Слайд 2
План
Будова дитячого голосового апарату
Умови охорони дитячого голосу
Дитячий голос
та його становлення
Вокально – хорові навички
Слайд 3
Вокально – педагогічна компетентність учителя музики – це
знання особливостей будови дитячого голосового апарату; знання співацьких навичок,
які треба формувати у дитини; знання прийомів і методів формування співацьких навичок; володіння власним голосом і вміння демонструвати правильний спів.
Слайд 4
Усі органи, які беруть участь у голосоутворенні, у
сукупності утворюють так званий голосовий апарат. До його складу
входять: ротова і носова порожнини, глотка, гортань з голосовими складками, трахея, бронхи, легені, грудна клітка з дихальними м'язами та діафрагмою, м'язи черевної порожнини.
Слайд 5
Будова дитячого голосового апарату
В процесі співів повітря із
легенів поступає в бронхи, потім в трахею, гортань та
ротову порожнину.
Спів – це коливання голосових зв'язок. Чим частіші коливання, тим вищий голос і навпаки.
Дитячий голосовий апарат в 2 – 2,5 рази менше, ніж у дорослого. Голосові зв’язки ще несформовані, тонкі та ніжні. До 7-9 років відсутні спеціальні голосові м’язи, тому дитина співає за рахунок натягнення голосових зв'язок. Голосовий апарат не пристосований до тривалого та гучного співу, швидко перевтомлюється.
Слайд 6
Умови охорони дитячого голосу
Не можна співати в прохолодну
або сиру погоду на свіжому повітрі.
Не можна співати
дуже голосно, форсованим звуком.
Необхідно враховувати діапазон.
Слайд 7
Співочий діапазон – це обсяг звуків від найнижчого
до найвищого, в межах яких добре звучить голос. Діапазон
дітей першої молодшої групи мі-ля першої октави; другої молодшої – ре-ля; середньої ре-сі та старшої ре 1-до 2 октави.
Примарні тони – це звуки, які найлегше та найзручніше співати. (фа-соль першої октави).
Завдання навчання співам.
Вчити дітей співати з вихователем та самостійно, у супроводі інструменту та без нього.
Розвивати вокально-хорові навички.
Розвивати музичний слух.
Розширювати діапазон, розвивати наспівність, протяжність та рухливість голосу.
Формувати творчі здібності в процесі пісенної імпровізації.
Слайд 8
Однією з важливих умов виховання навичок співу є
співоча постава: розправлені, чуть відведені назад плечі, легкий вигин
хребта в поясниці, вільно опущені вниз або на коліна руки, пряма, без напруження голова і обов'язково внутрішня посмішка, що допомагає утворенню чудового співочого тону.
Більшість малюків звикла дихати поверхнево, піднімати плечі під час вдиху і робити короткий видих.
Керівник стежить, щоб дитина вдихала повітря безшумно через ніс, трохи відкривши рота і не піднімаючи при цьому плечей.
Не дозволяється вдихати дуже глибоко, набирати занадто багато повітря. Потім дитина привчається видихати повітря якомога повільніше, плавно, без судомин.
Слайд 9
Для розвитку правильного дихання корисна така вправа: після
вдиху згаданим методом, співак повільно вимовляє приголосний або, під
час видиху, багато разів поштовхами вимовляє «п-п-п» чи «каф» (це допомагає відчувати рух діафрагми).
Можна запропонувати співаку на одному видиху рахувати від 1 до 15-25 разів.
Всі ці вправи треба виконувати жваво,
весело, але при концентрованій увазі
дітей з елементами змагання між собою.
Слайд 10
В практиці спостерігаються різні типи дихання та їх
комбінації, але найбільш поширені з них такі:
Верхньореберне або ключичне
дихання.
(Це дихання створюється верхньою частиною легенів майже без участі діафрагми. Воно коротке і має малий запас повітря, а тому неповноцінне).
