більше задоволення, бо
вона познайомилася з Олександром Русовим. Молоді люди взаємно симпатизували
один одному. «Він перший відкрив мені красу української народної пісні,— напише пізніше Софія Федорівна,— заговорив до мене українською мовою і без довгих промов і пояснень збудив у мене ту любов до нашого народу, що вже ніколи не покидала мого серця й керувала всією моєю працею довгі літа».
Слайд 8
У Петербурзі Русови цікавилися політичним життям. Саме тоді
вийшов горезвісний Валуєвський указ із відомою фразою: «никакого малороссийского
языка нет, не было й быть не может». Українське слово переслідувалося й заборонялося.
Саме в цей час Київська українська громада, колеги й друзі покладають на Олександра Русова надзвичайно складну й відповідальну місію — врятувати від загибелі заборонені рукописні вірші Тараса Шевченка й надрукувати за кордоном увесь «Кобзар» без цензурних скорочень.
Протягом 1875–76 років подружжя здійснило в Празі всю роботу, пов'язану з підготовкою й виданням двох томів «Кобзаря», а потім і перевезенням його через кордон на батьківщину. Уже самим тільки цим вчинком Русови вписали власну сторінку в історію української культури.
.
Слайд 9
Ув'язнена 1881 року за зв'язки з російськими революційними колами, відтоді
постійно перебувала під поліційним наглядом. Часто переслідувана, змінювала місце перебування,
проте всюди включалася у громадську роботу, влаштовувала прилюдні народні читання, організовувала таємні школи.
У 1908 році Олександр Русов дістав запрошення з Києва від директора Комерційного інституту викладати статистику. Софія щаслива: збулася її мрія жити й працювати в Києві. У 1910 році Русова ввійшла до складу вчительської колегії комерційної школи. У Комерційному інституті вона викладає французьку мову. У той час у педагогічному житті сталася знаменна подія — почав виходити педагогічний журнал «Світло», співредакторами якого були Софія Русова.
Слайд 10
Софія Русова проявила себе як педагог практик і
теоретик. Вона виступає з лекціями перед педагогами, вихователями, студентами.
Окрім
того, Софія Федорівна виїжджає за кордон, вивчає роботу дитячих садків у Європі, діяльність їх вихователів. Після повернення до Києва вона виступає з питань дошкільного виховання у Фребелівському товаристві.
У 1917 році С.Русову запрошують прочитати курс лекцій з дошкільного виховання у Київському Фребелівському педінституті, який на той час готував вихователів для дошкільних установ /Нині – це педуніверситет ім. М.Драгоманова/.
Слайд 11
І хоча Софія Федорівна не мала диплома про
вищу освіту та лекторського стажу читання лекцій, ці лекції
вона прочитала блискуче. Так Софія Федорівна прилучилася до педагогіки, з якою не поривала до кінця життя, стала професором даного закладу.
У перші роки радянської влади С.Русова бере активну участь у товаристві поширення писемності серед населення України.
У 1917 р. Софія Русова бере активну участь у встановленні в Україні Народної Республіки і стає її діячем членом Центральної Ради. На пропозицію секретаря Міністерства України С.Ф.Сташевського Софію Федорівну призначають головою відділу дошкільного виховання Міністерства освіти України.
Слайд 12
“Після перемоги більшовиків, - згадувала Русова, - викладачів Кам'янецького університету примушували замість
лекцій копати буряки, працювати на городах”. Запам'ятався випадок, коли
ректорові університету, математикові Федорову, літньому, поважному чоловікові, який прийшов до їдальні зі своїми глечиками, відмовили в обіді, оскільки він не виходив на польові роботи. Починався страшний терор, знищення інтелігенції. Софія Федорівна не могла далі перебувати в атмосфері шпигунства, доносів, страху й недовіри. Вона змушена була емігрувати до Львова. Звідти переїжджає до сина у Відень. Там Русова пише «Теорію і практику дошкільного виховання»
,
Слайд 13
Коли в Подебрадах (Чехія) була заснована Українська академія, професор
Русова дістала туди запрошення. У цей же час у
Гаазі відбулися збори Інтернаціональної жіночої ради, куди Українська Жіноча Рада делегувала Софію Федорівну. «Треба тепер, щоб Русова цілу Європу об'їхала й розповіла про ситуацію в Україні»,— вона несла світові правду про те, що коїться в Україні. Розповідала про голод, винищення селянства, терор проти національно свідомої інтелігенції..
У 1923 році Софія Русова – професор Українського педагогічного інституту імені Михайла Драгоманова у Празі.
Слайд 14
Проаналізувавши багато робіт із педагогічної та психологічної тематики,
Русова приходить довисновку, що гармонійну людину можна лише тоді
виховати, якщо будуть виконуватися такі умови:
− виховання повинно бути індивідуальним;
− національним;
− відповідати вимогам часу;
− бути вільним від урядових вимог.
Слайд 15
Померла С. Руссова 5 лютого 1940 року в
Празі, проживши довге, тяжке, але щасливе життя, проповідуючи до останніх днів гуманізм, просвітництво, національну
ідею шкільного життя.
Слайд 16
Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та
її роль у створенні національної системи освіти, 2005 року Міністерство освіти і
науки України запровадило нагрудний знак «Софія Русова». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти.
Праці Софії Русової – це не тільки історія української педагогіки, але й змістовний аналіз специфіки українського дитячого садка й школи.
Від юних літ і до глибокої старості вона була незламно вірною українській ідеї й залишила нам мудрі настанови педагога і вченого.
Слайд 17
Найважливіші принципи
педагогічної концепції С.Русової:
· гуманізм;
· демократизм;
· народність;
· природовідповідність;
· культуровідповідність;
· особистісно орієнтований підхід;
· соціальна обумовленість виховання;
· загальнолюдські
цінності.
Слайд 18
Ідея національного виховання в педагогічній спадщині Софії Русової
Центральне
місце в багатогранній педагогічній спадщині вченої займає концепція української національної
системи освіти і національного виховання, у межах якої отримали своєрідну інтерпретацію найважливіші фундаментальні теоретико-методологічні проблеми — мета, завдання, зміст, методи, принципи, форми освіти, навчання й виховання.
Слайд 19
Концепція рідної української школи
Ідея національного виховання — головна
й визначальна в педагогічній концепції С.Русової. У центрі педагогічної
концепції вченої перебуває дитина з її природженими задатками, здібностями, можливостями, талантами.
Головне завдання виховання — забезпечення розвитку відзначених чинників, а також національної самосвідомості і загальнолюдської моралі; формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, здатної до свідомого суспільного вибору і збагачення інтелектуального, духовного, економічного, соціально-політичного і культурного потенціалу свого народу.
Слайд 20
Софія Русова справедливо вважається класиком вітчизняного дошкільного виховання,
про
що красномовно свідчать її твори
«Теорія і практика дошкільного
виховання», «Дитячий сад на національнім грунті», «Дошкільне виховання», «Нова школа соціального виховання», «Націоналізація дошкільного виховання», «Нові методи дошкільного виховання», «Роль жінки у дошкільному виховання» та інші, а також подвижницька практична діяльність у галузі дошкільного виховання.