Дихання з випинанням живота відбувається за допомогою нижніх черевних м'язів, що теж є неповноцінним.
Діафрагматичний або черевний тип дихання сприяє природному і правильному звучанню голосу співака.
Корисно робити додаткові дихальні вправи, наприклад, після глибокого вдиху частими активними поштовхами діафрагми вимовляти короткі склади «ха-ха» або «хо-хо».
Робота над диханням триває на всіх наступних етапах розвитку співаків. У підготовчому хорі подовжуються фрази, які діти повинні співати на одному диханні, вводиться «ланцюгове» дихання, активізується затримка дихання перед видихом.
Слайд 11
Момент утворення звука називається атакою.
Розрізняються три види
атаки: тверда, м'яка і придихальна.
Тверда атака: складки змикаються щільно,
звук виходить енергійний, твердий.
М'яка атака: складки змикаються менш щільно, звук виходить м'який.
Придихальна атака: складки змикаються неповністю, пропускають повітря.
Частіше всього придихальна атака попереджує про: хворобу горла, вузли на складках, слабкий вдих і видих.
Для нормального вокального виховання дітей рекомендується використовувати м'яку атаку звука.
Тверда атака використовується як засіб виразу /героїчний характер, маршовий/, якого вимагає зміст пісні, але не допускаються сильні акценти, що призводять до форсування звука.
Слайд 12
Педагог на уроках співу навчає дітей правильного звуко-утворення,
правильного користування диханням, вміння співати протяжно, навчає чіткої дикції,
чистої інтонації, співу без супроводу, уміння співати дружно, зливаючи свій голос з голосами товаришів, що співають у хорі. Вироблення цих навиків відбувається поступово, вони закріплюються з року в рік на пісенному матеріалі, що поступово ускладнюється.
Слайд 13
Спів – це основний засіб активного залучення дітей
до музичного мистецтва. Спів мусить тривати третину уроку. Вокальний
м'яз формується в 10-13 років.
Слайд 14
Дитячий голос і його становлення
дихальну: легені з
дихальними шляхами, м'язами та діафрагма;
звукову: гортань з голосовими складками;
мовну:
артикуляційний апарат (рот, губи, зуби, тверде і м'яке піднебіння);
акустичну: головні резонатори (лицеві і лобні пазухи).
Слайд 15
Три періоди розвитку дитячого голосового апарату:
домутаційний, має етапи:
молодший або ранній: 6-8 років, середній: 8-10 років, старший:
10-12 років.
мутаційний: 12-13 років, до 15 років, за час якого голос набуває властивостей дорослої людини, змінюється, мутує.
післямутаційний: 15-17 років – післямутаційне становлення, 17 – 19 років – закріплення типу голосу.
Слайд 16
Вокально – хорові вправи поділяються на такі типи:
для
тренування тривалого дихання і одноманітного звуковідтворення та звуко ведення;
для
тренування артикуляційного апарату;
для вироблення навички співу із закритим ротом;
для розвитку рухливості голосу (висхідні та низхідні мелодії)
на вміння збирати звук і чисто інтонувати певні інтервали;
на вміння інтонаційно точно долати стрибки в мелодії, поступенево заповнювати їх;
на інтонування тризвуків (мажор, мінор) на легато, а пізніше – на стакато.
на виконання навичок багатоголосся;
на тривале дихання.
Слайд 17
Передусім треба звертати увагу на співацьку поставу.
До
вокальних навичок належать дихання, дикція та звукоутворення;
Дихання –
це один з основних факторів голосоутворення.
Співацьке дихання складається з трьох фаз:
1.Вдих – береться через ніс, або через ніс та рот одночасно, спокійно та безшумно;
2. Затримка дихання – це миттєвість, коли мобілізуються голосові зв’язки, відчуття щільності взятого дихання.
3. Видихання – повинно бути спокійним, рівномірним, економним, з відчуттям стану вдихання, на опорі звуку.